Sidor

06 januari 2019

EFIT på trettondagen


Årets första EFIT - Ett Foto I Timmen och jag har inte bloggat sedan förra årets sista EFIT. Vad hände?

Förra julen dog min svärmor på julaftons morgon. I år har ledigheten präglats av min mammas (än så länge rätt milda) alzheimer och den loop hon fastnar i som gör henne orolig och ledsen - helt i onödan. Dessa veckor har det varit nästan omöjligt att få henne att komma ut ur loopen vilket har dränerat min energi. Jag städade bort julen redan i torsdags för jag kände inte längre någon glädje i pyntet och granen. Sociala medier har inte varit lockande alls.

Annars har julen faktiskt varit bra, så när det nu är dags att fotografera min dag en gång i timmen öppnar jag bloggen igen även om det nog tar ett tag innan jag kikar in hos er andra.



00.15
Lägger mobilen på laddning och ser att mamma ringt två gånger
efter att den blev ljudlös kl 23.
Jag kollar mobilsvar och det är samma visa igen,
fast lugnare denna gång.



8.15
Sitter med dagens första tebalja och bok på verandan.



9.15
Fortfarande på verandan, spelar Wordfeud.
Kollar min statistik som är rätt okej.



10.15
Köket doftar som ett orangeri,
mitt citrusträd slog ut på julafton och har blommat sedan dess.



11.15
Fyller på knäckebrödsburken.



12.15
Två timmar efter att jag väckte honom
får jag med äldste sonen på en promenad.
Det snötäcke vi hade till jul har töat bort.



13.15
Vi har handlat lite nödvändigheter och är på väg hem.
Den här tomten har stått tom i minst åtta år nu.
Här ska byggas flerbostadshus och COOP.
Någon gång.



14.15
Hampar det sig så att jag köpt biljetter till en musikal i England.
Behöver lite roligheter att tänka på.



15.15
Fikar vi.
Telefonen har varit tyst hela dagen.
Jag väcker inte den björn som sover.



16.15
Äldste sonen läste en extra kurs med skönlitteratur under hösten, där ingick bland annat Alice i Underlandet. Kursboken var full av noteringar och extra information, så nu gav jag honom ett ex av versionen med illustrationer av Tove Jansson. Köpte den i London för ett antal år sedan och tycker inte att den ska ligga i presentförrådet längre.



17.15
Dumglor jag på fisken och undrar vad jag ska laga.



18.15
Är en Västerbottenost riven och en vindunk tömd.



19.15
Är vi i alla fall några i familjen som tycker att fisken
med ost- och nöttäcke och rödbetsrisotto blev god.



20.15
Ska vi försöka lära oss ett nytt brädspel.
Det ska ta kanske två timmar att spela.
Sedan vill jag se på film.



21.15
Vi har inte kommit speciellt långt än.



22.15
Ett komplext spel för våra trötta hjärnor.
Men min blåa spelpjäs är snygg!



23.15
Inte är vi klara ens efter tre timmar.
Det tar fyra timmar och precis när vi nästan är klara stänger mobilen med facit av sig.
Vi utgår från att vi gjort rätt och jag kommer tvåa efter sonen som läst reglerna.
Är inte direkt jättesugen på att spela det igen.
Nu vill jag bara sova ...

21 kommentarer:

Hanna sa...

Ååååh, gott fika!
Vi fick också snö till jul, som nu nästan helt är borta...

Lillian "sognafaret" sa...

Jeg har også kjøpt med noen billetter til ting utover i året. Det er så godt å ha noe trivelig å se fram til. Uff du har litt å styre med med din mor. Det triste er at det ikke blir bedre med årene. Da er det ekstra godt å ha noe godt å slappe av med.

Eva Trillian sa...

Inte lätt det där ... men näras och käras hälsa ...
Gott att ha bokat en morot :) Den ser jag fram emot att få läsa mer om!
God fortsättning!

Efwa - Medea sa...

Jag förstår att det är jobbigt med din mamma. Min mamma har varit dålig i 3½ år nu och det sliter både på min kropp och psyke. Att ha ljudlöst på natten behövs för att inte bli väckt i onödan. Även om det inte händer så ofta så är det väldigt tröttande.

Annika S sa...

Kikar in på din EFIT-dag och hoppas att det kommer att lösa sig med tiden med din mamma. Vet att det är svårt, stressigt och utmattande i den situation du är i just nu
Många styrkekramar till dig
/Annika
https://auroraaurum.wordpress.com/

noctivagus sa...

Tittar förbi din dag. Oh en gammal hederlig brödburk :)

https://pylonofthepit.wordpress.com/2019/01/06/efit-190106/

Vonkis sa...

Känner med dig.

Hyfsad statistik, sanna mina ord :-)

Nu är väl vintern inte riktigt över än men nog har den varit väldigt snöfattig. Fick ju en vit jul hos päronen men här i Norrköping har det inte kommit många millimeter.

BP sa...

Välkommen tillbaka till Blogglandia och god fortsättning, eller rättare sagt bättre fortsättning. Alzheimer är hemsk och minst lika jobbigt för de anhöriga som för den drabbade. Här har du verkligen mitt medlidande.
Bra med tröstbiljetter till en musikal i England. Bra gjort där! Kalla det för sen julklapp till dig själv. Det är du värd:-)

Anna sa...

Inne och kikar på din dag! Kul att följa som vanligt! Vad är det för spel?

// Anna

Anita sa...

Hej Anni!

Blev orolig när jag inte sett till dig under hela julen och nu förstår jag ju varför. Hoppas din mamma kommit ur sin loop nu och mår bättre. Så bra att du bokat biljetter till en musikal i England och har det att se fram emot.

Fantastiskt med ett citrusträd som blommar nu. Jag tyckte maten verkade god men så är jag ju älskare av både fisk och risotto. Men brädspelet verkade inte fullt så lockande. Spel är kul men inte när dom tar för lång tid.

Hoppas du får en bra vecka. Vi hörs så småningom via bloggarna.

Kram Anita

Ariella sa...

Välkommen tillbaka. Förstår att din mors sjukdom är dränerande. Middagen såg och lät gott.

Mia Eggimann sa...

Men vad tråkigt med din mamma, alltid jobbigt när de blir ledsna. Jag måste fråga vilket brädspel det var och om det var roligt. Vi älskar brädspel i denna familjen.

Annette sa...

Usch, så tråkigt med din mamma... Och jobbigt för dig också. Det går ju inte att förklara eller lugna på vanligt sätt, eftersom sjukdomen påverkar så mycket. Jag vet delvis hur det är eftersom vår närmaste granne drabbats väldigt hårt, och det verkar som det är samma sjukdom som drabbat min svärmor. Hon utreds just nu, vi får väl se hur det går.

Jag blir imponerad varje gång jag ser att ni spelar brädspel, och orkar sätta er in i nya regler. Spelet var otroligt snyggt och spelpjäserna också. Här spelar vi UNO, Tjuv och Polis och Bondespelet, där jag brukar förlora eftersom mina grödor fryser bort.

Hoppas att du snart känner dig piggare och att det ordnar sig så bra som det är möjligt med din mamma. Och så hoppas jag att vi kan ses igen under året.

Kram

Hanna sa...

Åååh vad tråkigt med din mamma. :(
Och jösses vilket segt spel. Imponerad över att ni höll ut hela vägen ändå...

Maribel sa...

Hej Anni!
Tråkigt med din mamma, det är ingen trevlig sjukdom.
Det tär att se en närstående förändras.
Kram till dig /Marika

Susjos sa...

Håller med de andra inläggen om din mamma, jobbigt för er alla!
Ja, förstår att du har en snygg statistik på wordfeud, du är ju nästan omöjlig att slå! Hur ser man statistiken? Måste man betala då tro? Kostar det 50kr en gång, eller är det månadsvis?

Kram och god fortsättning på året! <3

Paula sa...

Jag som älskar sällskapsspel blir alldeles förgrymmad, vad är det för spel som inte är klart efter tre timmar! Men det jag såg såg kul ut....Så ledsen att höra om din mamma. Min mormor var senil, det var så jobbigt när hon inte klarade att bo kvar hemma. Vi bodde tre generationer, mormor, mamma och jag tillsammans, men mormor var ensam på dagarna och hon brände på spisen och gick ut och vandrade på nätterna iklädd nattlinne. Men så lessen hon var, hon trodde att vi ville få henne ur vägen som ho uttryckte sig när hon skulle in på hemmet. Där gömde hon undan pengar och annat och anklagade andra för att stjäla när hon själv intre kom ihåg var hon lagt dem. Stackars mormor och stackars oss mamma och jag. Vi kunde inget göra. Det fanns inga alternativ men mormor var så olycklig. Och hon var den viktigaste personen i mitt liv under hela min uppväxt. Kram

Mias Mix sa...

Så tråkigt med din mamma. Det tar så mycket energi när man engagerar sig i sjuka inom familjen. Och det går ju liksom inte att inte engagera sig... Tur att du är bra på att göra roliga saker också, sånt som ger energi. Det där spelet hade jag nog gett upp innan det var slut… Vi spelar alltid Risk kvällen innan julafton och det tog alltid ca 3 timmar. Nu har vi ändrat reglerna lite så det går fortare. Jag förlorar alltid... Sonen vinner alltid. Och mannen ständig tvåa.
Ja det där med färgerna kan ju diskuteras. Jag tror man har alla färger i sig men mer av någon eller några. Och man är ju olika som du skriver om det är privat eller jobb. Men man får upp ögonen för andra personer, mer förståelse ör att andra är på ett visst sätt.
Ja vi får boka in någon date snart. Kanske på Mr Cake igen :) Trevlig helg! Kram

Nette Cecilia sa...

Din mamma ja vad ska jag säga men du har en tuff tid framför dig min mamma hade ju också och nu min svärmor . Mammas sista halvår var som en mardröm . Min svärmor har vi fått till ett boende men hon är så arg på min man och farfar(87 år i februari) hela tiden ,varför hon måste vara där men han orkade ju inte med henne .
Vi har plockat ut julen idag . Nu har jag att se fram emot att vi ska få köksinredningen målad och fixat nya lådor på nedre delen i stället för skåp. Min dåliga rygg och mina knän känner inte för att ta någonting från nedre hyllan .
Det ser ändå ut som om du haft en fin trettondag ,kramen Nette

Eva Trillian sa...

Det är det där med tålamod när det gäller brädspel ;) Mitt räcker inte alltid hela vägen ;)
Blir nyfiken på Tove Janssons illustrationer till Alice i Underlandet ... en bok jag inte gillat, men kanske skulle se på med blidare ögon med Toves bilder till ;)
SV: angående "Miss Peregrines hem för..." Hmmm .... kanske finns det en serie - men det vet jag, i så fall , inget om. Har bara läst böckerna och sett filmen!

Janicke sa...

Så tråkigt med eländes Alzheimer. Hemsk period i livet.
Hoppas det blir bra i England och med det braiga i vardagen som du kan ta vara på. Det gäller att orka ...