Sidor

29 juni 2016

EFIT - i Alperna



7.45
God morgon från Dolomiterna! Det blir en vacker dag idag igen.



8.45
Sitter kvar i sängen och läser boken jag fick i London i april. Andra tebaljan på gång.



9.45
Här bor vi, nere till vänster. Dottern och hennes älskling bor i lägenheten runt hörnet.

Nu går jag ner till receptionen i kalla källaren för att få wifi och försöka ladda upp dagens första bilder. De får komma klumpvis idag, om jag lyckas!



10.45
Dottern måste snabbt läsa ut sin Harry Potter, för pojkvännen är klar med delen innan och vill ha den hon läser.



11.45
Vi har tagit bilen till en klyfta med vattenfall, inte långt från byn. Jag känner hur otroligt dålig balans jag har när jag ska ta mig fram på branterna.



12.45
Lunchen är serverad i vårt minikök. Snabbkokande pasta och värmda rester av två olika såser blir det idag.



13.45
Bilutflykt uppför slingrande väg. Varning för kossor!



14.45
Uppe så långt vi fick köra. Här finns ett café/restaurang och jag testar en Bombardino.
På väggen hänger ett svartvitt inramat foto på en italienare i Vasaloppet-mössa!



15.45
Vyerna här uppe i passet är fantastiska, men det är också svalare i luften.



16.45
Jag vandrar ensam när de andra tar bilen. Har sett en led som i stort sett följer höjdkurvorna. Är lite mör av de bergsbestigningar vi gjort.



17.45
Jag har vandrat på grusväg, på stigar och i bäckfåra. En skön och ljuvligt vacker tur!



18.45
Åter i kalla källaren för att få wifi. Vi hade packat badkläder eftersom här skulle finnas en pool. Hmmm ...



19.45
Trollar jag fram en smaskig pasta.



20.45
Äter Lillhunken och hans pappa upp de läskiga (men i deras tycke supergoda) blåa godisremmarna köpta i München.



21.45
Inser jag att jag inte tagit mig tid att skriva resedagbok på flera dagar.

Och så får det vara slut för idag, jag vill inte sitta ensam i denna mystiska underjordiska marmorsal senare ikväll. Kikar in hos er andra EFIT:are när jag är hemma igen så småningom.

13 kommentarer:

Micke sa...

Ah, ute och ränner igen ser jag..
Inte fel vakna till den utsikten!

Vonkis sa...

Det är verkligen vackert i Alperna. Och mäktigt. Håller tummarna att det ska gå bra för dig även fortsättningsvis att lägga upp bilder från dagen.

BP sa...

Härlig utsikt från lägenheten!
Harry Potter böckerna slukade jag också. Å den serien är nog de enda böcker jag läst om båd två och tre gånger.

Anna sa...

Hej hej!

Kul med en EFIT dag som inte är på hemmaplan!

Ha en fin semester!

// Anna

Annika S sa...

Hej kikar in på din härliga EFIT-dag
Vilka vackra vyer
Hoppas ni har det riktigt skönt

/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

Micke sa...

Du får ta vattenfallet nu när ingen pool är i bruk.. säkert "friskt" :)

Joakim sa...

Wow vilken härlig dag :) Vad är en bombardino?

Anonym sa...

Bombardino är en värmd ägglikör (+t ex rom) toppad med vispgrädde. Typisk After Ski-dryck i Alperna. Första gången jag testar den. Tror jag ska ha rom i nästa gång, för det fick jag inte nu.

Annika sa...

Tittar in på din dag, såhär dagen efter. Får ju se alla bilder då.

Anonym sa...

Tufft att Efita från tuff resa!
Härligt spännande landskap du är i, fint att få följa med.

Kattis sa...

Surt med poolen! Det är ju riktigt skönt att plaska loss lite efter en lång vandring.

Sofia sa...

Oj så vackert!!!

Mias Mix sa...

Åh dessa härliga vandringar! Du får mig att längta tillbaka. Jag hoppas vi ska kunna vandra när vi kommer till Kanada. I helgen när vi träffade några kanadensare frågade vi om man kan/får vandra utan guide. Javisst inga problem, bara ni har björn-spray och björn-klockor med er, säger de. Om ni ser björnar ringer ni i klockorna och kommer de nära sprayar ni dem i ansiktet. Ja i alla fall när det gäller svartbjörnarna, kommer en grizzlybjörn är det bara att lägga sig i fosterställning... Nja blir inte jättesugen... Känns tryggare i Europa!