Sidor

09 april 2023

EFIT - påskafton med mat och hockey

7.00
Har varit vaken sedan halv sex.
Väldigt onödigt.
Nu går jag upp och konstaterar att min maräng
i ugnen har totalkollapsat.
Det blir ingen Pavlova
på påskbordet!

8.00
Lillhunken har kommit hem från nattjobbet,
så nu får vi försöka vara lite tysta.
Jag häller kokvatten på jorden för att få den att tina.
Tänkte plantera penséer i krukan på trappan.

9.00
Nämen får jag skryta lite?
Hade kunnat vara med i tävlingar
om mått och vikt eftersom jag har bra koll.
Men precis på grammet var nog första gången.
Nu blir det ny tårta!

10.00
Fixar makens och sönernas påskägg.
I år får maken hemgjord fudge
och peps i sitt "ägg".

11.00
Äldste sonen lånar kameran när han ser stenknäck på besök.
Så nu lånar jag bilden!

12.00
Dukar matbord och buffébord.

13.00
Nu ska vi äta!
Alla mina fina barn är hemma
plus dotterns älskling.

14.00
Äter och pratar och lämnar ifrån mig
en massa olika saker jag funnit bland mina föräldrars saker.
Ja, ni minns kanske högarna i gästrummet?

15.00
Det blev en klassisk Oscar II-tårta.
Och den blev god.

16.00
Gamla välanvända fjädrar pyntar utomhus.

17.00
Dressed for success!

18.00
Nu skriker vi oss hesa
på Hovet!

20.30
Paus mellan andra och tredje perioden.
Puh.Vilken match!

21.30
Matchen är slut, segern är vår.
Lillhunken hinner till nattjobbet i tid.
Jag är hes och lomhörd.

22.30
Hemma.
Lite rester.
Sista tårtbiten.
Rödvin.
Vi snabbspolar Let's Dance.

Senaste tiden har gått i deklarationernas och hockeyns tecken.
Nu ska jag jobba i butiken söndag - måndag.
Måste sova!

9 kommentarer:

Anna i Portugal sa...

Vilken härlig påskafton! Det blir något speciellt med ett foto i timmen, det illustrerar verkligen bra :) Grattis till vinsten, det är bra mycket roligare att gå på hockey när det går bra för ens eget lag!

Micke sa...

Full rulle hela dagen där. Själv tog jag det mycket lugnare. Själv har jag hockey paus, blir ju så efter 4-0 i matcher.

Maribel sa...

Hej Anni!
Blev hungrig av allt det fina du bjuder på. Gillar påskmaten, men får vara försiktig med ägg. Har aldrig upplevt att blommorna inte lossnar från krukorna, har försökt många gånger, men de är stelfrusna. Var lite tidig med att starta vattentunnorna, så regnvattnet hade frusit till is, igår hade det äntligen tinat. Hoppas du får en fin dag på jobbet.
Kram /Marika

BP sa...

Senaste tiden har inte bara gått i deklarationerna och hockeyns tecken utan även i bakandets tecken tycker jag;-) Sonen är lika duktig som du vad gäller fotografering - talang som har gått i arv, helt klart.
Har inte mycket koll på hockey, men det ser ju ut som att Djurgården tar sig tillbaka till SHL, eller har jag missat nåt där...

Mia Eggimann sa...

Jösses vad mycket god mat och tårta.

Lena i Wales sa...

Marängbak, ja det är inte alltid lätt. Ibland lyckas jag och och ibland inte. Ändå tycker jag att jag gör likadant.
Det påskägget ser gott ut!
Oh, vad mycket god mat och kakan ser jättegod ut.
Trevlig avslutning av dagen, lite rester och ett glas rött.
Ha det bra!

Violen sa...

Full fart hela dagen, kul att följa vad du har för dig. Hur orkar du? Så mycket god mat! Det kan vara knepigt att få till marängen, den erfarenheten delar jag!
Ha det gott!

Carina sa...

Alltid lär jag något nytt! Oscar den II tårta googlar jag glatt men inser sen att den kallar jag mandeltårta. Men jag tänker att hembakt måste den vara så mycket bättre. Bageriet för den frysta varianten finns lokalt på Hisingen och det gjorde nog att jag har förätit mig. Det var en avlägsen tid när den serverades överallt och hela tiden :)

Här bredde lugnet ut sig när barn och barnbarn lämnade vid 12. Riktigt skönt efter en intensiv vecka.

Kram, Carina

Vonkis sa...

Jag är på riktigt imponerad av din viktning. Och av buffén.

Tänk att det var just våra lag det stod mellan om uppflyttningen, jag trodde faktiskt att Modo skulle få stora darren i år igen, speciellt när de ställdes mot Dif.