Sidor

17 december 2021

Ett sagolikt boende och godaste middagen, sedan är resan slut

Från fina Weinheim hade vi inte långt till Bergsträsser Winzer i Heppenheim. Det är ett kooperativ som säljer flera viner från olika odlare i det lilla vindistriktet. Här köpte vi enbart röda viner.

Ytterligare en liten bit bort, på en slingrande väg upp från Seeheim, låg vårt privata boende för natten. Jag hade haft intensiv mejlkontakt med trevliga Ellena som renoverat huset och bor i det med sin familj. När de köpte huset syntes det inte bakom en mur av förvuxna träd. Staketet avslöjar vilket skick själva byggnaden också var i.

Nu är det minst sagt en pärla! På bottenvåningen finns två rum som används till Ellenas B'n'B.

Vilka detaljer! Och guld!

Först körde vi bara förbi huset eftersom vägen var så smal och vi inte såg någonstans att parkera. Högst upp, i slutet av vägen, låg ett större hotell med restaurang. Perfekt tänkte vi - där borde vi kunna äta middag!

Efter att ha vänt tillbaka ställde vi bilen vid vägkanten och knackade på.

Den vackra hallen från insidan

med dörr ut i trädgården åt andra hållet.

Innerdörren från hallen ...

och trappan upp till de privata rummen.

Så mycket snickerier!

Vackra beslag!

Underbara detaljer!

Och helt fascinerande tak!

Och dessutom målade dörröverstycken till de olika rummen.

Efter att ha gjort oss hemmastadda åkte vi tillbaka upp till hotellet och satte oss på uteserveringen.

Här åt jag en vildsvinsstek med champinjoner och rödkål - otroligt mustigt och smakrikt och mört och alldeles alldeles underbart!

Efter att ha sovit gott serverades vi frukost en trappa upp, bredvid tornet i hörnet där en nästan löjligt mysig konstnärsvrå skapats.

På bordet stod en rejäl bukett med vita liljor,

vi fick lite färska bär förutom allt "det vanliga"

och jag fick mer te än jag kunde dricka upp!

Så var vi då tvungna att lämna detta underbara ställe och fortsätta norrut, hemåt. Vi körde raka spåret till Lübeck där vi sov på ett bra hotell. Nästa morgon tog vi färjan över till Danmark efter att ha hämtat ut beställda varor på Bordershop och med en välfylld och tungt lastad bil (den rymmer mindre än förra, men drog å andra sidan väldigt lite bensin på resan) fick jag bara köpa en enda liten magnolia på ILVA i Ishöj.

Av någon outgrundlig orsak är det alltid riktigt busväder när vi kör hem. Som för att poängtera att resan är slut och därmed även mina reseberättelser för denna gång.

9 kommentarer:

Vonkis sa...

Återigen kommer jag att tänka på Four in a bed :-)

Så många vackra detaljer huset bjuder på, vilken dröm att gå och fota där, för att inte tala om att bo där då!

Vilken resa ni har varit på. Jag har blivit sugen på att besöka varenda plats ni varit på.

På tal om föreställningen jag var på. Riksteatern turnerar med den efter jul. Nu är jag inte så haj på Stockholmsgeografin, men kanske kommer de till någon teater nära dig?

Turnéplanen är lite längre ner på sidan jag länkar till.
https://www.riksteatern.se/forestallningar/sorjen-som-blev/202201221900-95145G#section2

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket fint hus, och fantastiska detaljer inomhus. Ser ut som en fin avslutning på en trevlig resa, med många fina upplevelser.
Ha det gott /Kram Marika

BP sa...

Vilket fantastiskt avslut på er semester. Ellenas B'n'B är ju som ett minislott. Så fint och omsorgsfullt renoverat. >Det måste ha kostat en förmögenhet, så jag hoppas att ditt inlägg genererar massvis med gäster till Ellena.

vildsvinsstek med champinjoner och rödkål - MUMS!!! Älskar vildsvin, men köper det sällan, mest på grund av att så få säljer köttet. Så synd, för det är ju så himla gott.

Lika bra att himlen gråter när er fina semester är slut. Väldigt passande och väl tajmat;-)

Carina sa...

Vilket boende! Och maten är liksom det jag gillade med Tyskland - rustikt och mycket smaker. Roligt att jag fick följa med på resan :) Det där med vädret känns bekant. Nästan varje gång när vi kommit på väg hem från skidåkningen i Italien har vi mötts av busväder när vi kommit av färjan i södra Sverige.

Kram, Carina

Lena i Wales sa...

Vilket fantastiskt ställe. Underbart hus och roligt att få se detaljerna.
Maten ser också god ut, riktig tysk mat och stora portioner.
Trevlig fjärde advent!

Violen sa...

Till sist tar resan slut och det är dags att åka hem. Men vilken fin avslutning ni fick med magnfikt boende! Otur att ni hade dåligt väder på hemresan men vilka fina minnen ni hade med er. (Och en hel del vin tror jag bestämt.)
Ha en skön 4:de advent!

LillaSyster sa...

Jag dånar! Vilket boende du hittat=) Vilka fina detaljer i huset. Ååååå antar att du som jag vill ha det huset.
Städa lagom nu till jul, det är Jesusbarnet som kommer, INTE hälsovårdsnämnden!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vilket fantastiskt fint ställe du hittade att bo på och viket jobb dom lagt ner på renoveringen. Den lilla konstnärsvrån skulle jag inte ha något emot. Och så en restaurang så pass nära. Maten var säkert helt delikat om man tycker om vildsvin.
Här har jag inte vita liljor till frukosten men väl vita amaryllis. Det är ju liksom den tiden nu :)
Och sen är jag med kommentaren ... men du ser den nog ändå ;)

Kram och fin julvecka till dig!

Janicke sa...

Fin avslutning på säsongens resande! Hoppas att du fortsätter dina fantastiska upptäcktsfärder, både för din egen skull, förstås, och för alla oss som får följa med. Stor kram till er alla!