Sidor

05 augusti 2020

En augusti-EFIT från Gotland!

Äntligen några lediga dagar på Gotland - som jag har längtat!
Idag dokumenterar jag min dag med Ett Foto I Timmen
och som ni vet finns fler som gör detsamma på EFIT-sidan.


7.30
Jag har sovit uruselt och när maken går upp
drar han inte igen gardinen helt efter sig.
I den lilla glipan ser jag att det är sol och blå himmel där ute.

 

8.30
Dagens första temugg, den är mindre än mina halvlitersbaljor därhemma.


 

9.30
Klipper ned den stora rosmarinbusken som står i kruka på gården.
Här övervintrar den minsann!


 

10.30
Det är helt bedrövligt mycket flugor i år
och de är väldigt förtjusta i precis allt.


 

11.30
Moln har dragit in och vi ger oss ivär på en utflykt.
Lillhunken tränar landsvägskörning.
Uppkörningen närmar sig.


 

12.30
På Kattlunds gård, här har jag inte varit på väldigt många år.
Vi ser rester från medeltiden och läser om ympungar
(barn som man odlade smittkoppor på),
om midjemåttsideal på 32 cm
och om djävulens dansbana
(släpet bakom kvinnors klänningar)
plus mycket annat.


 

13.30
Dagens lunch är isterband med senapssås och då är Lillhunken
och jag rörande överens - det vill vi inte ha!


 

14.30
Istället har vi åkt till Creperiet i Fide och valt oss var sin galette.
Min har bl a rödbetshummus, picklad rödlök,
valnötter, päron, chévre och är superdupergod!


 

15.30
Nu duschar vi i Vamlingbo bygdegård,
så skönt med varmt rent vatten!
Sommarhusets vatten är väldigt begränsat
och inte tjänligt att dricka.
Vi måste tvätta oss i havet och hämta kommunalt vatten i Hamra.
Ganska meckigt, minst sagt.


 

16.30
I år är marken underminerad av alla rabbishål.
De har fullskomligt grävt sönder både alvarsmarken
och stigen från parkeringen.
Vissa hål är halvmeterdjupa,
så det gäller att se var man sätter fötterna.


 

17.30
I snåren bakom huset börjar blåhallonen, salmbären, att mogna.
Kanske att det blir tillräckligt att plocka till sylt denna gång?


 

18.30
Två röda böcker om finkulturens mäktiga män med sina stora nätverk
och flickorna som drabbas hårt av dem.
Det var minst sagt upprörande att läsa dem direkt inpå varandra.
Var för sig hade varit illa nog,
tillsammans är de ett bevis på strukturer som funnits alldeles för länge
och som måste raseras. Omedelbart!
Jag är glad att jag läste Katarina Frostensons bok K först,
den recensionen kommer hos Pockethexan vid tillfälle.




19.30
Hör vi Djurgården göra första målet mot Varberg.



20.30
Äts det choklad och jag ser att imorgon är det precis 11 år sedan
jag gjorde en EFIT från Gotland förra gången.
Och åt samma choklad.



21.30
Får jag till en rätt kul bild på långbensspindeln
som sitter på kanten av gårdslampan.



22.30
Tar jag sista bilden, det blir på ett av mina föräldrars stilleben.

Jag lånar makens internet eftersom jag själv har begränsat med surf,
så jag får spara bloggläsande tills jag är hemma igen. 

God natt!

15 kommentarer:

Annika sa...

Härligt med Gotland, men vilka massa läskiga hål. Är det hararna som gör dessa?

joakim sa...

Tittar förbi din härliga dag på Gotland :)

Vonkis sa...

Det var en något mindre temugg ja :-)

Tack och lov har det inte varit så många flugor i lägenheten den här sommaren. Däremot fångade jag en fluga i en läskflaska för över en vecka sedan och den lever fortfarande där inne.

Mormor hade problem med sorkar i sin trädgård några år och gjorde allt möjligt för att bli av med dem. Till slut fick hon nog så min morbror kopplade ett rör till avgasröret på sin bil och satte andra änden av röret i ett sorkhål. Sedan gick mormor och lade jord överallt där de såg att det kom upp avgaser. Sorkarna kom aldrig tillbaka efter det.

Läste Klubben tidigare i våras, det tog sin lilla tid för jag behövde lägga ifrån mig den mellan varven för att inte bli för upprörd.

Razzy sa...

Varje gång jag ser dina bilder från Gotland så inser jag att jag måste åka dit igen, får se om vi kanske kan få till en resa nästa år. Kram

Caroline sa...

Kul med lite bilder från Gotland, var många år sedan jag var där nu!

BP sa...

Fick googla orterna och kom fram till att ni är på södra Gotland. Tycker ni är riktiga vikingar, alltså utan dricksvatten och ingen dusch samt kroppstvätt i havet - burr, burr. Men elektricitet verkar det åtminstone finnas...
Rabbihål fick jag också googla och lärde mig att det är kaniner som gräver dom. Så mycket man lär sig;-)
Hoppas ni njuter av er vikingasemester på Gotland och att ni åtminstone har fint väder.

Micke sa...

Väldigt spartanskt där.. Har helt missat att du/ni har en kopplng till Gotland. Själv far jag inte varit dit sen 1977 :)

Var O-ringen/5-dagars där då och 3e veckan i juli (som alltid) och så tokigt kallt att vi aldrig hade mindre än 3 plagg på överkroppen :)

Mia Eggimann sa...

Gotland har jag alltid drömt om att åka till någon gång. Jag hoppas du får låna mannens internet fler gånger så vi får en uppdatering därifrån.

Violen sa...

Kul att få lite insyn i livet på Gotland! Lite småtufft emellanåt men ni är väl vikingar som tål en hel det!
Ha en toppenvistelse på Gotland!

Bosse Lidén sa...

Hoppas det går bra för Lill-Hulken. Varberg börjar landa lite efter sin imponerande start. Förstår att du längtat efter att kunna komma till öjn. De där hålen är luriga. Helst vid solnedgångar har jag märkt. Finns överallt. Jobbigt att se var alla nya fotsteg ska sättas, samtidigt som ljuset försvinner. Ha en bra fortsättning.

Janicke Henrikson sa...

Kul med en Efit från Gotland, även om allt inte verkar toppen där. Jag längtar ändå, finns det en bättre ö? De där små krukorna på sista bilden känner jag igen, har själv två nästan lika dana, så jag gissar varifrån de kommer. Hoppas vädret är fint och att ni alla har det bra.

Maribel sa...

Hej Anni!
Härliga Gotland, på sommaren får det vara lite spartanskt, om bara vädret är ok. Tror inte jag smakat salmbär . Googlar och hittar att de också kallas blåhallon. Fick några nya plantor av svarthallon och lila hallon.
Vackert stilleben med Aaltovasen. Ha en skön söndag.
Kram /Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Här kommer en sen kommentar. Undrar om du fortfarande är kvar på Gotland, troligen. Och troligen har du härliga dagar. Jag hoppas i varje fall det. Rosmarin som övervintrar utomhus och måste klippas, jo jag tackar jag. Ryser när jag läser om ympungar och annat.
Log lite när jag läste om maten ni inte ville ha, isterband :) Vet du vad vi ska äta idag? Jo just det, isterband men inte med senapssås utan dillstuvad färskpotatis.
Bilden på spindeln var häftig! Den ser stor ut.

Fortsätt nu att njuta av sommaren ... var du än är just nu!

Kram Anita

HWIT BLOGG sa...

Vilken härlig dag! Skönt dokumenterad också!
Sensommarkram från Titti

Lena i Wales sa...

Härliga, vackra Gotland!
Salmbär, så god sylt det blir av dessa.
En fin dag med utflykt och god mat.
Njut av semestern!