Sidor

30 december 2020

EFIT - näst sista dagen på året vi vill glömma



Återigen ett uppehåll mellan mina inlägg. Nog är det tur att det kommer en EFIT ibland så att jag inte glömmer bort bloggvärlden? Det ska nog bli ordning på det nya året, på både det ena och det andra.
Idag är det i alla fall dags att dokumentera dagen med fotografier och vi är en trogen skara som gör det.




08.00
Morgonens första tebalja vid julgranen på verandan.
Här har jag suttit och slukat böcker de senaste dagarna.
I september fick jag så många från förlagen att recensera,
hann med några innan allt ställdes på ända när pappa dog.
Sedan försvann lusten och tiden för böcker,
men nu är jag igång igen!
Mina recensioner publiceras hos Pockethexan,
i hennes blogg och på instagram
eftersom jag inte har en bokblogg.
Däremot har jag en sida för mina lästa och recenserade böcker,
den syns om man har datorläge när man läser här hos mig.




9.00
Dags att mata alla mina vänner i trädgården.



10.00
Det finns inga pollenrapporter än och hasseln har inte slagit ut helt,
men nog sjutton kliar det i mina ögon.
Alldeles för tidigt!
Ska det bli en lång hasselplåga denna gång?



11.00
Igår åkte Mellangrabben hem till sig
efter att ha bott här sedan julafton.
Nu tar jag bort hans lakan från sängen i mitt arbetsrum.
Bilden är medvetet överexponerad för att ni ska se mina mumintavlor
och den fina anklampan från Gamla stans lampverkstad,
en butik som är borta sedan länge.



12.00
Tar en bild på de böcker jag läst vid jul
för att skriva min recension om Midnattsbiblioteket
och skicka den till Pockethexan.



13.00
Tar några sparade äpplen från lusthuset
och kastar ut dem till koltrastarna.



14.00
Känner att det behövs en kaka.
Jag har ju så vansinnigt mycket björnbär i frysen
(tror ni hört det förut)
så det får bakas hallonrutor, men med björnbär.



15.00
Lillhunken ropar upp mig till sitt rum.
Det sitter en sparvhök i rönnen utanför hans fönster.
Jag fotograferar genom rutan så bilderna blir inte helt skarpa.
En stund senare kommer sonen och visar de bilder han fick
efter att han öppnat fönstret och höken satt kvar!



16.00
Mumsar praliner.



17.00
Plockar ihop lite garn som maken ska ta med till dottern på lördag.
Gäller ju att göra det när man minns det!



18.00
Sushimiddag.
Min favorit är just korianderrullarna med sriracha.



19.00
Kvällens första hockeymatch är igång.



20.00
Ja, ni såg kanske den där förhatliga röda ringen i förra bilden.
Nu cromecastar jag matchen med mobilen istället.
Datorn bara strular.



21.00
Hockeyn fortsätter,
nu med än värre moirémönster!
Tur att det inte ser ut så när vi tittar.



22.00
Läser bruksanvisningen till det rånjärn
jag önskat mig och fick i julklapp
av två söner.
Järnet är norskt och uppenbarligen anser norrmännen
att de kan köra norsk text både till svenskar och norrmän.
Den finska har de helt glömt bort att trycka!

Nu slutar jag in EFIT-dag och läser blogg. Det ni!!







18 kommentarer:

Efwa sa...

Kikar in på din dag. Vad häftigt att få se duvhöken. Vi hade en utanför häromdagen men jag missade den.
Ska kolla din boksida. Jag läser också mycket men skriver inte om det någonstans för tillfället. Mer än att jag lägger upp mina böcker på Goodreads.

Hanna sa...

Ja ur led är tiden. Inte kul med pollen nu...

Vonkis sa...

Min vän Suzan sa igår att det finns pollen från hassel nu, vet dock inte varifrån hon fått den informationen,

Så många böcker du läst, jag borde ju hinna läsa många böcker nu kan man tycka men jag finner ingen ro att sitta några längre stunder. Kanske skulle jag ändå ha det som en daglig rutin. Rutiner är ju bra.

Häftigt att duvhöken satt kvar när fönstret öppnades, undra vad den tänkte.

LillaSyster sa...

Wow modig hök som satt kvar.
Fullt upp för dig, hoppas att du får en lugnare start på det nya året. Gott slut och ett riktigt Gott Nytt År önskar jag dig =)

Versch sa...

Vilken dyster rubrik - året som man vill glömma. Både håller med och inte, pandemin har satt en stor negativ stämpel på detta år men för min egen del så finns det även en del positiva saker som hänt under årets gång med.

Beklagar sorgen efter din pappa. Det är alltid tufft när man förlorar någon som står en nära.

Visst ger det en mycket glädje att mata fåglarna. Tycker det är så rogivande att se hur de flyger till fågelstationen för lite mat.

Vacker bild du lyckades fånga på duvhöken.

BP sa...

Japp, det är hög tid att et blir ordning på dig igen;-) Men du skriver ju åtminstone en gång i veckan (ibland), så det finns hopp;-)
Anklampan är cool. Har aldrig sett en sådan lampa förut.
Å jättebra att Lillhunken vet vad hans mamma gillar. En duvhök ser man ju verkligen inte varje dag, och för att vara ärlig så hade jag inte kunnat artbestämma fågeln.

Hanna sa...

Så vacker hök!

Versch sa...

Hoppas du inte tog illa vid av min kommentar för det var inte meningen. Tänkte bara att något positivt säkert går att finna trots ett år med mycket elände.
Såg ju nästan gott ut, den där sushin alltså. Men näää, inget för mig. Har provat en gång och aldrig mer. Fast nog är det väl tur att vi alla gillar olika.

Carina sa...

Tittar på hasseln här också... ..och undrar om det är den och dotterns katt som 'bara' gjort astman sämre eller om jag är förkyld. Det är inte så lätt att veta...

Anklampan var ju sanslöst fin :) Och mumintavlorna hade min dotter älskat.

Gott Nytt År! Kram, Carina

Maribel sa...

Hej Anni!
Kul med bokrecensioner, skall titta in närmare på dem. Har mest stickat, så böckerna har fått vila. Men fick några böcker i julklapp, så jag får lägga ner stickandet en stund. Jag håller fullständigt med dig, ett år då vi inte har kunnat träffa våra nära och kära, inte resa eller göra vad vi vill, det vill jag inte ha tillbaka.
Underbara mumintavlor och lampan är ljuvlig.
Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!
Kram, Marika

Lena i Wales sa...

En fin dag, utan stress.
Härligt att du hunnit med att läsa så många böcker.
Gott nytt år!

Violen sa...

Önskar dig ett Gott Nytt År! Du har haft det tufft under 2020 men nu vänder det och kan bara bli bättre. Kul att se dig på bloggen ibland trots att du har fullt upp!
Vi har det grått och trist ute men en liten ljusglimt upplevde vi igår när vi såg att tulpanerna sticker upp i rabatten. Undrar just om det blir något av våra holländska tulpaner i år, förra året kom en av tjugo upp.
Ha det gott!

Maggan sa...

Önskar dig en god fortsättning på det nya året.Jag håller med om att det gamla vill man helst glömma även här har vi haft ett trist gammalt år på många sätt nu blickar vi framåt mot ett nytt år med nya möjligheter.
Så fin bild på Höken de är verkligen så vackra med sina fina färger det var allt bra tur att den ville vara med på bild.Här har vi fått snö och i dag har vi minus 11 grader.Ha det gott/Margareta

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Så där, nu har jag läst klart ditt inlägg. När jag började titta för några dagar sedan stod det "fortsättning följer". Blev vansinnigt imponerad av bilden på sparvhöken. Och så bra med den överexponerade bilden så vi fick se mumintavlorna och ... anklampan, häftig!
Och nu ska du höra något knasigt. När du skrev om den förhatliga röda ringen på tv-sändningen på datorn så trodde jag du menade betssonreklamen. Ha, gissa om jag kände mig dum när jag läste vidare och inte fattade något. Inte förrän jag gick tillbaka och såg den "riktiga" röda ringen. Hoppas datorn slutat strula nu så du slipper fler röda ringar.

God fortsättning på 2021 ... nu har vi i varje fall lagt 2020 bakom oss!

Kram Anita

Janicke sa...

Jag förstår att du vill glömma året som just försvann, men jag hoppas att det förde med sig nån ljusglimt för dig, trots allt. Men det var ett skitår för många.
Kul att se sparvhöken, jag minns måna fina obsar från min tid på Gärdet. Skönt att du har börjat läsa igen, läsandet är en bra del av livet, tycker jag.
Kram och ett bättre nytt år!

Alicia sa...

Tack för garnet, det blev väldigt bra! Har redan börjat på ett par röda vantar :)

Kristinas oas sa...

Anklampan var ju bara så häftig, tack för att du visade den!
Vi hade besök av en sparvhök för några år sedan, de verkar inte så rädda av sig. Häftigt att ni lyckades få foton på den hur som helst!
Kram Kristina

Annette sa...

Så tråkigt med din pappa ♥ Hoppas att det här året blir bättre på många sätt.
Böckerna du visar vill jag också läsa. Matt Haig har jag läst annat av, och gillat. Monica Magnus 1966 var jag först tveksam till, med två tonårsdöttrar känns ämnet litet för nära, men nu har jag ändrat mig. Vem vet, jag kanske kan få några tips om hur jag blir en bättre mamma. Pralinerna påminner mig om hur mycket choklad jag ätit under december. Antagligen mer än under hela resten av året :) Kul med djurlivet du har kring huset, i år skall jag försöka ta fler bilder, inte minst på fåglar som inte är det lättaste. Fantastiskt att du hann fota en sparvhök! Satt den och spanade på era ekorrar kanske?
Kram!