Sidor

09 januari 2014

Ett jullov kom och gick


Inte trodde jag att det skulle bli tyst i bloggen hela lovet!
Men med fullt ös och sedan ryggskott blir det inte mycket tid vid datorn.
När skrivklådan blev outhärdlig gav jag mig på att skriva på mobilen, tänkte att det ska ju fungera - om inte annat kan jag ordna själva inlägget via datorn senare.
Jag skrev och jag skrev. Så ringde fasta telefonen och jag stängde av mobilen. Tänkte inte på att det skrivna inte sparas automatiskt som när jag skriver på datorn ...
Så kom jag av mig.

Men ok, i morgon är det EFIT och då kommer jag att lägga in färska foton från den dagen. När ska jag då skriva om lovet? Det måste ju bli nu! Okej, då kööör vi!

En dag dekorerades pepparkakshus.
En kväll bakades pepparkakor.
En annan kväll pikerades pepparkakorna och maken gjorde marsipangrisar.
En dag gjorde Mellangrabben och jag godis; kola, knäck, chokladkrisp, marshmallows, Ferrero Rocher  ...
En dag gjorde Äldste sonen och jag chokladpraliner. 4 sorter. Vet inte hur mycket choklad det gick åt.
En dag var jag med Lilleman och handlade julklappar. Han köpte allt på Clas Ohlson.
En dag var jag med Mellangrabben och handlade julklappar. Han köpte allt på Lagerhouse.
En dag var jag med Äldste sonen och handlade julklappar. Han köpte allt på Erikshjälpen.
Själv handlade jag det mesta på nätet. En del kom fram i tid till jul också.

Jag gjorde apelsin- och ingefärssill som mest smakade apelsin, frisk och god. Jag gjorde vegetariska köttbullar som blev minst lika goda som de "vanliga". Jag gjorde en vegetarisk pastej. Maken slapp göra skinka eftersom min Ica hade specialpris för stammisar på färdigkokta och jag köpte en sådan.

Dagen före julafton åkte min bror in på sjukhus. Två starka kurer med antibiotika hade inte motat bort febern eller läkt den lungsäcksinflammation läkarna trodde han led av.


Så kom då julafton. Vi skulle äta kl 13, för att i lugn och ro kunna njuta av maten innan Kalle Anka. Mina föräldrar skulle ha med färdigkokt potatis, för är det något jag vill slippa göra på julafton så är det att skala potatis!
Världens bäste svåger skulle köra och hämta gammelmoster på förmiddagen. Med kort varsel ringer han och berättar att de snart är framme. Kl 11.45! Jag som inte ens duschat! Stress stress stress!
Maken hämtar sin mamma och dyker upp en stund senare.
Jag värmer rödkål på grannens vis, men i brist på portvin tar jag sherry. Det luktar inte gott. Det smakar inte gott. Jag slänger allt. Ny burk. Nu lyckas jag bränna den. Slänger allt. Det blir ingen rödkål. Tur att jag har både grönkål och brysselkål!

Glöggen hinns både drickas upp och fyllas på innan mina föräldrar dyker upp, tjugo minuter över ett. Då ska de också ha glögg och prata och dricka glögg och prata och min mage kurrar. Klockan var närmare 14 innan jag fick min första sillbit!
Och så bet jag av nubben.
Och så kände jag att den skulle ha spätts ut.
Den hade jag gjort på väldigt stark sprit i somras, men inte sjutton tänkte jag på det nu!

Så åts det och dracks och åts och sjöngs och plötsligt skulle alla iväg till teven utom jag som inte ens hunnit till skinkan! När jag ätit upp min lax och kom ut i köket hade maken redan städat undan. Jamen hallååå?!?

Efter att de andra sett Kalle Anka skulle det drickas kaffe och ätas Christmas pudding och en Ris à la Malta-version som maken lagat. När så småningom julklappsutdelningen skulle starta hade min pappa åkt hem för att ta hand om katten.

Ja jisses, vilken röra allt var!

Men Gammelmoster tog ur hörapparaten och satte sig bekvämt i största fåtöljen, vi öppnade julklappar i några timmar och så småningom skjutsades svärmor och hennes syster till respektive hem. Då blev det Karl-Bertil Jonsson och lite titt på film från när barnen var mindre. Dottern skulle sovit kvar men hade myror i benen och for iväg till pojkvännen.

På juldagen kom två brorsöner och en gravid flickvän för att äta julbordsrester och visa upp magen. Lilleman lyckades känna en spark!

På annandagen hittade vi Gammelmosters löständer i bilen.


Och vi började riva mellanväggen i Äldste sonens rum, en vägg som sattes upp för att mellangrabben skulle ha en dörr att stänga om sig. Nu bor han i det som var dotterns rum och det delade rummet ska bli ett stort igen.

Efter att väggen rivits började den stora omförflyttningen. Lillemans rum tömdes på leksaker, allt löst lades på vår dubbelsäng. Hans urgamla våningssäng som byggts om ett otal gånger byggdes om igen, han rensade alla sina överfulla lådor och sorterade både Lego och papper. Så fick han in två rejäla garderober (en från vardera bror) och nya lådor under sängen - och förvandlingen blev total! Från en genomdammigt leksakslager till ett lättstädat tonårsrum med rena ytor. Äldste sonens rum fick heltäckningsmatta och stor klädförvaring under mellangrabbens gamla säng. Vi lyckades ordna upp det mesta innan det var dags för honom att börja tentaplugga istället. Och jag fick ryggskott.


Nyårsafton firades som vanligt med mina föräldrar, sedan ägnade jag mig mest åt att rehabilitera mig. Vet att ryggen inte gillar när jag sitter vid datorn, så det blev ytterst få - stående - besök där.

Och idag var jullovet slut för Lilleman. Vårterminen kan börja lagom till att vinterkylan kommer! Nu faller ett snöblandat regn när jag skyndar mig i säng innan det blir EFIT.

5 kommentarer:

Leena sa...

Haha! Helt underbar läsning! Jag kan bara föreställa mig allt - trivsel, kaos, gemenskap ... en klassisk jul (som jag dock har tagit avstånd till nuförtiden och njuter av lugnet). Gör manus till en film så blir det en succé!

Janicke sa...

Så skönt att du dyker upp igen, började just bli orolig.

Vilken härlig skildring! Både skrattar och får tårar i ögonen.
Och bilden av kräftklon - super!!

Jag efitar inte idag, orkar inte. Kommer igen nästa gång förhoppningsvis. Ser fram emot ditt i morgon! Kram kram.

Mias Mix sa...

Underbart att läsa om din jul! Tänk att hitta löständer i bilen :) Och hoppas ni njöt desto mer av gemenskapen med varandra istället för att bli stressade av röran... På julen när man är många är det många viljor och åsikter. Vi lekte julklappsleken och gamlingarna var värst, de var som småbarn som skulle ha allt :) Hoppas ryggen känns bra nu så du kan blogga på!

Leena sa...

Oj, jag blir andfådd bara av att läsa! Så mycket stök, så mycket släkt, så mycket jul! Men det låter ju härligt i alla fall, så här på avstånd ... vi själva hade en väldigt lugn jul, bara vi två med lite utvalda rätter och till kvällen kom dottern med man för att pusta ut efter en släktjul med hans familj. Då uppskattade de lugnet hos oss ...

Cari sa...

Jag tycker det låter härligt med en stor samling släkt på julafton. Mindre härligt med sjuk bror.
Hur är det med bror nu? Blev så orolig då du inte skrev på bloggen på så länge.
Log åt de upphittade löständerna - var de inte saknade?