Sidor

31 mars 2023

En smakbit från Nordiska trädgårdar 2023

Det blev några timmar på trädgårdsmässan Nordiska trädgårdar igår, öppningsdagen. Väninnan och jag var där när de öppnade och gick direkt till balkongutställningarna som oftast är det roligaste på mässan. Tycker vi.

Men flera av balkongerna bestod mest av att man ställt dit saker. Lite opersonligt själlösa.

I några hade man ansträngt sig mer.

Stora krukor och kål är fortfarande populärt,

men samtidigt lite knasigt när de bara är dekoration. Så där kan man ju inte odla.

Vår favoritbalkong med massor av kreativa detaljer var denna, Trädkojan av Linnea Hagö på Hagö trädgårdar.

Från ett cykelhjul hängde en ljusslinga och i mitten en champagneflaska som gav illusionen av att

bubblet flödade ner i glas och lykta, men i verkligheten gick vätskan runt i lyktan och det stora glaset med hjälp av ett genomskinligt rör. Guldkulorna fick illustrera champagnebubblorna och skänka lite flärd till balkongen.

Jag inser nu att jag borde ha filmat konstruktionen, för den var klart inspirerande!

Golvet var grusat med rejäla plankor som gång. De flesta balkonger hade inte gjort något alls åt monterns golv.

Guldet återkom i sådana här flaskhållare

och i låtsasvatten från ett stuprör där guldet fortsatte ut i en ränna av stenar.

Här är en stor kruka med"lock" av trä som bildar ett litet extra bord. Och guldfaten återkommer.

Sedan fanns många fler finurligheter, men jag hade inte tagit med kameran utan fotade bara med mobilen och då är det svårare att zooma in på detaljerna.

Och jag inser nu att vi glömde rösta på bästa balkong!!!

Malin Björkholms balkong var inte oväntat fylld av maffiga kransar.

Hennes bok om kransar stod också uppställd både på en hylla och där på bänken.

Redan kl 10 var det dags för Annika Christensen att prata om kryddor och odling av örter. Där fick vi några tankeställare, men också många bra tips.

Inte sjutton visste vi att kryddor på burk hade så mycket bekämpningsmedel i sig! Nu blir det till att odla egen oregano (eller köpa ekologisk på storpack!).

När vi satt här och lyssnade dök ytterligare en väninna upp, så hon hängde med oss runt efteråt. Eftersom mina väninnor har samma utbildnings- och jobbakgrund fick de en del att snacka om, trots att de inte kände varandra sedan förut. Kul!

Och vill ni läsa om när jag var i Annikas trädgård för 9 år sedan så finns det inlägget här.

Direkt efter Annika kom Minna Mercke Schmidt som visade några suveräna tips

om man vill binda snygga buketter snabbt och enkelt.

Att bygga upp inspirationsträdgårdar på mässan är ett tufft jobb som kräver lång planering, så när jag för några månader sedan såg att man efterlyste deltagare insåg jag att det inte skulle bli några idéträdgårdar att tala om i år heller.

Och jag fick rätt. Här är den ena och i bakgrunden anas den andra. Jag undrar om pandemin har påverkat intresset? Kan tänka mig att de som skulle varit med 2020 hade satsat mycket tid och pengar på något som sedan inte blev av. Man är förmodligen försiktigare efter detta.

Något som också är kul att se är miniatyrträdgårdarna,

det är något med det småttiga som lockar

även om skalorna skiljer sig lite väl mycket åt ibland. Den där pavan borde räcka länge :-)

Och så fågelholkstävlingen förstås. Där glömde jag inte att rösta! Vem vill inte ha en mumsig rulltårta med chokladsås och grädde i trädgården?

Vi väntade med det egna mumsandet till kl 12, för innan dess serveras inget vin (något vi lärde oss förra året).

Om det blev några inköp? Näe. Det är svårt att ta hem växter när snön och isen håller våren borta. Det har hänt förr att jag köpt pioner som fått stå i garaget och hunnit dö innan de går att plantera. Nu blev det blott tre liljelökar, dem kan jag lägga ned i min svala källare så länge.

Och sedan var pendeltåget hem inställt.

8 kommentarer:

BP sa...

Ja, smaken är ju som baken. Din smak vad gäller balkongerna delas då inte av mig. Du skulle inte trivas på min balkong som är inte belamrat med någonting alls. Jag gillar inte djungler och "guldblingbling" heller. Cykelhjulet med LED-slingan är nog den utsmyckningen som jag gillar bäst. Å metallmyrorna såklart;-)

PS. Skrattade gott åt att de flesta montrar inte hade gjort någonting åt golvet som är grått om jag minns rätt. Precis som mitt balkonggolv;-) DS.

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig inspiration! Har faktiskt aldrig gått på en trädgårdsmässa fast jag varit intresserad av trädgård och odling i många år. Var själv med i Tusen trädgårdar en gång. Konstigt att golven i balkongerna inte vad anlagda, det vore det första jag skulle fixa på min balkong.

Maribel sa...

Hej Anni!
Alltid kul att se på mässan genom någon annans ögon. Vad har jag missat?
Tycker som du att det är synd att det inte är fler idéträdgårdar.
Men vi hade full sysselsättning ändå.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

Wow, vilket intressant och inspirerande inlägg.
Nu virvlar det av idéer i mitt huvud.
Skulle gärna vilja varit där, men lite långt bort för mig.
Fortsatt trevlig helg!

Carina sa...

Det är lite konstigt det där att inspiratörerna verkar använda precis samma trendfrö för sin egen inspiration - jag tänker på kål i kruka. Nu har jag aldrig besökt mässan mest för att de första åren hann jag inte på grund av jobbet. Men sen började omdömena bli mer negativa och trenden har fortsatt. Så nu stannar jag definitivt hemma. Men jag är ju mer nördig växtsamlare än något annat - haha.

Trist med tåget! Kram, Carina

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Roligt att se bilder från mässan genom någon annans ögon. Du har med flera detaljer jag inte såg trots att jag gick där i ganska många timmar. Var där på fredagen och då gick i varje fall pendeltågen som dom skulle. Och inte alls lika mycket folk som det brukar vara upplevde jag det som men å andra sidan går jag ju normalt också alltid på torsdagen. Tog också lite bilder och en del av mina motiv finns också hos dig. Den översta bilden i ditt inlägg känner jag inte alls igen. Helt missat fast jag gick där och spankulerade så länge :)
Ha det så bra! Nu vill vi ha våååår eller hur?

Kram

maria eld sa...

Jättekul att se hur du upplevde mässan! Jag var där hela lördagen, tyvärr väldigt mycket folk, så ibland hoppade man över grejer man ville se för det var för trångt. Men är nöjd ändå! Tack för fina bilder! :)

Vonkis sa...

Det vore kul att besöka mässan något år, får ta och skriva upp datumen för nästa år redan nu så det blir någon ordning på balkongen.