Sidor

30 oktober 2009

Ostar, öl och rymdäventyr

Vilken underbar film jag just sett med Lilleman! Jag brukar alltid stå och stryka framför teven, men det gäller att ha rätt program på annars för koncentrationens skull. Ett annat språk än svenska/engelska går t ex inte, jag måste hänga med i handlingen även om jag tittar på strykbrädan då och då. Och att se på fotboll när jag stryker - nej - det är omöjligt! Då bränner jag fingrarna av mig!

Nu såg vi Zathura - ett rymdäventyr, med svensk dubbning så att jag skulle slippa läsa texten. Lilleman hinner att läsa, men det är ju kul om han hinner se det som händer också. Där är vi inte än.
Filmen hade hög igenkänningsfaktor, jag skrattade gott åt tjuriga storebröder och stönande tonårssystrar. Fast i början hade jag svårt att se annat än det fantastiskt vackra huset med alla sina snickerier och detaljer...

Det är nog något ryggskottliknande jag drabbats av, men väldigt lindrigt. Känns när jag ska resa mig från sittande och nu när jag stått vid strykbrädan. Inga värktabletter har behövts, jag har smort rejält med tigerbalsam till natten, så det här ska nog snart vara över.

I onsdags var vi på ost- och ölprovning i ett vackert källarvalv i Gamla Stan. Efter en genomgång om ölets historia av en sommelier fick vi prova fem olika öl och kombinera dem med fem olika ostar.

Första ölen som kom fram var en Hefe Weissen från Bayern, en sådan där som maken alltid köper. Hu, säger jag. Men till min stora förvåning var den alldeles utmärkt till ostarna. Gissa om jag blev överraskad! Nu får han inte ha den ifred längre!

Däremot var min älsklingsöl, stouten, inte alls något god. Den var från Slottsbryggeriet i Uppsala och alldeles för skarp och vattning i smaken för mig. Jag vill ha min stout tjock och fyllig!

Föga förvånande smakade Kriek (körsbärsöl) utmärkt till Roquefortost, det blev en läcker smakbrytning mellan det söta ölet och den supersalta osten.

Chèvre, ja den passade till all öl, men parmesan inte till någon. Så nog går det att lära gamla hundar att sitta, alltid! I alla fall när det gäller öl och ostar...

(och oj, vad jag retade mig på att jag inte tagit med mig kameran!)

8 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Kierk hade även vi när vi testade öl på svamphelgen - dock ingen Roquefortost så det var bra att få veta det;-))

Anonym sa...

Hoppas att du snart är bra i ryggen... Ta det bara lugnt så det inte blir värre.


Önskar dig en trevlig helg.

Kram Nina (VK)

Razzy sa...

Hoppas du blir bättre i ryggen snart -♥-

Ulla PE sa...

ost och öl är ju annars ingen tippad kombination

lite gryniga bilder med mobilen, men bättre det är ingenting!

Babsan sa...

Mmmm ser bara de goda ostarna!

Älskar ostar...

Visst öl är inte fel heller om jag ska va ärlig.

Catarina sa...

Inte Nica som dubbade....:-)????

Ost i en källare i Gamla stan....åååå...bara meningen får mig att rysa (stöna) av välbehag.

Ha en najs kväll

Börjar tycka det är kul att läsa ordverifieringsorden. Just till detta inlägg får jag "resingla". Är det att bli sambo...he, he.

Barbro S sa...

Intressant, har bara hört talas om ost- och vinprovning, det där lät ju läckert att pröva.

Anonym sa...

Å nu blev jag hungrig. Kan inte sova. Kanske ska äta:-)