Sidor

04 november 2023

EFIT - en novemberlördag med okuizome

7.30
Samtidigt som jag dricker dagens första tebalja
bakar jag en kaka
som ska hinna svalna inför dagens utflykt.

8.30
Årets kok av äppelglögg
har fått etiketter och prismärkning
inför julmarknaden i december.

9.30
I år hade jag åtta olika pumpaplantor.
Detta är skörden.
OBS det är en liten tändsticksask.

10.30
Vi ser gårdagens På Spåret.

11.30
De tre sönerna kommer på lunch,
så vi alla har något i magen innan vi åker.

12.30
På väg västerut.

13.30
Nu är vi alla avprickade på närvarolistan.




14.30
När en japansk bebis blir 100 dagar
firas Okuizome,
då barnet låtsasmatas
med speciella rätter i en särskild ordning.
Seabream, gryta med lotusrot & kyckling,
vita stenar (skickade från Japan),
ättiksinläggning, musselsoppa
varvas alla med ris (i burken med lock).
Familjens äldste av samma kön som barnet
är den som matar och min bror tog det hela
på stort allvar.
Framför brorsan, barnet och de unga föräldrarna
stod datorn med morföräldrarna uppkopplade från Japan.
så de också kunde delta.
Ritualen är till för att önska det lilla barnet
att det alltid ska ha mat och tillväxt
och dessutom få starka tänder (stenarna).
Pojkar har helröd servis,
men flickor har svart utsida på servisdelarna.


15.30
Vi andra fikade på kakan jag bakat, svägerskans citronmarängpaj
och en hel del annat, bl a dessa lemoncurdfyllda kakor
som gräddas i ett våffelpanneliknande järn.

17.00
På vägen hem stannade vi vid minneslunden
vid Görvälns griftegård där makens föräldrar
är gravsatta.

18.00
Alla grabbar stannade på middag när jag erbjöd mig
att byta den tänka paellan mot fondue.
Några av oss tog en P2 till matfixandet.

19.00
Nu mumsas det!

20.00
Mätta!

21.00
Men lite glass får oftast rum.
Jag hämtar några bunkar hemgjord glass
som borde ätits för länge sedan.

22.15
En riktigt kass bild blir den sista för idag.
Baklampan på Lillhunkens bil
när han kör till stan för att jobba natt
och samtidigt skjutsar sina storebröder.

En hjärtevärmande dag är över.

7 kommentarer:

BP sa...

Tänk, nu har jag lärt mig nåt nytt igen - okuizome. Min japanska kompis som jag känt i minst 20 år har aldrig berättat om denna "ritual". Så intressant att läsa om vad som gäller på denna ceremoni. Var dock aningen förvånad över att japanska bebisar får tänder efter 4 månader. Mig vetande får svenska bebisar tänder efter 6-8 månader. Men jag gillar tanken. Dessutom är okuizome ett vackert ord.

Matilda sa...

Vilken spännande tradition - roligt att få lära sig något nytt.
Och det var en liten liten pumpa. Hoppas att den och glöggen smakar gott

Vonkis sa...

Då blir det att läsa in sig på Okuizome, det verkar vara en fin ceremoni.

Vi fick inte en enda pumpa i år, bara långa revor. Nåja, det kommer ett nytt odlingsår nästa år.

Gillar hur du bara ställer om från paella till fondue.

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken härlig tradition, nu fick jag lära mig något nytt. De fiskformade kakorna ser så fina ut. Gästlistan är riktigt gullig.
Känns som att det var lite si och så med mina grönsaker i år. Ärter och bönor
var nog det enda som lyckades förutom tomater och paprika inne växthuset.
Ha det gott /Kram Marika

Anna i Portugal sa...

Vad roligt att få följa med på din dag! Jag visste inte om den japanska traditionen så det var extra kul att läsa om det. Wanted zin, fondue och hemmagjord glass. Mums!

BP sa...

Svar: Monstren har fått så hela förra veckan. De lär vara borta imorgon. Gissar att de återanvänds nästa år. Men de var nya för i år. De var inte med förra året.
Snacka om oviktigt vetande;-)

Susanne sa...

Ja men då har man lärt sig något nytt igen 🥰 Okuizome. Det låter som en fin ceremoni. Kul att få vara med och uppleva något vi inte har här.
På Spåret, det är ett givet program som går här hemma varje fredag. Så efterlängtat. Annars är det inte mycket att se på TV. Och nu när jag gått hemma ett tag så har jag snart nött ut fjärrkontrollens knappar. Man kan ju inte städa hela tiden och många projekt är avklarade. Jaja, snart back in business 😉
Härligt att se att du är tillbaka på bloggen <3