Sidor

23 september 2019

Genom Alsace och Pfalz


Vi startade från Champoussin redan kl 8 för att komma fram till en udda restaurang i bergen ovanför Riquewihr i Alsace lagom till lunch. Men när vi, och flera andra, kom fram visade det sig att det var stängt just denna dag. Vilket oflyt!



Vi fick köra tillbaka till Riquewihr, men kunde då parkera på västra sidan av orten vilket visade sig vara betydligt bättre än att trängas på den parkering vi stått på förra gången vi var här.



Här är det nästan löjligt gulligt.




Vi var beredda på att hamna i en turistfälla när vi gick in på en charmig gårdsservering, men det visade sig att maten var suveränt god och personalen trevlig.

Dessutom fick jag en belgisk öl. Alltså, jag hade druckit en del tyska på vägen och tycker att de är goda, men det räckte med en klunk av denna för att jag suckande skulle inse det jag redan vet - att belgisk öl är den allra, allra godaste!



Vi köpte faktiskt inget vin här, för det vi brukar köpa kostar detsamma på Systembolaget hemma. Visst är det oväntat få turister på bilden? Här brukar det vara ganska många som vandrar omkring.




Vi satte oss i bilen igen och körde till nästa vindistrikt, Pfalz i Tyskland. Jag hade läst om vinhandlaren Werner Anselmann i Edesheim men var inte beredd på hur stort stället var! Här fanns en stor trädgård fylld med bord, mat och människor. I en rejäl bod bredvid stod folk och beställde dryck eller hängde vid bardisken. Det var också här som vi fick provsmaka viner.

Först beskrev vi vad vi ville prova, sedan fick vi en katalog med massor av viner att välja mellan. Då såg vi också priserna, som var löjligt låga.



Totalt provade vi femton olika viner och köpte hem tre av dem. Damen som serverat oss berättade var vi kunde hämta ut bilen och när vi kört dit fick vi våra kartonger plus en extra flaska med ett helt annat vin för att prova.



Min vana trogen letade jag rätt på ett slott med servering och fann Hambacher Schloss en liten bit bort.

Det var här det moderna Tyskland föddes när 30 000 medborgare från alla samhällsskikt samlades och krävde mer medborgerliga rättigheter, religiös tolerans och framför allt nationell enhet. De krävde också församlingsfrihet, yttrandefrihet och en fri press. Här vajade dagens tyska flagga för första gången.



Men vi, vi fikade.



Och njöt av utsikten.



Och körde sedan vidare bland vinstockarna mot en fantastisk slottsträdgård och ett hotell som inte liknar något annat.

9 kommentarer:

BP sa...

Riquewihr, Edesheim och det där slottet har jag aldrig hört talas om. Du är verkligen otroligt duktig på att nosa upp inte kända "pärlor" Riquewihr var en riktigt gullegull stad, mycket charmigt.
Nu förstår jag också varför ni alltid tar bilen till kontinenten, lättare att transportera dryck hem då. Klart man passar på med tanke på Systembolagets priser.

Razzy sa...

Så underbart, tror allt att jag måste få Jonne att vilja resa mera i Tyskland och länderna runt om kring. Kram Eva

Mia Eggimann sa...

Så fina bilder och smaka på massa goa viner. Jag var på Champagneprovning en gång, hjälp vad vi blev på lyset.

Maribel sa...

Hej Anni!
Mysiga hus och små byar, Ser riktigt trevligt ut. Ser ut som att ni haft en riktigt skön semester.
Ha det gott /Kram Marika

Nette Cecilia sa...

härliga bilder och upplevelser . Du frågade om plommonen det är vanlig tid att mogna här dom blommar ju i juni .Vi är ju lite längre norrut . Vi har fått rekord mycket plommon i år många är kvar på träden ännu dom blev bitna av frosten nu - 3 grader natten till måndag . kramen Nette

Susjos sa...

Vilken gullig stad, och ett stort plus för att de hade belgisk öl, det är ändå en höjdare, även fast jag inte smakat många. Leffe Blonde är ju min favvo, hamnade på puben Oliver Twist innan Eric Gadd på Mosebacke , där har de massor av ölsorter, men inte Leffe, fick då en annan liknande belgisk öl som var sååå god, den hette S:t Feullien, och var inte billig den lilla flaskan, men värd varje droppe!

Vonkis sa...

Googlade på slottet, det var inte litet det heller. Såg dessutom att skogen i närheten skulle ha avverkats förra året för att man skulle ta upp brunkol men att det stoppades.

Eva Trillian sa...

Sv: Tack för din kommentar på mitt inlägg "Duger"!
Kommentarsfältet visar verkligen på vilka olika erfarenheter vi har när det kommer till kroppsuppfattning.
Ibland är världarna så olika att förståelse verkar omöjligt.
Men, vi ger inte upp!

Mias Mix sa...

Vilken otur att restaurangen var stängd. Men tur att ni hittade en annan bra istället. Ser hur idylliskt ut som helst. Vad köper du för vin som är lika dyrt där nere? Billigare på provningen. Kul att prova så många. Vi hade ca 20 olika viner i lördags när jag jobbade på Trosa stadshotell. Och man måste ju testa alla så man vet vad man serverar till gästerna:)