Sidor

23 september 2021

EFIT - höstdagjämning med trädgård och Idol

Japp, jag är hemma igen efter en härlig semesterresa som kommer att drabba er med mängder av inlägg, haha. Men först en EFIT igen, denna soliga höstdag. Dessvärre tror jag att bilderna kan ladda långsamt eftersom de är stora, min dator ville inte samarbeta ikväll.

8.00
Har legat och dragit mig länge idag.
Nu är alla småfåglar hungriga,
så de får mat.

9.00
Idag skiner solen,
så jag ska passa på att få ordning på alla
krukväxter som fortfarande står ute.
Börjar med att rensa i matsalsfönstret
där pappas keramikdamer står.

10.00
Får ett boktips som jag kollar upp.

11.00
Dags för mer te.
Jag sliter ut vattenkokarna.
Den här köptes i Danmark på vägen hem.
(Ibland får man stå ut med svart)

12.00
Skenet bedrar,
krukan är mycket större än ni anar.
Lillhunken har fått släpa in min blyblomma.
Nu får den stå på verandan,
den har växt ur sin plats i matsalen.
Jag inser att min läshörna försvinner här.



13.00
Friden är över - kurrarna är här!
Igår såg Lillhunken fyra småkurrar i tallen vid soptunnan
och idag är minst tre av dem hos mig när jag fixar på uteplatsen.

14.00
Jag planterar och planterar om.
Klipper visset och rensar.

15.00
Två stora ruggar med något gräs
har jag fått av en granne.
Nu delas det i åtta delar och planteras ut.

16.00
Gräver upp det rådjursdödade mullbärsträdet
och planterar en av de två magnolior jag köpte i Danmark
på platsen.

17.00
Har planterat alla nyinköpta lökar
men orkar inte ge mig på vårens insamling,
det kommer fler dagar.

18.00
Hemgravad lax står på menyn idag.
Vi äter upp den sista hemodlade gurkan
och jag sparar en del frön till nästa år.

19.00
Sitter på plats i Idolstudion
i väntan på kvällens direktsändning.

Nu kan inte bilderna tas vid klockslagen,
utan i reklampauserna.
Då sminkas och putsas det.

Favoriten Annika
sopade banan med alla andra.

Bonusbild från när kamerabommen far över huvudet på mig
strax innan idolerna får veta vem som gått vidare.

22.00
Någon gång under programmet luktade det popcorn.
Så snart jag kommer hem måste jag poppa lite
(på gammaldags sätt i kastrull).

23.00
Släcker lampan i matsalen och säger godnatt
till mina chili som ligger och mognar.
Sedan slåss jag med datorn,
så det blir bloggläsning imorgon -
nu behöver jag sova!
<

11 kommentarer:

Micke sa...

Full fart hela dagen lång där.. Aldrig hört nån spara frön från en gurka, men är ju inget konstigare än med nått annat.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Välkommen hem! Bilderna laddade lika snabbt som vanligt. Undrar varför datorer ibland måste trilskas.
Vilken läcker vattenkokare och blyblomman ... wow! Min håller på att dö efter 15 år. Tiden var väl ute för den. Kul att kurrarna är tillbaka, i synnerhet för oss som gillar dina fina bilder på dom.
Mycket 'Jamaican Bell' på eftermognad. Mina krukor står i uterummet där planen är att dom ska mogna på plantorna. Men oj så trögt det har varit i år, så här års brukar i stort sätt alla vara mogna men i år är det nog bara ett 10-tal som är röda. Tror kalla augusti är boven i dramat.
Idag ska det blir busväder men igår var en ljuvlig morgon!

Kram och fn dag till dig!

Maribel sa...

Hej Anni!
Det blir lite att ta tag i då man varit borta. Skönt att komma bort ett tag. I helgen var det riktigt fint väder, då passade jag på att gräva upp lite växter som tagit för stor plats. Dina hjälpredor eller åskådare är så ljuvliga. Köpte en korv med fågelmat till mina småfåglar, de är galna i den. Mina gurkor har jag slängt ut för länge sedan, men tog också frön av dem. Tomater har jag kvar. Det har varit ett helt fantastiskt tomat år.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Absolut älskar din pappas keramikdamer. Har han gjort dom själv? Hursom - de passar perfekt in hos dig:-)

Den där vattenkokaren är läcker. Retrolooken är cool, färgen nja...

Så kul att se dina stamgäster - kurrarna, som du lyckades fota perfekt:-)

Sedan är det ju alltid mycket trädgårdsjobb under hösten och våren - om man vill ha det så fint som du vill säga. Du älskar ju trädgårdssysslor som tur är.

Måste medge att jag aldrig sett Idol - ooooops, jag vet. Men bloggkompisen Paula la upp en youtube-snutt på en muslimsk tjej som hon var otroligt förtjust i. Jo, tjejen var jag nog också förtjust i, men jag tyckte inte att hon sjöng så bra. Men jag är ju tondöv så...;-)

Mia Eggimann sa...

Din vattenkokare var cool, vill ha en sådan. Idol har jag inte sett alls på, gjorde det förr. Nu blir det mest film och serier.

Kristinas oas sa...

Fina kurrarna! Blir glad när jag ser hur de håller dig sällskap i trädgården. Vår igelkott har inte varit hos oss sedan i somras, fruktar att den har blivit överkörd.
Skönt att kunna stå ute och plantera om växter och fixa, det är ju en del så här års att ordna. Måste ta tag i mina pelargoner och annat frostkänsligt i helgen, tror jag bestämt.
Kermamikdamerna passade väldigt fint i ditt fönster för övrigt.
Kram Kristina

Violen sa...

Välkommen hem! Det brukar finnas en hel del att ta itu med när man kommer hem och du har ju en stor trädgård som du får ta itu med. Tur att det blir skapligt väder de närmaste dagarna.
Vattenkokaren är riktigt läcker! Den kommer du att ha mycket glädje av. Jag gillar svarta detaljer i inredningen.
Ha det gott!

Lillian "sognafaret" sa...

Så koselig å ha ekorn som kommer på besøk i hagen.

Susjos sa...

Full fart hemma hos dej som vanligt! Å va kul att få vara med i idol-studion, försöker följa Idol, men missar en massa! Men någon jag inte missat är Annika, wow så bra hon är!
Mysigt med ekorrarna på plats igen, och höstfint i trädgården ;-) Ha en fin lördag!
Kram

Carina sa...

Att göra dag vid 17-tiden känns mer än rimligt och det som inte är gjort brukar finnas kvar till en annan dag. Popcorn i kastrull - jaaa!! Fast det var ett tag sedan nu - lukten hängde kvar länge i huset. Här har värsta kurreträdet friserats av far. Det var väl iofs bättre att tog några grenringar - från början var hotet att hela den skulle ner. Och vilken rejäl blyblomma - en växt jag drömmer om.

Kram, Carina

Vonkis sa...

Ja men jägarns, det var ju höstdagjämning i onsdags!

Trodde det var småsten på första bilden och hann undra om ni skaffat akvarium.

Håller tummarna för att rådjuren låter magnolian vara ifred.

Väskinlägget kommer, jag ska bara försöka få till några bilder som gör detaljerna rättvisa.