Sidor

01 december 2023

EFIT - På Oskars namnsdag

00.00
Klockorna har slagit midnatt
och endast tomten är vaken.
Eller jag, då.
Tar fram vinkalendern jag haft gömd
och ställer den så att maken
ser den när han går upp på morgonen.
Han kommer inte få dricka flaskorna själv,
utan vi delar på dem.
Någon måtta får det ju vara ;-)

7.00
Då är det min tur att få en kalender,
från Chokladfabriken,
när jag tassar ner till min färdiga tebalja.
Maken är redan på jobbet
så min balja åker in i mikron.

8.00
Öppnar dörren för att vädra
det gamla pojkrummet
som ska bli hobbyrum.
Jag har målat,
maken har satt upp panel,
slipat och oljat trägolvet.
Det luktar fortfarande av oljan,
men jag stänger till vårt sovrum
och hoppas att all lukt snart
är utvädrad.
Har ett fat med ättika på bordet,
ifall att det hjälper även mot oljelukten.

9.00
Alltså. Tunnbröd. Hur gott är det inte!?
Det blir en rulle med ost och en med pappas honung.
Jag har kvar av den sista hinken han slungade,
den som stod kvar i köket när han gick bort.

10.00
Lyckas bryta av kvisten med blomma
när jag skakade av vissna löv från
hibiskusträden.
Sätter blomman i vas och
dammsuger upp alla blad som fallit.

11.00
Packar låneböckerna som ska till bibblan.
Har äntligen skrivit recensioner,
de kommer först att publiceras på
Pockethexans Instagram
innan jag lägger upp dem på mitt bokkonto.

12.00
På väg till en väninna för att
lägga en glasskiva i hennes brevlåda.
Den är till en av hennes lyktor
och hon skulle fått den för länge sedan.
Egentligen skulle vi träffats ikväll,
men det är inställt p g a sjukdom.
Den här ödetomten har nyligen röjts.
Den har stått tom i många år sedan
brandkåren fick träna släckningsarbete
på det hus som stod där.

13.00
Eftersom snön har packat ihop sig lite
passar jag på att ta fram mina ekorrar
och nätet som ska hänga på busken
framför köksfönstret.
Det ska ju komma mer snö,
så det är skönt att ha det gjort.

14.00
Köpte en multihyacint på COOP
när jag var på biblioteket,
nu hamnar den i en hög glasvas.
Ska leta fram lite blingbling
att lägga dit också.

15.00
Så bommar Elvira Öberg.


16.00
Är lite huslig.

17.00
Inspireras av väninnan
som bakar massor av småkakor.
Hyvlar pepparkaksdeg och gräddar två plåtar.
Färdig pepparkaksdeg, osthyvel och ugn.
Plättlätt.

18.00
Där kommer airmee
med ett paket till mig.

19.00
Det är mycket ikväll.
Hockey, fotboll, handboll, Idol
och på spåret (som inte är live).
Vi kör tv-dinner och börjar med sniglar
framför hockeyn.
Första flaskan i kalendern var en chardonnay
så den passar utmärkt till.
Kalendern är från vinoteket,
de har flera olika
varav vissa reas ut nu.

20.00
Patéer och rödvin.
Vi kör fotboll på teve och hockey på datorn.
Handbollen började ju inte alls när jag trodde.

21.00
Simultankapacitet?
Nej, maken ser mest på handbollen
och jag helt på hockeyn.

22.00
Hockey och handboll gick mycket bättre än fotbollen.
Nu blir det idolfinalen.
Men maken somnar,
så jag pausar uppspelningen och skickar honom i säng.
Det är en dag imorgon också.
Nu ska jag frossa lite i
hockeyrepriser :-)

(Oskars namnsdag firades alltid med
Sångartävlan på KTH.
Den manlige teknologen heter Osquar
men den kvinnliga får inte längre heta Osqulda,
trots att betoningen ligger på mittenvokalen.)

17 kommentarer:

joakim sa...

En vacker dag ser jag :) hoppas vinet och chokladen är goda :) en bra kombination.

Micke sa...

Småsniket med vinet kan jag tycka, stackars maken 😄 Oj, en hel del snö hos er också. Vi har rätt så lite om man jämför med städerna norr och söderom här på Norrlandskusten.

Annika sa...

Kul med en vinkalender, har du satt ihop den själv eller gick den att köpa färdig?

Cari sa...

Mysigt med kalender både till dig och maken ☺️

BP sa...

Känner nästan oljelukten från ditt kommande hobbyrum. Älskar den lukten, ungefär som nylagd asfalt - mmmhhhhhh:-)
Undrar var du har varit idag - tänker på bilden med himlen som är blå. Så du har då inte varit i Täby;-)
Multihyacinten är lite gullig, även utan blingbling eller just därför;-)

joakim sa...

Hyvlad pepparkaka ser gott ut :)

Cari sa...

Hyvlade pepparkakor låter smart. Och gott.
Ska leta recept. Finns kanske på din receptblogg?

Annika S sa...

Mycket sport blev det :-)

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Färdig pepparkaksdeg, osthyvel och ugn ... tack för tipset! Trevliga kalendrar, delar ni på båda tro ...
Mycket sport också men trist med fotbollen. Och trist för Elivra Öberg.
Lycka till med hobbyrummet!
Ha en fin första advent!

Kram

Anna i Portugal sa...

Alltså tunnbröd är något jag kan sakna (gluten i). Så gott!! En vinkalender, det vore nåt för mig. Mycket skidor nu. Smart lösning för pepparkakorna. Jag provade att göra glutenfria, men det bidde inga kakor, allt sjönk ihop i ugnen, så jag rullade ihop det till pepparkakskola istället :)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken fin dag. Ost och honung på mackan, är gott. Att baka pepparkakor och använda osthyvel är riktigt smart, men tror det skall bli Mumisar i år också. Lite Hattifnattar mår man bra av. Synd om blomman.
Ha en fin 1:a Advent!
Kram Marika

Jossu sa...

Tack för påminnelsen, hyacinter måste jag ju köpa hem till julen. Det har blivit en tradition, och dessutom älskar jag doften.
Vilken elegant tv-dinner ni hade. Det hade varit häftigt att provsmaka sniglar någon gång, även om jag hade varit lite nervös inför det.

Anna sa...

Hello!
Inne och kikar på din dag. Min julkalender kommer från Ritual.
Går ganska bra här hemma.
// Kram Anna

Susanne sa...

Varför göra det svårt och krångligt när man kan göra något enkelt och säkerligen lika smakfullt. Tack för tipset på dom hyvlade pepparkakorna :)
Hoppas ni snart blir av med oljelukten. Ättika är bra mot oönskad lukt, så även kaffepulver och oanvänd kol. Kul att fixa med ett nytt hobbyrum. Kommer säkerligen bli toppen!

Lena i Wales sa...

Vinkalender, något jag borde ha.
Tunnbröd, håller med dig, så gott!
Jag gillar hyacinter, men har ingen i år. En väninna som jag ofta träffar tål inte doften, så det får vara för i år.
Sniglar, vad gott! Älskar sniglar. Visst inte att man kunde få tag på dem i Sverige.
Dessutom patéer, mums.
Trevlig Luciaafton!

Pockethexan sa...

Kul att vi båda håller liv i våra bloggar när de flesta har gått över till Instagram. Det är så härligt att få följa med under din dag. Kramis

Vonkis sa...

Så klart att du har lampor föreställande ekorrar :-)