Sidor

28 september 2010

Pyssel och plock, spänning och förväntan...

Började på keramikkurs för två veckor sedan, gick tredje gången igår. Underbar ung pedagogisk tjej som kursledare och trevliga kurskamrater!

Som så ofta har jag fler idéer än lektionstimmar, men några alster har jag hunnit börja på. Mitt första fat med änglar står nu i ugnen för första bränningen, skröjbränningen. Vill det sig väl ska det glaseras nästa måndag och sedan in i ugnen igen. Funderar på ljusblått fat med vita änglar, eller blir det kanske lite för traditionellt trist...?



Förra måndagen stod jag mest och gjorde murgrönelöv, så här såg de ut före finputsningen.


Igår slet jag med att försöka fästa löven på ett fågelbad - två gånger trillade de av. Nästa måndag hoppas jag att de sitter hårt fast, så att jag kan putsa bort allt överskottsklet.


Några löv har jag tänkt fästa på kanten av ett tårtfat och kanske att de små kan bli smycken? Eller så gör jag ännu mindre blad till det...

Sedan vill jag göra en gratängform och knoppar till blomstöd och gjutformar till mitt glas och en tvålkopp och ett fat med pepparkakor på och...

7 kommentarer:

Charlotte sa...

Å vilket fint fat! Klart det ska vara blått! Murgrönelöven var också fina.

Nica sa...

Åh vad fint! och ÅÅÅ vad sugen jag blir!!!
Saknar verkligen det där med lera på händerna. Att få kladda, skapa...
Fick ynnesten att sitta och skapa för ca 13 år sedan... men sen har det liksom inte blivit något. Hade t o m planer på att köpa egen brännugn..
Nåja - får väl också gå en kurs, då!
Tur att jag har dig som inspiratör!
<3

Cari sa...

Snygga saker - och idéer har du ju. Löven till smycken tror jag ska vara relativt små.

Anonym sa...

Men seriöst, du är ju fantastiskt duktig!!!!

Anne-Lie sa...

Men kreativiteten flödar noterar jag! Blått skulle väl inte vara helt fel...

Anonym sa...

Så fort jag såg änglafatet tänkte jag mig det i vitt och natur, men så har jag ju nästan övergivit det blå... Du får berätta hur man gör murgrönelöven och mönstret på fågelbadet i helgen, ser spännande ut!
/ulla

Maria sa...

WoW vad snyggt!!! blått och vita änglar eller varför inte rosa med röda änglar.... *hrmpf* förstod nog det...