Sidor

23 mars 2021

EFIT - en marstisdag med vårvärme


Dags för EFIT igen, denna soliga och härliga vårdag! Jag försöker ta en bild i timmen för att dokumentera dagen, men jag hinner en hel del mellan bilderna också. Vi är fler som fotograferar och vi samlas hos Micke.



7.00
Jag har redan varit upp i en timme innan jag påminns om att det är EFIT.
Börjar väl anpassa mig till sommartid?
Njuter av att solens strålar når ända till trappan.
Att ljuset är så flammigt på pelaren beror på
att det är gammalt munblåst glas i köksfönstret,
då bildas dessa mönster.




8.00
Kollar till gurkplantorna,
de måste flyttas innan solen når dem
annars blir det för varmt.




9.00
Har läst klart en roman om katarerna i södra Frankrike
och ska skriva min recension.
Den kommer så småningom i Pockethexans blogg,
länken kommer att finnas på min sida "Mina bokrecensioner"
som du finner på en flik högst upp under min header.




10.00
Jodå, han har fått russin.
Men vill ha fler.




11.00
Tanken var att detta skulle vara en före-bild
och så skulle jag ta en ny när alla krukor var resta.
Så blev det inte.
(Korgarna och balkonglådorna är äldste sonens,
de ska pimpas och omhuldas av mamman i någon månad framöver.)




12.00
Upptäcker att isklumpen i stenfontänen äntligen har tinat
så att det går att dra igång vattnet.
Nu behöver det gamla vattnet bytas ut,
men slangen ligger under sågar, plankor och en massa bråte i garaget.




13.00
Det var här inne jag hade tänkt snygga till idag.
Bara att sätta igång.
Och sedan be sonen lyfta ut de tunga krukorna.



14.00
Det surrar helt fantastiskt i rabatten vid växthuset.
Fullt av glada bin!



15.00
Bikupeägaren ber mig komma och tycka till om det växthus
hon äntligen ska skaffa sig.
Vi pratade länge, med distans förstås,
och njöt av att det kändes som "förr i tiden".
Tänk att faktiskt ses och föra ett samtal!



16.00
Under tiden har sonen burit ut krukorna och tömt dem på gammal jord.
Nu slipar han på en spegelram han och pappan har fräst och sågat till.



17.00
Maken är hemma efter att dels ha jobbat
och dels varit med min mamma till ögonsjukhuset.
Nu får han hjälpa mig att sätta upp de glasdekorationer jag gjort till växthuset.
Sedan blir det för kallt för att fortsätta städa,
men jag har i alla fall flyttat in krukorna och fyllt på med jord och kogödsel.



18.00
Förbereder middagen,
det blir kassler med grönkål i dijonsenapssås.



19.00
Makens bil är på service,
så han lånar Lillhunkens blingblingbil i några dagar.
Nu har han tagit hem ett bord och några lampor
som var i vägen på mammas boende
och vi kör dem till det uthyrda radhuset.
Egentligen skulle jag letat rätt på några kjolar åt henne,
men hyresgästens flyttlådor fyller hela klädkammaren.
Jag chansar och beställer nya kläder på nätet.



20.00
Ser Trädgårdstider på ordinarie sändningstid.
Skrattar gott åt tipset om hur man får pepparroten spänstig.
Gillar Tareq Taylor skarpt, vann en dejt med honom för elva år sedan.
Skrev om den här.



21.00
Mina grenar av blodplommon har slagit ut,
de små rosa sötnosarna är helt bedårande.
Borde förstås fotograferat dem när det var lite ljusare i rummet ...



22.00
Hade tänkt sätta mig här för att börja på en ny bok,
men det blev bloggen istället.
Får se om jag orkar läsa lite när jag kikat runt hos mina EFIT-vänner.
Tack för idag!

11 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken underbar solig dag det var. Det blev inget trädgårdsjobb, följde med dottern till en härlig gårdsbutik, och mycket godsaker följde med hem. Vi hann få med oss blommor också, så de första minipenséerna väntar i växthuset.
Vackra ljuslyktor bakom boken, och glasdekorationen i växthuset blev riktigt fint.
Ha det gott /Kram, Marika

Janicke sa...

Du har att göra och är i farten som vanligt. Skönt att solen skiner på dig, snart är det vår på allvar. Fint se den vackra koltrasten, jag är avundsjuk på de fyrfota och de tvåbenta i din trädgård. Här hörs nu bara borrande och fåglarna har flytt för flera år sedan. Hoppas att de kommer tillbaka när allt är klart.
Känner du förresten till Nors Nalleverkstad på Gotland? Föll pladask för en vovve i lammskinn. Jag blir nog en riktigt tokig tant med tiden, med min hundabstinens. Voff på dig!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Och här händer det mycket som vanligt. Blir alltid lika glad när jag ser din vackra trapp, säkert lika glad som koltrasten blir av russinen. Det var verkligen en härlig vårdag igår. Njutbar ... jag fotograferade blå blommor i backarna. Och på tal om blå blommor ... bilden på biet i krokusen, jättevacker!
Så härligt att kunna träffas och föra ett samtal. Längtar efter att den tiden ska komma.
Tittade också på Trädgårdstider och skrattade även jag gott åt pepparroten. Tareq är favorit även hos mig, har du sett serien med hans matresa tillsammans med bror och far. Så bra! Kul med dejten :)
Håller helt med om att de rosa blommorna på blodplommonet är helt bedårande. Våren är definitivt på god väg.

Kram och fortsatt fin vecka!

Annika sa...

Tack för titten hos mig, vackra glas du gjort till växthuset

BP sa...

Trädgårdsarbete är verkligen en kär hobby för dig. När jag ser dina bilder och läser din text så inser jag att det är hårt arbete att hålla en blomstrande trädgård i trim. Och det varje vår. Och varje höst.
Å våren verkar ha kommit till dig med många blommor. Här lyser den fortfarande med sin frånvaro på innergården.

Blingblingbilen är härlig - så jag skrattade. Gissar att sonen giller Mello och ESC också;-)

Lena i Wales sa...

Så vacker trappa du har!
Att jag gillar dina blå krukor är kanske inte en nyhet.
Vilket härligt väder du hade.
Visst är det fantastiskt när man kan träffas utomhus och umgås på social distans. Nu kan vi efter 3 månader av förbud göra det här i Wales också.
Spännande med ramen.
Fina dekorationer du gjort.
Kassler, så gott det låter. Det finns inte här.
Mysig läs- och blogghörna!
Ha det bra!

Violen sa...

Det är mycket trädgårdsarbete för dig nu. Inte bara för dig, din man och son är visst också delaktiga. Det blir spännande att följa framväxten av årets upplaga!
Skönt med en mysig läshörna!
Ha det gott!

Mia Eggimann sa...

Tareq är verkligen rolig och verkar så trevlig. Jag såg honom i Över Atlanten. Det ser ut som mycket trädgårdsarbete.

Vonkis sa...

Men alltså, vinna en dejt med Tareq Taylor! Det inlägget måste så klart läsas.

Vad kul att ha bin så nära inpå knuten. Er trädgård måste ju vara rena drömmen för dem med så varierad växtlighet med olika blomningstider. Vi kom in på pollinerare när vi träffade styrelsen för odlingsområdet och det hade funnits planer på att skaffa några gemensamma kupor men det föll på att det fanns bi-rädda odlare. Synd men förståeligt.

Det blev rätt många timmar trädgårdsarbete för er, ska bli spännande att se korgarna och balkonglådorna när de är färdigpimpade.

Vonkis sa...

Klickade mig vidare till inlägget med Tareq Taylor och sedan till receptet på päronmarmeladen. Är det någon päronsort som lämpar sig extra bra till marmeladen. Och en fråga till, var päronen dottern använde från trädgården?

Anni sa...

Vonkis, jag köper päronen i matbutiken. Brukar inte ta de smala Conference, utan en lite ljusare och knubbigare sort. Passar på när det är extrapris 😊