Sidor

20 december 2020

EFIT - lördagen före jul

 
Årets mörkaste lördag sken solen en kort stund
och det var dags att dokumentera dagen i bilder.
Ni vet var ni hittar alla andra som gör samma sak - på EFIT-sidan!
 


8.00
Sov rätt länge men slet sedan bort alla lakan för att bädda i rött.
När hela hemmet är blått och vitt gör den röda färgen mycket för julkänslan.
Det är också otroligt skönt att plocka bort den efter några veckor ;-)



9.00
Har duschat och bytt handdukar i badrummet.
Där behåller jag de blå, någon måtta får det ju vara.



10.00

Ser till min glädje att det är ishockey på teve.
Lyckas få den gamle djurgårdaren Mario Kempe på bild.
Han gör dessutom matchen sista mål,
men det vet jag inte när jag tar bilden.
(Däremot vet jag att han spelat i MODO och en del andra lag,
så Vonkis och Micke behöver inte påpeka det för mig ;-) )



11.00
Någon påpekar att jordnötsförrådet är tomt.
Någon annan åtgärdar detta.



12.00
Hungern slår till så jag slår tillbaka med
en rostad surdegssmörgås och äggröra.



13.00
Lagom till skidskyttets start har jag röjt plats för julgranen på verandan.
Där blev det härligt ljust när solen tittade fram.



14.00
Måste suga åt mig lite D-vitaminer.
Kikar runt i trädgården på rosor och annat som knoppas.



15.00
Lagom till nästa skidskyttesändning
har jag börjat sätta dekaler på min keramik.
De bränns fast i min glasugn och så småningom
ska allt förhoppningsvis bli ett mosaikbord.



16.00
Har jag satt ihop Lillhunkens pepparkakshus.
I år blir det bara ett enda hus.
Ett år satte jag ihop 25 hus som scouterna skulle dekorera,
så jag tillåter mig att kalla mig pepparkakshusihopsättningsproffs.
Har aldrig någonsin bränt mig.




17.00
Lyckas få ut min marshmallow ur sin form
och ska nu skära den i bitar.
Ett kladdigt göra.



18.00
Granen är inne och ska nu kläs.
Dessa kulor köpte maken och jag på stan en julaftonsförmiddag
för många år sedan.
Under alla år med små barn har de legat oanvända,
men de senaste åren har de fått komma upp igen.



19.00
Alla bygger sin egen pizza.



20.00
♫ ♪ Granen står så grön och grann i stugan ♪♫



21.00
Kikar på Jamie Oliver och fascineras över ett rödkålsrecept.



22.00
Reklampaus i Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
och jag smakar på en bit knäck med valnötter.



23.00
Mina hyacinter är glesa men de doftar gott
och jag gillar blommornas gröna spetsar.

Slut för idag!
 

16 kommentarer:

Vonkis sa...

Så fint med de gröna spetsarna på hyacinten. Jag var lite sugen på att köpa gula hyacinter men de var slut när min kompis var och handlade, kom att tänka på dem när jag läste om ditt röda sänglinne. Med lite gula hyacinter får ni till den, enligt er mening vad jag förstått, bästa färgkombinationen 🙂

Sätta ihop 25 pepparkakshus till ett tillfälle. Sånt kräver lite förklaring. Monterade du husen där de sedan skulle dekoreras eller fraktade du 25 monterade pepparkakshus från ett ställe till ett annat? Gick något hus sönder och hur många extra hade du/ni köpt för säkerhets skull?

Anni sa...

Alla 25 monterades i köket, sedan tog maken dem till scoutstugan. 25 hus tar plats! Efter dekorering togs de till julmarknaden på torget och scouternas lotteri. Tror aldrig något gått sönder, däremot har den fuktiga luften i scoutstugan något år fått hus att falla ihop 🙄

Vonkis sa...

Herre min je! Fast är det några som skulle ro ett sådant projekt i hamn så är det ni två 🙂🌟

Maribel sa...

Hej Anni!
Vacker gran och fin lyster i kulorna. Tror det var dotterns första Jul då hon tog en röd kula från granen och bet i den. Den var i glas, fick ut alla bitarna ur hennes mun, kulorna åkte ut och kom aldrig tillbaka, visste inte att de var av glas. Tror inte att vi skulle klara av att montera så många pepparkakshus, men har tänkt att vi borde ha ett. Det var riktigt fina hyacinter, mina är fortfarande små knoppar. I år skall jag njuta länge av Julen, därför har jag startat i god tid. Julgranen står inne och huset är pyntat, så mysigt.
Ha en trevlig helg /Kram Marika

Annika S sa...

Tack för titten
Vad fint ni har julpyntat
God Jul
Annika

Carina sa...

Dagens mentala tungvrickare - potatisskalspajssällskap... Nu får jag nästan försöka hitta vad det var du kikade på. Jag har vågat-vägra plastkulor hela barnens, och kattungarnas, uppväxt. Jag välte granen en jul - trist men ändå glaskulor. Fast när vi hade 3 kattungar och en 4 m hög gran så skaffade jag en riktig klump till julgransfot :)

Den röda julen är väldigt fin och skön i december men lagom till nyår glider jag gärna vidare mot vitt :)

Ha en riktigt fin 4:e advent! Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Så fint du får det i jul.
Spännande med dekalerna.
Knäck med valnötter, mums så gott det ser ut!
Min julhälsning finns som en egengjord video på min blogg.
God Jul!!

HWIT BLOGG sa...

Vilken härlig dag! Du hann med mycket minsann :)
Önskar dig en GOD JUL nu...
Kram från Titti

BP sa...

För att vara du var det ju en riktigt lugn dag, trots att du hann med mycket;-)

Rött och blått går inte riktigt ihop för mig. Inte för dig heller gissar jag, då du redan tänker att om två veckor kan du bädda i blått igen - hahaha:-)

Mackan med äggröra - mums! Det gäller ditt pepparkakshus med. Ja, inte att jag skulle äta upp huset, men det är det finaste jag sett i år. Nästan arkitektritat och taket - har aldrig sett nåt liknande. Imponerande.

Granen med de fina kulorna och de sparsmakade dekorationerna blev väldigt fin.

Razzy sa...

Så vackert bordet kommer att bli, här har vi inte någon stor gran, bara en liten i plast, får inte plats i vårt hus. Kram!

Susjos sa...

Alltid kul att titta in i din blogg och se EFIT!
Vilket snyggt bord det kommer ett bli.
Granen är så fin och knäck med valnötter, mums!
Jag har inte köpt några hyacinter ännu, men måste nog det, älskar ju doften av dem!
HA det gott och God Jul!
Kram

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hej du pepparkakshusihopsättningsproffs :) Imponerande att läsa att du satt ihop 25 hus. Det ordet är till och med längre än potatisskalspajssällskap. En film jag tycker är jättebra. Har faktiskt sett den två gånger.
Det där att sätta ihop sin egen pizza är bra. Jag har snöat in på vegetarisk med crème fraîche.
Hyacinterna ska jag ta in från uterummet idag, Dom är knoppiga och kommer blomma lagom till jul, tror jag i varje fall. Amaryllisarna är på gång också men kommer nog i mellandagarna. Men det gör ingenting.

Ha nu en fin dag ... vintersolstånd idag. Det vänder!
Kram Anita

Karoleen sa...

Gott med hemmagjorda marshmallows, har aldrig tagit mig tiden att göra det själv. Pepparkakshusihopsättare är inget dumt att vara, jag bränner mig alltid 😂

Bosse Lidén sa...

Du är som klippt och skuren för att deltaga i EFIT.
Förstår att det blir en häftig kontrast när rött tar makten under några veckor. Alltså. Du borde ha rött i badrummet också. Solveig hängde in våra. De är mysiga nu men det motsatta när helgerna är slut.
Inte slarva med jordnötterna. Vilken sötnos.
Gillar du också skidskytte. Jag ser alla lopp och älskar att TV4 inte vann det långa avtalet. Snacka om att förstöra en sport med reklamavbrott. Jag hade lust att skriva upp alla produkter och aldrig köpa dem.
32 bokstäver blev det när jag räknade din titel. 25 hus. Imponerande. Vår äldsta är ledig några veckor mellan två jobb. Hon började genast pyssla. Det blev ett växthus med belysning.
Jag önskar dig en mysig jul och en fin avslutning på året.
Kram, Bosse

Kristinas oas sa...

Alltså, jag är så impad - 25 pepparkakshus! Hjälp, jag som på min höjd orkar ett. I år inget faktiskt, men med truliga tonåringar var jag inte på rätt humör för det... ;)
Tror det blir ett fint mosaikbord så småningom. Hoppas du visar slutresultatet.
Kram!
Kristina

Åke sa...

God fortsättning! Du fick ju ihop denna dag också. Nu slog hungern till så nu måsta jag kliva upp och koka ägg (äggröra vart jag sugen på) såg det låg ett så passande färskt bröd i brödburken...