Sidor

26 mars 2021

Det doftar vår!


Doften av fuktig jord, kvittret från småfåglar, gruset som knastrar under cykelhjulen, ekorrarna som jagar varandra längs tallstammen ...



bina som surrar bland krokusarna, berusade av pollen,


blåsippan den efterlängtade - den fulländade Blomman,


lökarna som sticker upp genom mossan, sprängfulla av kraft efter vintervilan,



björnbären som visst inte klipptes i höstas



och trädpionen som fick sina knoppar förfrusna förra våren



- nog är det vårkänslor de lux!?



Mindre de lux är den dagliga dosen av Clarityn och timmarna innan ögonen slutar klia. Men vill man ha hassel i trädgården och nötter åt ekorrarna så får man stå ut med några veckors kliande.



För ut vill man efter den långa vintern! Njuta av snödropparna,



av vintergäcken som inte har blommat ut där den står lite skuggigare och flörtar med krokusen,

av svällande knoppar på rosenribs

och stjärnmagnolia i motljus.

Allt i gott sällskap av tre skuttiga vänner.

Myntan börjar anas och tankarna på fräscha drinkar i väntan på grillmiddagen får munnen att vattnas.

De köpta påskliljorna börjar slå ut, lagom till påskveckan.

Bäst att jag passar på att pynta lite, hade på något sätt missat att det redan var dags.

Den gamla kransen är luggsliten, men det är ju jag också. Vi duger ändå.

Nu är krukorna på plats, trädäcket sopat och snart kommer äldste sonen och hjälper mig att hänga upp min svarta hängstol där i hörnan. Det blir toppen!

Keramikblommorna har slagit ut igen, de är väldigt tidiga i år ;-)

Och inomhus samsas blodplommon med vinbärskvistar.

Ljuvligare kan det knappast bli.

Eller hur? Ha nu en bra helg allesammans!

16 kommentarer:

Carina sa...

Å javisst gör det!! Det har blommat en del ett tag nu men idag var första dagen när ljuset, doften och värmen gav den där - nu är det vårkänslan. Och jag tänker 12-pinnar varje gång det händer. Det var en lek vi lekte ute de där magiska vårkvällarna.

Din doft av vår var härlig att läsa :)

Kram, Carina

Vonkis sa...

Du är så snäll mot ekorrarna, står ut med hassel i trädgården och lånar ut redskapsboden.

Så mycket som vaknar till liv nu. Jag håller alla tummar jag har för att trädpionen klarar sig bättre i år.

Angående pluggboxen tror jag att jag gjorde två misstag första vändan. Det första var att jag inte packade jorden något sådet blev för luftigt i pluggarna vilket i sin tur gjorde att det blev svårt att putta upp dem vid omskolningen. Sedan sådde jag från som gror olika snabbt i samma box så när det var dags för några av dem att skolas om var resten egentligen för små. Men men, man lär och så vidare.

BP sa...

Ett absolut ljuvligt inlägg! Våren har verkligen slagit ut eller ska jag säga slagit till för fullt hos dig. Det är en viss skillnad med en stor innergård och en "riktig" trädgård. Mångfalden här är begränsad och ekorrar har vi inga kvar.
Å dina tre vänner är ju sååååå söta. De trivs nog hos dig där de skäms bort rejält;-9

Ditte sa...

Tack för ett vackert vårinlägg med ljuvliga bilder.
Härligt med din trädgård och där du kan följa allt som händer från dag till dag.
Trevlig helg!

Min Lilla Kokvrå sa...

Vilket härligt vårligt inlägg!! Och ekorrarna är ju bara så söta :)
Nu blev jag så inspirerad så jag ska ta och ge miG ut på spaning efter vårtecken här hos oss! Ha det gott och Glad Påsk! /Birgitta

Lillian "sognafaret" sa...

Wow hos deg er det blitt skikkelig vår.

Janicke sa...

Hade tänkt lämna dig en rad med hjärtan men inte fixar jag det här ...
Tack i alla fall för ett underbart inlägg och puss på alla dina fina korrar.
Själv ska jag nu upp till mina små odlingsplättar och kolla min balans. Det är hög tid och jag hoppas att det går bra.

Villrose sa...

Men der var han/hun jo, ekornet!
Og de vakreste vårtegn. Aller finest er de blå, ikke sant?
Ha en fin helg!
/Irene

LillaSyster sa...

Bilder man blir glad av. Välkommen härliga vår!

Susjos sa...

Underbara vårbilder!! Älskar dem alla!!! Ja, i år är våren otroligt välkommen.
Tack för alla fina bilder!
Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket härligt vårligt inlägg. Fint med kvistarna inomhus, har inte tänkt tanken att ta in vinbär, tack för tipset. Ekorren ser ut att njuta av våren, så mysig.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

Wow, vad fort det gick med vårens ankomst!
Bra att keramikblommorna också slagit ut😊.
Jag ska också börja påskpynta idag eller i morgon. Ser fram emot detta.
Skön söndag!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej men ... jag trodde att jag skrivit en kommentar men jag blev nog så tagen av det här inlägget att jag helt glömde bort för det är såååå härligt, sprudlande, vårligt. Ekorren är så söt. Dessa akrobater. Skön stil på nedersta bilden. Alla dessa vårblommor med den fulländade blåsippan i topp! Bättre lycka med trädpionen i år. Och bilden med blodplommonblommorna tillsammans med vinbärskvistarna. Den är som en tavla.
Tack för detta härliga inlägg idag, när himlen är grå och regnet fallit mest hela dagen.

Kram och fortsatt fin söndag!

Susanne sa...

Glömde för en stund bort den mörkgråa himlen utanför fönstret och vindens vinande framfart som får takpannorna att skallra... Vilket underbart inlägg! Ljuvliga bilder och underbar text och bevis på att våren faktiskt är på G!! Och dom små vännerna... Så charmiga och så bedårande söta. Och dina björnbärsbuskar ser ut som mina björnbärsbuskar... Väldigt oklippta men snart... Ja, Då ska dom få sig en omgång ;) Ha en toppenbra vecka!! <3

Violen sa...

Såå mycket vårkänsla i dina bilder! Njuter för fullt av dem. Det är en ljuvlig tid nu.
Önskar dig en trevlig påskhelg!

Åke sa...

Man blir ju salig bara av rubriken. Men jag håller med om att doften av vår är så gudomligt härlig :)