Sidor

01 november 2009

Fototriss - fruktig Allhelgona...

Eller ja, temat för veckans fototriss är fruktigt.
Hmm.
Helena vill "frossa i friska, fruktiga Fototrissar".
Nja.
Jag går ut i trädgården och fotograferar frukt under förfall. Tycker att det passar bra så här i Allhelgona- eller möjligen Halloweentider.

Ett fallet gråpäron har mättat en fågel, förmodligen en av mina koltrastar.
Nu är snigeln där på kalas. Ni ser den väl?


Här har förfallet gått längre, tror inte att någon annan
än eventuella maskar kommer att äta av det gamla äpplet.


Lilleman säger
- Yeak, jag som tyckte att den förra bilden var äcklig!
Själv blev jag så glad när jag hittade skuggmorellen
ensam dingande på grenen!

(och nu har jag skickat ut make och söner att röja i trädgården...)

38 kommentarer:

Johanna - Fotoblogg! sa...

Roliga bilder på trissen! Gillar päronet med snigeln. Jättefint! :)

Suzan sa...

Kanske inte så mysigt motiv men vackra bilder!

Anonym sa...

Ja det var nästan lite läskiga bilder,,men så här i Halloween tider så. Mer läskigt här http://www.celebrityfury.com/photo-of-johnny-depp-19.htm .
Mia

Anette sa...

Det som ser äckligt ut för en del är ju mums för andra.............har också sparat äpplen åt koltrastar och sniglar. Eller slarvat med att plocka upp........beroende på hur man ser det ;-) /Anette

Anne-Lie sa...

Ja om man inte är fruktätare i vanliga fall så blir man säkert inte det efter en titt hos dig idag;-))

Men gillar din tolkning skarpt! Själv håller jag på och förädlar min tolkning - kommer snart på plats!

Pockethexan sa...

Visst är naturen härlig med sina "glada" överaskningar...

Nu är bara mitt största bekymmer vem man kan besöka kl 15.00 som har TV Plus2..
inte dotterns svärfar i alla fall!!!

DIF 4 ever!!!!<3

Kramis!

Babsan sa...

Usch och fy! Sticker genast härifrån...

Mona sa...

Jag säger som Lilleman..:)
Kram Mona

Sara och Mr T sa...

Tack! :)

Din bild är verkligen superläcker och passar jättebra men förnyelse förnöjer eller vad säger ordspråket? Kan du inte göra ett collage med den bilden i?
Har du testat Picnik.com?

Kram kram

Bitten sa...

Jätteläckra(?) bilder. Frukt är ju frukt ända in i förfallet.

ViDu sa...

Underbara bilder. Annorlunda... Skuggmorellen blir min favorit.

sinneskatten sa...

Bäst före datum i guds natur!

Veronica sa...

Haha, defenitivt bäst före datum men en härlig tolkning!! =)

Catarina sa...

Så vackra. Du har verkligen känsla för bild, färg och form. Ett bra sätt att visa att förgänglighet är naturligt och vackert. En del av livet...

De säger att trädgårdsmänniskor har lättare att ta till sig livets kretslopp - liv - död.

Kanske att död bara är ett nytt sätt att leva... en annan väg.

"Naturfolk" önskar nyafödda en trevlig resa.....men de säger lika dant till de döda.

För mig är det likadant. Överlevnadstankar som har blivit till övertygelse.

Önskar dig en bra kväll!

Anna Hammar sa...

Snygg triss och bra tolkning, Tvåan blir min favorit.

Jack sa...

Tack, och dina var som vanligt jättefina!

Charlotta sa...

Ska man fota frukt ute i november så har man inte mycket annan än "yeak" att välja på. Riktigt kul tolkning tycker jag. Och den sista bilden på skuggmorellen är ju en fröjd för ögat, vacker bild - även om motivet inte är ätbart, inte ens för en snigel..

Camilla (Rantis) sa...

Annorlunda tolkning på ordet "fruktig"....
Ingen frukt man skulle smaka på precis....
Ha en skön vecka tjejen!!

Gunsside sa...

Skikkelig morsom tolkning
og fine bilder, det midterste
er jo bare helt "nydelig"

Susjos sa...

Äckligt vackert!

Susjos sa...

Äckligt vackert!

Sara - Thaison sa...

Läckra halloween inspirerande bilder. Ja, det ser liiiite annorlunda ut i min trädgård :)

Jah Hollis sa...

Fina bilder. Även i förfallet gör sig frukten på bild. Och det är väl en del av kretsloppet.
Den här filmen handlar om det:
http://www.imdb.com/title/tt0090366/

Barbro S sa...

Härligt:)med frukter i förfall, föredrar nog ändå första bilden, med snigel och allt.

Mia sa...

Även om frukten är oätlig så blir bilden bra! Gillar bild nr 2 det svarta äpplet, bra fångat!

Lisa sa...

Superhärliga Frukt/Höstbilder, bäst av allt gillar jag den med snigeln... otroligt att den vagar sig fram i höstkylan...
PS: normalt är mittispenaten pa landet utanför Müncn men för tillfället pa minisemester i Hamburg...

Nica sa...

Åh - vilka vackra bilder! Känner liksom igen mig. Övermogen! :)

... dom förmedlar verkligen höst/kretslopp/dofter! Fint!

Lena/isklockan sa...

Tack för besöket på min blogg. Rolig tolkning du har på det fruktiga. Ha det bra. Lena/isis

Frida sa...

gammal frukt är också frukt. gillar sista bilden bäst, men jag skulle inte vilja lukta på den.. hua.

LEna Norgren sa...

Läbbigt fruktigt men en himla bra tolkning och givetvis är detta frukt i sista skedet men ändock fruktigt!!!!
MAn blir iallafall inte fruktsugen.....

Ida sa...

sv: tack för din fina kommentar :)gillar ditt päron med snigeln mest ^^

Gammelsmurfen sa...

Härlig triss!!

Hero sa...

Tack för titten hos mig. Kul att det var någon mer som gick ut i trädgården. jag stod också och tittade på ett halvätet äpple, men jag hoppade det:)dina bilder är fina om än lite läskiga.

Har tittat runt på din blogg, den är jättehärlig! Att läsa om din helg med dina bloggvänner var roligt. hit kommer jag tillbaka!
Ha det så bra

Nina sa...

Kul med annorlunda tolkningar!

wicca sa...

Tack för kommentaren på min blogg. Jag började faktiskt skratta när jag läste din sista kommentar om att du skickade ut din familj att städa. Tänk på att det ger mer näring i trädgården att låta det ligga kvar (och dessutom sparar du krafterna på din familj). Härliga bilder.

Jah Hollis sa...

Peter Greenaways ZOO (A zed and two noughts, som den heter i sin helhet) är klart sevärd. Och där är det inte bara frukt som man får se ruttna bort. :-P

OF SPRING AND SUMMER sa...

Härliga bilder på temat fruktigt!

Agneta sa...

Fina men lite läskiga bilder. Kul idé. Första bilden med snigeln som tittar fram blir min favorit.