Sidor

18 januari 2019

Ljuva drömmar om favoriter bland sommarblommor


Jag har idag trotsat isande vindar och knöggliga isgator för att gå till biblioteket och hämta en beställd bok. Efter en behagligt mild, men grå, vinter är det nu soligt och fullständigt vedervärdigt att försöka ta sig fram. Icebugs är det enda som fungerar.

Ser att Trädgårdsfägrings tema för veckan är "Min favoritsommarblomma" och försvinner snabbt in i sommarens underbara bildskörd. Under hösten har jag varit usel på att delta i Trädgårdsfägrings veckoteman, trots att det är så inspirerande och alldeles underbart att kika runt i alla trädgårdsbloggar.

En vecka var visst temat att tipsa om trädgårdar värda ett besök - jag som besökt så många trevliga trädgårdar under sommarens bilresa får lägga in länkar till dessa i slutet av mitt inlägg ifall nu någon av trädgårdstokarna kikar in hos mig denna gång.

Men favoritsommarblomma är temat nu. Jag tolkar det som ettåringar, helst frösådda, inte de trogna perennerna som jag älskar minst lika mycket - om inte mer.

Så. En klar favorit är paradisblomstret på översta bilden. I somras lyckades jag få tre fina plantor av denna kinkiga skönhet. Den är så lurig att få att gro, så om någon där ute har tips om hur det ska göras är jag väldigt tacksam.



Ofta har jag garderat mig genom att köpa plantor av paradisblomstret, så även 2018. De blev inte alls lika maffiga som mina vita frösådda, men fyllde istället ut sin kruka med sin frodighet.



För två år sedan fick jag en ny favorit. Jag som inte gillar tagetes och inte vill ha gult eller brandgult i min trädgård föll pladask för Linnétagetes efter att ha läst om den hos Isas trädgård. Hon skickade frön som jag sådde. Det blev två stora välfyllda krukor med blommor som gladde mig hela sommaren 2017. När hösten kom tog jag egna frön. I somras hade jag fem stora krukor med Linnétagetes på trädäcket!



Här satt jag i min svarta hängstol och bara njöt.



Gungade sakta av och an, drack te och tittade ut över mitt blomsterhav.



I september hade paradisblomstren ränt iväg ordentligt på höjden. Ja de fick inte ens plats på samma bild som tagetesen!



Nu syntes det också hur olika tagetesblommorna var. Här två av dem.



Tidigare under sommaren var variationen inte alls så stor.



Den första oktober blommade både paradisblomster och Linnétagetes fortfarande. Nu var några av blommorna rent gula.



Vilken fantastisk och tacksam sommarblomma!

Zinnia och Rosenskära är två andra favoriter, men jag ville begränsa mitt urval lite denna gång.

Till sist några länkar till sommarens trädgårdspärlor:
Trädgårdsutställningen vid slottet Chaumont
Fantasifulla och annorlunda trädgården i Etretat
Gigantiska trädgårdsutställningen i Appeltern (tre inlägg)
Hemma hos Piet Oudolf, sista öppna sommaren (två inlägg)
Mien Ruys magnifika anläggning

17 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Buketter med tulpaner och blogginlägg som detta är vad som får tiden fram till våren att inte kännas för kall och färglös :) Härligt!
SV: Liftarens guide till galaxen fick jag frågan om jag rekommenderade härom dagen, av en kollega - och när jag var tvungen att tänka efter kom jag fram till att jag inte vet om jag skulle det :) De är skrivna i en tid då böckers berättelser skrevs på ett annat sätt - långsammare och, i det här fallet, underfundigare. Nu är vi vana vid text som flyter på fort! Läste om första boken förra året och ... ja, de delarna jag älskade första gången jag läste den älskar jag fortfarande ... men det är längre mellan dem bitarna än jag mindes!

hagen vår sa...

Hei!
Vakre favorittblomster. De er mine også og jeg sår dem som du. Cleome, pardisspinner sår jeg hvert år. Et tips kan være, jeg sår dem i februar. Setter frøpottene på badet om dagen og på gangen om natta. De liker temperaturforskjeller. Her er det ganske kaldt på gangen om natta.
Ha det godt! Anne

BP sa...

Håller helt med dig om isgatorna och att jag har uppgraderat mina Icebugs som livräddare.
Dina tagetes som ju har min favofärg i sig är riktigt fina. De passar väl in i din blåvita trädgård, de bryter av.
Vilken himla tur att du hade så många fina bilder i ditt arkiv för att göra den här 18 januari lite varmare och mindre isigt;-)

Carina sa...

Fina exempel på rara blommor för sommarbruk :) Precis som du är jag lite kluven till sommarblommorna. Men tagetes är otroligt tacksama. Paradisblomster - ja tycker som du, de är svåra. Gror dåligt - kanske en av sorterna som behöver lite kyla i kylskåpet först. Tidigt behöver de sås i vart fall.

Kram, Carina

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Två finingar du har presenterat! Linnétagetesen brukar finnas här också men paradisblomster var det länge sen jag odlade.
Ha en finfin helg!
Ulrika

Maribel sa...

Hej Anni!
Din paradisblomma kan gott bli en favorit hos mig med, så fin. Tagetes har en speciell lukt som jag inte gillar, men tur att det finns så mycket annat. Det är halkigt här också, hämtade grus för att ingen skall bryta benen av sig. Gatan är som en tvättbräda.
Trevlig helg /Marika

Rost och rädisor sa...

Paradisblomster är ju verkligen spektakulära, men jag har aldrig testat att odla. Linnetagetes plus kryddtagetes är dock ett måste varje år bland grönsakerna. Nåt tacksammare får man leta efter. Fina bilder.
Allt gott
/Anette

Mine bilder - Vivishagerom sa...

Hei,
Det var en nydelig favoritt. Likte godt den varme røde fargen.

Vivi

Janicke Henrikson sa...

Kul med Linnétagetes, en av mina favoriter. För några år sedan fick jag en ny väninna och av henne fick jag frön fån en planta som sägs komma i rätt nerstigande led från Linné. Sedan dess ömt omhändertagen av mig och har blivit även en av vår trädgårdsmästares favoriter.

Tack för tipset om Isas trädgård, ingår numera i min blogglista!

Håller med om knaggligheten, usch så jobbigt det är.

Susjos sa...

Tack för lite somriga bilder, det behövs mitt i vintern!
Tagetes kan ju vara riktigt fina, och de är ju ganska tåliga, säger jag som inte har gröna fingrar!
Kram på dej denna sena söndagseftermiddag...

Mias Mix sa...

Tack snälla för alla fina sommarblommor! Behövs i mörkret och vinterkylan. Nu längtar jag ännu mer efter värmen och våren. Hoppas du haft en bra helg. Vi lånade barnbarnen några timmar i lördags. Precis som du skriver så ger de så himla mycket glädje och energi! Du kommer nog få en hel hög barnbarn sen <3 Imorgon bitti ska jag sätta klockan och gå ut och titta på supermånen. Kram

Maggan sa...

Här har vi tack och lov sluppit isgator då vi fått snö i stället för regn däremot så har vi just nu nästan 30 minusgrader men det blir snart mildare väder.
Vilken härlig känsla att få sitta i den hängande stolen och njuta av sommarens blommor.Jag hade även turen att bli tilldelad frö på denna så vackra Tagetes.
Ha det gott/Margareta

Anita sa...

Hm, paradisblomster låter sååå bekant men när jag tittar på bilderna så inser jag att jag nog egentligen inte känner till dom. Men när jag ser paradisblomstret på översta bilden, den vita så kände jag att den skulle ju vara som klippt och skuren i min vita rabatt. Fast jag är nog egentligen en perennmänniska. Har så mycket annat att så den här tiden (ätbart) att sommarblommorna får lite stryka på foten.
Linnétagetes har jag sett på flera bloggar nu och den ska jag faktiskt så. Den kommer att bli vacker bland allt det ätbara har jag tänkt mig. Hade faktiskt en liknande tagetes i somras men den var inte lika hög och blommorna var mindre, men ack så röda och vackra. Som sammet. Och visst heter dom väl sammetsblomster eller något liknande?

Kram Anita

Violen sa...

Massor av ljuvliga sommarblommor! Åh, vad jag längtar dit! Livet är lite tufft nu och då är det skönt att se framåt!
Ha det gott och tack för alla vackra bilder!

Lisbet sa...

Härlig läsning och sköna blomsterbilder!
Passar mig perfekt en sådan här dag då vi haft minus 24 och det snöat som bara den ända sedan i morse.
kram

Susie på Stjärnarve... sa...

Vid första blicken på ditt inlägg så trodde jag det var vita Agaphantus di visade, men jag förstod snabbt vad det var. För hade det varit det så hade det naturligtvis varit dom blå.....
Dom där starkt orange och enkla tagetes var läckra, såna har jag dock aldrig hittat här på "öjn" som småplantor tyvärr!
KRAM/Susie

Veronica sa...

Visst är det härligt att läsa bloggar och fly in i den världen men ibland så svårt att verkligen göra det. Jag själv känner mig trött och "grinig" så jag orakr inte! Men när jag tar mig i kragen och bloggar och läser så är det så "nice" :D

En av dina favoriter är en av mina favoriter :)

Trevlig helg!