Sidor

20 november 2023

EFIT - en solig novembermåndag

8.00
Det är lite vitt på marken där ute.
Usch.
Kurre har klättrat in i fågelmataren
och matchar sin träkompis borta vid grinden.

9.00
Det blir två rostade mackor till frukost.
Squashmarmeladens etikett
har sett bättre dagar,
men ingen av familjens karlar har vågat
äta av den p g a "squash".
Att den smakar citron och timjan
verkar de inte tro på.

10.00
Testar att det inte är halt ute när jag
ger mig iväg på en promenad i solen.
Det är det inte!

11.00
Det är säkert 50 personer i kö,
varav de flesta 80-plussare.
Men jag har bokad tid
och sveper förbi dem alla.
Covid- och influensavaccin fixat.
350:- för influensavaccinet känns okej,
det är första gången någonsin som jag tar det.

12.00
Så har jag även hämtat ut det nya passet
och handlat lite livsnödvändigheter.
Är snart hemma igen.
Detta är Nälsta Gård,
med anor från 1600-talet.

13.00
När jag jobbade i butiken i veckan (och igår)
fästes trådarna i min sista Riddari.
Nu ska den blockas,
så jag lägger den i ljummet vatten
med lite hårbalsam
(himla bra med hotellens småförpackningar),
kramar försiktigt ut så mycket vatten som möjligt
och formar den till rätt storlek på ett badlakan.
Sedan får den torka på badrumsgolvet.

14.00
Den stora frågan är om jag ska
sätta mig i tevefåtöljen eller
läsa bok på verandan?
Det blev det senare
eftersom det var mysigt i solen.

15.00
"Man får ingen post längre."
Jodå.
Detta är dagens skörd.

16.00
Lillhunken har kommit med sin stryktvätt.
Tur att han inte bor så långt bort.
På önskelistan inför jul
har han både strykbräda och strykjärn.

17.00
Han saknar också djupa tallrikar till morgongröten,
men vi har ärvt Stig Lindbergs fina Eros
så han får några av dem.

18.00
Maken är hemma från jobbet och tillsammans
med Lillhunken röjs grabbens gamla rum
som vi håller på att renovera.
Imorgon ska brädgolvet där slipas.

19.00
Viltskavsgryta var efterlängtat
och allt jag behövde fanns hemma,
så det var ett enkelt middagsval.

20.00
Maken hade fått med en bit chokladtårta
hem från jobbet.
Tyvärr var den ruskigt söt och inte speciellt god
(det trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga!)
plus att jag fick rätt ont i magen.

21.00
Men det magonda kan också ha berott på
att vi började prata örtlikör och provsmakade en
sort som stått i vår källare väldigt länge.
Jag drack inte ens upp min.

22.00
Lite nyheter får avsluta min EFIT.

11 kommentarer:

Micke sa...

Hårbslsam minsann.. Här får man lära sig mycket. Här är vitt också, en sådär +10cm vitt :)

BP sa...

Vist var det helt underbart ute idag. Första heldagen med sol på minst en månad. Satt på balkongen och njöt - med infravärmaren på;-)

Skrattade gott åt dina manliga familjemedlemmar som ogillar squash. Det gör jag med. Men perfekt för dig ju;-)

Kul att Kurre har lyckats komma in i "restaurangburen":-)

Ska få min femte Covidspruta den 7 december på min husläkarmottagning. Influensavaccin har jag tagit en enda gång, och då blev jag influensasjuk för första och enda gången. Så det vaccinet går bort för min del.
Vilket jobb med den där Riddari. Använder du inte badrummet medan den ligger på badrumsgolvet och torkar;-)

Annika sa...

Tack för titten hos mig.
Är det meningen att ekorren ska kunna krypa in i fågelmataren så där?
Jag vaccinera mig både mot influensa och covid förra veckan, gratis, enda fördelen med att vara 65+

Maribel sa...

Hej Anni!
Hur har ekorren kommit in i fågelmataren? Känns som att det blir för trångt för honom att klämma sig in. Men vad gör man inte för lite godsaker.
Hårbalsam har jag inte använt till mina riddari. Det skall jag prova nästa gång det blir aktuellt.
Ha det gott /Kram Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Sicken Kurre som lyckats ta sig in i fågelmataren. Och här var det minsann såphalt igår framåt eftermiddagen/kvällen. Jag tog fram mina Icebug till kvällspromenaden.
Sprutor blir det imorgon för mig. Har också bokat tid och hoppas kunna gå förbi en eventuell kö.

Kram

Anna i Portugal sa...

Kul att följa en dag hos dig! Jag fryser så när jag ser djuren ute, projicerar min egen inställning till kyla :) Gott att de kan få mat hos er. Ha en fin tisdagskväll.

Susjos sa...

Kul att få följa din dag. Vilken fin bild på den levande ekorren och den i trä!
Squashmarmelad minsann, så spännande!
Läkarhuset i Vällingby känner jag igen, har varit där med min syster nån gång. Har fått influensavaccin på jobbet i två år nu, där vi får den gratis, har aldrig tagit den förut, men nu efter pandemin...så känns det inte dumt att slippa influensan! Ska se till att få den på jobbet i år igen.
Viltskavsgryta, mums!
Ha det fint, du oslagbara i WF!
KRAM

Anonym sa...

Härligt att se dina efit dagar.
// Kram

Anna sa...

Hann inte skriva namn, men anonyma kommentaren, var från mig.
// Kram

Susanne sa...

Kul att få följa med på ännu en EFIT-dag. Blir alltid lika fascinerad över hur mycket du hinner med på en dag. Kanske ska testa att dokumentera min dag någon gång... Gäääsp... Får känsla av att den kommer bli urtrist eller så gör man mer än vad man tror.
Påhittig Kurre! Vad gör man inte för lite käk. Den lär ju inte lida av klaustrofobi iallafall ;)
Förstår att sonen saknar sina tallrikar. Superfina! Liksom din tröja.
Allt gott till dig!

Vonkis sa...

Fick hoppa till tredje bloggsidan för att börja läsa ikapp, trodde inte det var SÅ länge sedan jag läste din blogg. Så länge sedan att jag får ta och dela upp besöken under dagen :-)

Squashmarmelad, det låter ju som något för oss med all squash vi får under somrarna. Äter du den som vanlig marmelad till bröd och ost eller fungerar den till något mer?