Sidor

01 september 2022

En möhippa med glas

I slutet av maj höll jag i en av aktiviteterna för en möhippa.

Den blivande bruden och tolv rosaklädda tjejer i varierande ålder kom åkande i limosin från en ganska blöt lunchkryssning.

Jag hade dukat upp tre arbetsstationer i matsalen och en till blivande bruden i köket. Vid en station fick de måla och rita med glasfärger på fönsterglasskivor där jag borrat hål i hörnen. Dessa skivor kunde jag sedan bränna i köksugnen, så att de blev tavlor till brudparet.

Vid en annan station fick de arbeta med frit, glaskross, i olika färger. De limmade glaskrossen på ett kompatibelt fusingglas och senare brände jag skivorna i min glasugn. Till sist limmade jag på ljushållare och alla fick behålla sin egen ljuslykta. Brudparet skulle ju knappast ha användning för alla tolv ljuslyktorna!

Vid en tredje station klippte de självhäftande plast i olika mönster och fäste på vinglas. Dessa glas etsade jag sedan och då skyddades den plastklädda ytan från kemikalierna och förblev transparent.

Den blivande bruden fick sitta i köket och göra egna skapelser i "riktig" glasfusing. Hon mindes att hon provat detta i skolan för väldigt länge sedan och hade full koll på tekniken. Hon gjorde hängsmycken till sig, sin mamma och lillasyster plus ett par örhängen.

Så här såg de tolv tavlorna till brudparet ut efter bränning.

Här ligger de tolv blivande ljushållarna på tork efter att jag bränt och rengjort dem.

När ljushållaren limmades fast behövde varje ljuslykta stå med stöd när limmet härdade så att vinkeln blev den rätta.

Till vinglasen fick jag beställa nya kemikalier från Italien, så det tog lite längre tid att få dem klara.

De är svåra att visa på bild, men ett av dem hade fått en väldigt detaljerad dekor och här har jag stoppat in en svart servett i glaset för att visa hur den ser ut.

Alla var väldigt fnittrigt glada och timmarna gick fort, sedan for de iväg för att äta middag i stan. På bröllopet packades allt upp och jag hoppas att alla blev nöjda, men jag glömde att fråga brudens mor om det när vi senast sågs!

5 kommentarer:

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken kul grej att pyssla en present tillsammans. Glasen blev riktigt snygga.
Kan tänka mig att ni hade skoj.
Ha det bra /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Ja men så himla trevligt ordnat!
Jag tror att alla blev väldigt nöjda!

Kram

BP sa...

Det var en minst sagt annorlunda möhippa. Otroligt roligt genomfört. Mycket jobb för dig förstås, men resultatet var ju hur bra som helst. Så kreativ du är:-)

Nette Cecilia sa...

Så trevligt ordnat det där skulle jag ha gillat ! Trevlig helg ,Nette

Lena i Wales sa...

Vad trevligt!
Detta kulle jag vilja uppleva.