Sidor

21 juni 2022

EFIT - sommarsolståndet


7.00
Det är dags för EFIT igen och mina tänkta inlägg försvann med orken.
Även om jag mår betydligt bättre är jag trött, hostig och snorig.
Det är så trist!

När jag förlorade smaken (som är tillbaka)
sa jag till maken att han kunde göra första frukostbaljan
på något te jag inte är så förtjust i.
Det är nog dags att ge nya order nu,
men jag tar med mig tebaljan till glasverandan och morgonsolen.



8.00
Hur ofta rengör du bottensilen i diskmaskinen?
Jag tycker att det behövs allt oftare numera.
Eller så var jag okänsligare förr?



9.00
Ingen EFIT utan kurrar!



10.00
Igår limmade jag fast några muminfigurer på keramikstolparna,
nu sätter jag tillbaka delarna på plats.
Får se hur länge limmet håller.



11.00
Fick en ny bok i brevlådan.
Blev glad.
Den här vill jag gärna läsa!



12.00
Kikar på mina rosor.
Har skissat på ett rosstöd som ska svetsas.
Måste beräkna materialåtgång!



13.00
Kvalitetskontrollerar glassen jag gjorde igår.
Saffran med honungsrostade valnötter.
Den får godkänt :-)


14.00
Ställer upp arbetsbordet framför ateljén.
Jag har knappt gjort något i glas sedan pappa gick bort.
Nu behöver jag göra blå segelbåtar
för de är slut på Castor.

15.00
Det var väldigt varmt i solen
men nu ligger 21 båtar utspridda i glasugnen.
Det ser lite konstigt ut eftersom
jag återanvänder det "papper" som gör att
glaset inte fastnar i bottenskivan.
Det är redan använt tre gånger
när jag skulle reparera mitt glasgaller från badrummet.
De två upphöjningarna formade gallret
så att det inte skulle vara helt platt.
Nu är pappret oerhört sprött och
mina fingrar har haft sönder det på flera ställen.
Men EN gång till ska det få köras :-)

16.00
Svågern kom förbi med sin lilla hund,
så efter en stunds prat och hundgosande drar jag igång ugnen.
Den startade på 24 grader
(vilket uppenbarligen är temperaturen i skuggan just nu)
och ska upp till 760 grader
för att sedan svalna väldigt långsamt.
Imorgon kan jag ta ut segelbåtarna.

17.30
Maken har kört mig till en handelsträdgård
där jag fyndar blommor
för en fjärdedel av ordinarie pris.

18.30
Hemma igen står gratängen i ugnen
och jag plockar sallad från min potager.

19.30
Lillhunken och jag tar var sin pannacotta
(jag hade mycket grädde att ta hand om igår).

20.30
Lite massaker ser det ut som.
Jag har planterat mina fyndväxter
plus några chili i krukor
som min svägerska ska få på fredag.

Sedan blev jag trött.

11 kommentarer:

Micke sa...

Himla tur glassen fick godkänt.. 😄

BP sa...

Med tanke på att du fortfarande känner dig risig har du ett himla högt arbetstempo.
När jag såg bottensilen i din diskmaskin var jag glad att vi är två levande diskmaskiner utan bottensil;-)
Kurre är som alltid såååå söt:-) Det är förresten din blåa stolpe med Muminpappan också.
Den där kvalitetskontrollen av glassen var rejäl ser jag. Glassen var försvinnande god - i dubbel bemärkelse;-)

Susjos sa...

Full fart hos dej trots att du inte känner dej helt pigg!
Egengjord glass, jo jag tackar jag!
Sköt om dej!
Kram

Vonkis sa...

Härliga Kurre :-)

Men å så gott det låter med en glass med saffran och honungsrostade valnötter. Skönt att smaken är på väg tillbaka så du kunde smaka av glassen.

Anna i Portugal sa...

Så mycket du orkade med trots att du fortfarande känner dig sliten. Så fina segelbåtar! Häftigt med så enormt hög värme i ugnen, jag visste det var varmt, men inte såååå varmt. Glassen låter riktigt smaskig!

Maribel sa...

Hej Anni!
Jag tror jag fick den sista blåa med mig hem, hade tänkt mig alla i blått men nu har jag en vit och en röd också. Den Petunian är speciell, ser ut som det glittrar om den, fin. Mumin är alltid fin. Jag gjorde ett litet Muminhus på keramiken, skall försöka få upp en bild. De blåa flaskorna är snyggt ihop med Savoy vasen. Kurre är alltid så go och fin.
Hoppas du kryar på dig, så du kan njuta av sommaren.
Glad Midsommar /Kram Marika

Carina sa...

Silen i diskmaskinen rengjordes regelbundet varje gång det blev översvämning och maskinen stannade - sån är jag ;) I nästa hus får det nog bli en liten bänkdiskmaskin eller liknande. Hur ofta fyller ett ensamhushåll en full maskin?

Trist att du fortfarande har känningar men skönt att du fått smaken tillbaka.

Härligt att fynda sommarblommor :)

Kram, Carina

Susanne sa...

Så himla trist att du inte känner dig helt frisk än, men så underbart att läsa att du ändå orkar fixa och dona. Alltid lika härligt att läsa om din dag och klart att Kurre ska få en given plats i EFIT. Ljuvliga så Kurrar <3
Den där glassen lät ju vääääldigt god... Och klarade kvalitetskontrollen kan jag tro :)
Önskar dig allt gott och snabb återhämtning.
Önskar dig och familjen en superfin midsommarhelg <3

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hm, det här inlägget har jag missat. Var tvungen att gå in hos dig och se om du skrivit något om hur du mår efter din Covid. Här ser jag att du fortfarande är trött och hostig men jag hoppas innerligt att du känner dig bättre nu ...

Skriver inte mer för kommentarsgranskningen är på så jag vet ju inte om du ser kommentaren ...

Hoppas som sagt att du nu mår bra igen och kan njuta av sommaren!

Kram till dig <3

Violen sa...

Hoppas du mår bra nu och har lämnat covideländet bakom dig. Värmen har kanske varit jobbig för dig, själv tycker jag det har varit i varmaste laget. Pannacottan ser läcker ut, önskar att jag hade några i mitt kylskåp.
Ha det gott och var rädd om dig.

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag så här mellan efit-dagarna. Har inte varit med på länge men nu laddar jag för torsdag! Petunian ser väldigt fin ut.
Hoppas att du mår bättre nu!