Sidor

12 december 2021

EFIT - tredje advent

Decembers första EFIT och jag ska jobba i butiken. Första bilderna kommer in nu och resten ikväll (eller så fylls det på med mobilbilder, det får vi se). Övriga som dokumenterar sin dag med Ett Foto I Timmen ser ni som alltid hos Micke.

8.00
Jag har sovit så sanslöst dåligt, vet inte varför.
Tänder tredje ljuset och försöker peppa mig själv.

9.00
Öppnar tolfte luckan i chokladkalendern jag fått av maken.
Alla bitar har varit goda,
även den med kaffesmak.
Men de är ju lite för små ...



10.00
Hämtar lite påfyllning från ateljén
att ta med till butiken.

10.45
Sneddar över Stortorget där julmarknaden börjar öppna.

12.00
Gnager lite på min macka när inga kunder är i butiken.

13.00
Ställer fram några ljushållare på disken
och tänder ljusen i dem.

14.00
Eva och hennes nalle kikar in.
Eva har med sig två finfina armband som jag beställt.
Sccchhh - säg nu inget till Lillhunken,
det ena är en julklapp!
Tyvärr har hon missat att det är EFIT idag.

15.00
Klipper lite röda band för att pynta vår julgran.

16.00
Det tog en timme innan alla band var knutna som rosetter.
Så snart en kund kom fick jag avbryta arbetet och gå in i  butiken.
Dessutom blev ju bilden suddig!

17.00
Skulle jag stänga, men det kom fortfarande in folk.
Självklart får de komma in!

18.00
Har lämnat butiken och vandrar runt i Gamla stan.
Har inte så brått hem idag.
Ser dessa julkulor i ett butiksfönster.
Ska det vara en banan att hänga i grenen?
Jag menar grangrenen.

18.30
Näe, den här bilden tog jag faktiskt igår.
Men jag fotograferar gränderna nu
och de flesta bilder blev inget vidare,
så då får ni se Stockholms stadshus i Nobelljus istället.

19.00
Det är dimmigt hemma i min förort.
Jag håller utkik efter varulvar.


 
20.00
Äter middag framför teven och varulven.
Jag menar Ernst.

21.00
När jag avverkat både Ernst och
Hela England bakars nyårsspecial
är jag lite hungrig igen.
Tar lite ost och den underbara päronmarmeladen
som gjorde att jag vann en dejt med Tareq Taylor en gång.

22.00
Maken har kommit hem från scoutavslutningen
och vi ser Så mycket bättre.
Ja, jag snörvlar till underbara Marie (+Birgitta och Annelie).

23.00
Lägger ut lite grejer i ateljén.
Nöjd med inköpet av min stora fina
tredimensionella och batteridrivna stjärna.

I morgon ska jag glasera keramik sedan har jag jullov!!!

16 kommentarer:

joakim sa...

Oh en bra början av dagen :)

Micke sa...

Läckra glasgranar klockan 10.

Hanna sa...

Vilken festlig chokladkalender!

Annika sa...

Hejsan kikar in på din EFIT dag
Vad fina julgrans'kulorna' är
Synd att man inte har gran :-)

Karoleen sa...

Nomnom! Trist är chokladbitarna är för små… det är tråkigt! �� Men är dom inte alltid för små? ��

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg er ikke med denne dagen, men gøy å titte inn til dere som er med... Nydelige varer du byr på i butikken.

BP sa...

Så du gillar inte kaffe! Har ju förstått att du inte kan leva utan tebaljor till frukost, men trodde inte att du nobbade kaffe helt och hållet. Då har jag lärt mig nåt nytt om dig;-)
Julgranarna i glas är precis lagom prydnad för en ojulig person som mig;-)
Hoppas åtminstone att du hade massvis med kunder i butiken idag och kommande veckorna före jul.

Eva sa...

Härlig morgon! Får titta in senare och ta del av resten.

Hanna sa...

Men gud vilka vackra saker du säljer! Och vilken fantastisk belysning på stadshuset!

Lena i Wales sa...

Roligt att få följa med dig till butiken och följa din dag.
Trevlig Lucia!

Anne sa...

Kan man få receptet på päronmarmeladen?

Anni sa...

Receptet på marmeladen: http://dubbelhakorna.blogspot.com/2011/10/en-lyxig-paronmarmelad-med-vuxen-smak.html

Violen sa...

Kommer nästan i julstämning nu när jag tittar in hos dig! Vackra ting i butiken, de skapar faktiskt lite habegär. Jag tycker rätt ofta att chokladbitar är lite för små. det är ju inte alltid man kan ta två.
Ha det got och njut av ditt jullov! Ha en skön Luciakväll!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nu har tredje advent passerat och jag är glad att jag inte såg några varulvar i dimman. Blir glad att läsa att kunderna kommer igen till er butik. Hm, märkliga granprydnader ... kanske jag skulle hänga lite tomater i granen. Hoppas du sovit bättre nu ...

Kram och fin tisdag!

Vonkis sa...

Hoppas du sovit bättre under veckan.

Varje gång jag ser de där fina röda bodarna i Gamla stan tänker jag på när man kunde köpa ett gram, ett helt gram, saffran i en av dem
https://vonkis.blogspot.com/2007/12/ett-helt-gram.html

Maribel sa...

Hej Anni!
Höll på att missa din fina dag, Såg början och sedan glömde jag. Gillar dina fina glasprismor som ser ut som granar och ljushållarna var fina. Lite ovanliga julgransdekorationer, men texten var kul. Har du haft en date med Tareq ? wow. Ha det så gott, nu skall jag läsa nästa inlägg.
Kram Marika