Sidor

18 januari 2014

Fototriss - närgånget


Först på lördagen tog jag bort julgranen. Den har stått så fint och inte barrat, så jag nändes inte slänga ut den tidigare.


När den var borta kunde jag skärskåda mina hibiskusträd på jakt efter bladlöss. På med läsglasögon och så närgången kontroll av alla knoppar och toppskott.


Bäst är att hålla grenarna i motljus, då syns de små krypen riktigt bra. Sedan är det bara att mosa med fingrarna eller låta dammsugaren suga bort ohyran.

(Efter att ha läst alla kommentarer känner jag att jag vill berätta att jag har fem uppstammade hibiskusträd som är 2,5 meter höga och står i tunga jättekrukor. De kan inte tas in i duschen och det finns inte på världskartan att någon skulle slängas - den äldsta har jag haft i 35 år!)

34 kommentarer:

B i r g i t t a sa...

Oj så närgånget exklusivt :) ljuvligt på sitt sätt :)

Barbro S sa...

Man kan nog säga att du lusläst din blomma :). Jättefina bilder även om motivet är lite läbbigt då jag också har erfarenhet av att mosa dem.

Englepappa/ Ole JN sa...

Det var ikkje det mest lystige motivet, men fine nærbilder!

Pysselfarmor sa...

Undrar varifrån de där smårackarna kommer...dyker upp rätt som det är från ingenstans!!
Tjusiga bilder på de små krypen!

KajsaLisa sa...

Oj, du dödar dina modeller :) Fia bilder.

Violen sa...

Utsökta bilder på små kryp som väl knappast är välkomna hemma hos någon!

Anneli - A'la Foto sa...

Menar du verkligena att du handplockar bort alla lössen? Eller tar dammsugaren? Jag brukar ta duschen, det känns fräschast men det var en intressant idé att handplocka dem! :O) Hoppas du får bort dem i alla fall så inte Hibiskusarna mår dåligt!
Och du...förvisso barrar inte min gran då den är av plast, men den står fortfarande kvar och lyser så fint här hemma och jag njuter varje sekund av den! Minst två veckor till! Härligt! :O)

Ha en skön söndag!

Beppan sa...

Vilka typer!! Dom har väl inte kommit in med granen i alla fall?!
Fint fångat!

Anette sa...

Så utrolig flotte bilder! Nei, disse krypene er ikke populære å ha på besøk ;)

Mina burkar sa...

Urk! Tur att de är så små att man inte kan se dem... om jag vore du skulle jag nog slänga hela Hibiskusen...

Ninnis sa...

Snyggt fångat....vackra bilder på något så ovälkommet....=)

Kram Ninni

Susie på Stjärnarve... sa...

Vackert fotat, även om man inte precis välkomnar såna där uslingar!
TREVLIG SÖNDAG
Susie

Gammelsmurfen sa...

OJ så fina bilder du tagit :-)

Eva Trillian sa...

Många, många - närgångna med varandra och du med dem. Antar att du blev extra närgången efter du fotat dem ;)

Anonym sa...

Ja, nog var det närgånget i dubbel bemärkelse.

jeanette sa...

Otrevliga kryp dessa bladlöss men du har fångat dem väl med linsen.

Rantamor sa...

Vilken tur att jag bara har "oäkta" blommor dom brukar kunna klara sig från lusangrepp...
=) =)
Kommer ihåg hur retfulla dom lusarna var att få bort.
Men du hade ju bra hjälp av dom nu när du skulle fotografera närgånget.
Inget ont som inte har gott med sig.

Tjing från Rantamor.

aino sa...

bilderna gillas! men inte odjuren. såpvatten brukar jag använda, men det är förstås utomhus.
aino

Anonym sa...

Ingen trevlig syn, ohyra ogillas, dina bilder gillas däremot.

Linnéa sa...

Vilka små uslingar, men de blev fina på bild. Skickligt gjort av dig. Julgranen här på torpet åkte ut i lördags. Sorgligt, den var så fin.

(Har du problem med att komma in hos mig så kan det stå "Banned", men det går att fixa om du sänder ditt ipnr till mig ingbrittpost@gmail.com.) ipnr hittar du på http://www.ipnr.nu

Leena sa...

Inget trevligt att titta på men fantastiskt fina foton! Jättefint jobbat! Och så är ju tipset att bli av med dem bra. Fast jag tycker nog att det är skönt att inte se dem så tydligt ... Dammsugaren var något nytt.

Freja sa...

Gaaa, det kliar i mig när jag ser dina bilder! Jag brukade behandla mammas blommor med såpvatten när det dök upp bladlöss...

madelein sa...

Fina bilder på ovälkomna kryp!

BP sa...

Alltså för att vara helt ärlig så är du en alldeles för bra fotograf för min smak. Dessutom har du ett alldeles för "skarpt" makro.
Vad jag vill säga är att bladlöss är så himla äckliga, å det visar du perfekt med dina enastående bilder:-)

PS. Jag hade slängt hibiskusen på stubben. DS.

Elisabeth sa...

Fina närbilder! =) Va kul att fototriss har börjat igen! =)

Svar: Nu har jag gått tillbaka till det gamla temat så nu kommer du lätt hitta det senaste igen =)

Mias Mix sa...

Huu vilka närbilder! Riktigt snyggt fotat på mindre trevliga modeller :)

Bibbi sa...

Vilka närgångna och fantastiska bilder. Tänk att de är så små de fulingarna :)

Smart att dammsuga av dem och att det verkligen fungerar. Hur häftigt är det inte att ha haft samma växt i 35 år......... Grattis!!!!!

Åke sa...

Det är ju tur man läser din beskrivning helt ut :) Fränt :) Fina bilder!

Anneli - A'la Foto sa...

OJ vad imponerad jag blir av dina Hibiskusar! Vet inte om du har visat dem men jag skulle gärna vilja se dem i sin helhet! Vore jätteroligt! Och ja, jag förstår mycket väl att det inte går att ta in dem och duscha dem då! 35 år!! Otroligt häftigt! Min mamma har nog lika gamla men de är typ en halvmeter höga då hon klipper ner dem väldigt hårt varje år! :)

Lycka till med dem!

Olga T sa...

Ja du, det var också närgånget mot djur. Dina var små jämfört med mina och inte är de så vackra någon av dem ;) Däremot bra fotograferat!

trollet sa...

Ha ha, fina!! Kan dom vara kvar??

Anita - Malta sa...

Närgånget och imponerande !! Vilka fantastiska bilder du lyckats ta på de små krypen. Har aldrig tänkt tanken att man kan få bort löss med hjälp av dammsugaren. Men vi har ju alla våra växter utomhus på terrassen så det blir giftig spray som får tar död på dem. Just det, julgranen den står kvar här hemma. Konstgjord men ändå dags att börja tänka på att packa in den i förrådet. Fem stora hibiskusträd varav en 35 år !! Det var inte dåligt Anni. De kan ju bli väldigt gamla och när de trivs är de riktigt fina.
Tänkte faktiskt på dig när jag valde mina bilder. Måtte jag finna en passande bild på en tjej !!! Annars tror hon att jag inte fotar annat än karlar... ;-) Ja, det är sant och så blev det. Bloggvärlden är stor men ibland ändå ganska liten :-)

SannaFotografier sa...

Perfekt triss! Närgånget på alla sätt :)

Anonym sa...

Coolt men läskigt :)