Sidor

20 mars 2023

EFIT - vårdagjämningen

7.00
Mobilen sitter inte i laddaren.
Det tar ett tag innan jag hittar den ...

8.00
Upptäcker att jag missat att vattna min korianderodling.
Det blir första hjälpen direkt.
Hoppas den repar sig!

9.00
Som revisor på Castor
har jag lite att göra inför årsmötet.

10.00
Lillhunken har köpt lägenhet.
Han har länge önskat sig en divan,
så när vi fann en på Skyddsvärnet
fick den följa med hem.
Nu står giganten och blockerar dörröppningen
mellan vardagsrum och matsal.
Luktar gammal cigarettrök.
.
Lillhunken flyttar om drygt tre månader ...

11.00
Vonkis undrade över min stickning
där garnet tog slut.
Jodå, den är färdigstickad
men inga trådar är fästa.
Och jag har redan börjat på en ny.

12.00
Fick min DN-räkning dagen efter att den skulle vara betald.
Nu måste jag kolla när fasters betalades förra året
så att inte hennes faktura ligger och dammar på hennes boende.
Men det dröjer visst till juni, så skönt!

13.00
Passar också på att kolla hur länge
det europeiska sjukförsäkringskortet gäller.
men det var lugnt där med.

14.00
Trotsar duggregnet och kikar på vårblommorna
när jag tar in posten.

15.00
Lillhunken kommer att stöna över linserna,
men det här ska bli dagens middag
med vissa ändringar.
Landleys kök har många bra recept.

16.00
Chokladsugen kikar jag i chokladförrådet
och där ligger så lämpligt en påse lakritsPolly!
P g a en numera utflyttad godisråtta
behövde jag ett überbra gömställe för choklad
och insåg att en kylväska i matkällaren var perfekt.
Där mådde choklad bra och grabben letade aldrig.
Tills han en gång behövde ett kärl i rätt storlek
när han bryggde öl ...
(Men då var han vuxen nog att låta bli mammas grejer)


17.00
Jag har så sanslöst mycket pappersarbete!
En hel del rörande mamma och faster
ska inga andra ögon se,
så papperstuggen går varm.

18.00
Maken har burit in en säck jord åt mig,
så den kan tina och bli lite varmare.
Men jag får hålla mig från plantering en dag till.
Nu ska jag laga mat.

19.00
Kombinationen min gamla dator och fulstreaming
kan ge rätt snygga effekter.
Men det är inte det jag är ute efter just nu!

20.00
Djurgården gör två mål på tjugo sekunder
och Lucas Vejdemo är den andre av de två målskyttarna.

21.00
Matchen fortsätter och Djurgården går mot en säker seger.
Vid mitt tangentbord ligger fem stickor
som jag behöver undersöka.
Tror att det är en intervju med min pappa på den röda,
så den kommer att bli krävande att höra.
Det här får vänta till imorgon,
precis som jordsäcken.

22.00
Istället bläddrar jag i en ny filmtidning.
Varför tänker jag på "Horse and Hound" tro?
:-)

9 kommentarer:

BP sa...

Å jag som trodde att kreativa människor inte kan/vill vara revisorer - hahaha! Å allt pappersarbete rörande din mamma och faster på det. Imponerande...
Stort GRATTIS till Lillhunken som köpt lägenhet! Det var "snabbt" jobbat. Smart att köpa lägenhet nu, då priserna har sjunkit.
Divanen är...., nej, jag ska inte säga vad jag tycker. Men då Lillhunken har en kreativ mor och syster så skulle jag kunna tänka mig att ni tapetserar on divanen. Då slipper du lukten i hela tre månader...
7 499 kronor för DN - hudlöst tycker jag, som endast läser tidningar på nätet sedan minst 10 år...

Marketta sa...

Oj, hade helt missat att det var vårdagsjämning.

Här gick papperstuggen varm när mina föräldrar gått bort. Det var en som blev överhettad och gick sönder.

Susjos sa...

Underbara snödroppar! Å härligt med vårdagjämning, våren får gärna skynda på mer!
"Horse and Hound"....visst tänker du på Notting Hill, hihi!
Må så gott!
KRAM

Violen sa...

Snödroppar är vackra i alla väder, de är ett fint vårtecken. Hoppas att just de här slipper regn och kyla några dagar.
Divanen är inre den vackraste jag har sett men jag kan tänka mig att ungdomar gillar den. Den är ju hur cool som helst!
Så mycket pappersarbete du har. Inte så kul men det måste ju göras om det inte ska bli kaos.
Ha det gott!

Maribel sa...

Hej Anni!
Oh vilken flashback med kontokoder och resultaträkning, ganska skönt att slippa det. Fin färgkombination i din riddari. Så kul att man kan få dem att se helt olika ut, beroende på hur man kombinerar färgerna. Posten är inte riktigt att lita på, vi fick en helt annan persons brev igår, fel namn och fel adress, det var bara husnumret som var rätt. Tack för påminnelsen, nytt sjukförs.kort är beställt. En härlig chokladgömma. Jag får ha min för mig själv.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Jag förstår precis att du kom att tänka på "Horse and Hound" :)
Här har snart både pass och europeiska sjukförsäkringskortet gått ut. Borde beställa nya men har inga planer på att åka utomlands så det är inte så bråttom.
Aha, en stor säck jord! Då anar jag att omplanteringar av både krukväxter och omskolning av sådder är på gång. Här avstod jag P-jorden för den låg helt öppet med massor av snö över sig och jag var rädd att jorden var vattensjuk. Har råkat ut för det förut. Hoppas din var ok när den tinade.

Kram och fin helg!

Lena i Wales sa...

Väl kamouflerad mobil.
Roligt att sonen vill ha en divan. Gillar när ungdomen vill ta tillvara gamla möbler, bra för kulturarvet och miljön.
Oh, vilket chokladförråd du har.
Skön söndag!

Susanne sa...

Sitter här och småler :) Härligt att läsa att det inte bara är vi som haft hemliga förråd med go'saker :) :) Men nu när sonen flyttat hemifrån så ligger allt uppe i vår go'sakskorg, fullt synlig på ena köksbänken. Visst kan det vara lite provocerande att ha allt synligt. Det gäller att ha bra karaktär och kunna stå emot. Hmmm, det går sådär om jag ska vara helt ärlig. En del go'saker har fått flytta in i div. plåtburkar. Där är dom åtminstone inte synliga.
Alltså, divanen! HUR cool är inte den!!! Wow! Vilket kap ni gjort. Det kommer bli supercoolt i nya lyan.
Härligt med snödroppar. Hur mår dom nu när hela landet är täckt i full vintersnö... Suck!!
Allt gott till dig och tack för en fin dag :)

Vonkis sa...

Lång tid med cigarrlukt, finns det något husmorsknep för att få bort den?

Snygga färger på tröjan. Fästa trådar finns det alltid tid för. Senare.

Spännande fakturasystem de verkar ha på DN.