Sidor

06 mars 2019

En snabbis till Köpenhamn

I torsdags tog jag tåget till Köpenhamn. Jag var i god tid till Centralen och träffade en kelgris i ful tröja. Hon var beredd att byta ägare där och då, trots att jag sa att jag skulle slänga bort tröjan så fort jag kunde.

(Bilden lägger jag enbart in för BP:s skull!)

Tidigt som sagt, ni ser att klockan är 8 och tåget ska gå 8.25.
Klockan 8.23 blir det totalstopp i tågtrafiken söder om Stockholm.
Prognos oklar.
Suck.
Dubbelsuck.
Trippelsuck!
Men tackolov drar tåget igång en kvart försenat då det visar sig att elfelet främst drabbar pendeltågstrafiken och inte fjärrtågen.

Sedan sitter jag där inklämd i en trebarnsfamilj (som skötte sig exemplariskt) i fem timmar och lyssnar på nedladdade sommarpratare. Samtidigt åker Äldste sonen från Göteborg och när han byter tåg i Malmö kliver han på mitt. Då är det så tomt i vagnen att jag kan flytta mig och vi åker den sista biten tillsammans.

Incheckning på hotellet på Vesterbro och promenad längs fina Frederiksberg allé fram till en restaurang som jag kollat in på nätet.

Hansens Gamle Familiehave, påminnande om tysk ölträdgård men mer ordentlig. Just nu var det tak över, men jag anar att här kan vara ljuvligt att sitta en sommarkväll när taket är borta.

Vi valde att äta en smörrebrödsmeny, där man själv lade ihop sina rätter. Förutom bröd av olika slag fick vi först in två sorters sill, currysallad, rökt lax med sparris, friterad fisk med remoulade, hönssallad och en liten skål med "fett" (smakade ganska köttigt, men inget vi åt direkt mycket av).

Andra fatet innehöll fläskstek med knaprig svål, rödkål och inlagd gurka, biff med lök och brie med druvor. Vi blev väldigt mätta trots att vi knappt åt något bröd till!

Men nu var vi redo för resten av promenaden till KB-Hallen, där vi skulle på konsert!

Alla biljetter var ståplats, men som jag hade anat så fanns en balkong med sittplatser och alla var inte upptagna. Vi valde att gå upp dit och sitta nära scenen, vilket var bra eftersom det dröjde halvannan timme innan Jason Mraz kom på scen (tyska Berge var förband). Bilderna är tagna med mobilen och kvalitén därefter. Jag fick bra bilder på Jason när vi såg honom i Stockholm för två år sedan, så fotograferande var inte viktigt.

Det var en mysig konsert, kan inte bli annat med en så mysig artist. Vi var så nöjda och knallade tillbaka de fem kilometrarna till hotellet mitt i natten. Visste att vi kunde sova ut nästa dag.

Efter en skön sömn och god hotellfrukost gick vi ut i det fina vårvädret utan egentlig plan. Rådhuset var öppet, så det ville jag gärna visa sonen. Först gick vi in till det astronomiska uret, som är fascinerande trots att det är avstängt för renovering, sedan gick vi runt lite i det magnifika huset. Minst tre brudpar fick vi se.

Överallt är det dekorerat, väggar, tak, trapphus, dörrnischer, golv - allt!

Notera galgbacken i bakgrunden!

Läsrummet var inte öppet förra gången jag var här, så det var kul att få se.

Vi gick längs tråkiga Ströget med en avstickare till fina Gråbrödretorv och vidare

till Nyhavn där jag inte varit på länge. Det var verkligen toppenväder för alla uteserveringarna!

Från den gigantiska piren Ofelia plads bakom Skuespilhuset såg vi över till

Operaen på Holmen, byggd 2005.

Vi gick bron över till Christianshavn och strosade vidare längs den äldre och charmigare bebyggelsen

tills vi kom fram till Vor Frelsers Kirke där vi kunde gå upp i tornet.

Medveten om min svindel stannade jag på första våningen där man kom ut, men sonen fortsatte ända upp i toppen! Sista biten av trappan var väldigt trång, sa han och då hade vi knappt kunnat möta folk i den del av trappan som gick inomhus i tornet!

Jag var fullt belåten med de vyer jag fick se från min höjd!

Öresundsbron som en hägring i fjärran.

Färskare fisk kan man inte köpa.

Härliga husfärger i vårsol

Nästan tillbaka vid hotellet gick vi in i ett chocolaterie för att fika.

Den lilla brownien med hallonmousse och en kupol av trendchokladen Ruby var verkligen delikat!

Sedan provsmakade vi och köpte en hel del choklad, letade rätt på en spritbutik där jag kunde köpa den goda snaps sonen fått till middagen kvällen innan, hämtade väskorna på hotellet, åt röda pölser på järnvägsstationen och tog var sitt tåg hem till Stockholm respektive Göteborg.

Jag sov med några avbrott hela vägen hem. Kvinnan bredvid mig måste ha undrat vad jag gjort som kunde sova i fem timmar sittandes på ett tåg. Väl hemma kl ett på natten sov jag i sju timmar till.

BP sa...

Vilken härlig bildkavalkad från Köpenhamn! Tänk så mycket man hinner med under en "minisemester". Åvilket perfekt (foto-)väder du hade. Men den bästa bilden var ettan:-) Hahaha! Skulle säga precis tvärtom här: vilken ful mops i världens snyggaste tröja:-)))))
Tusen tack att du tänkte på mig när du såg "fulhunden". Stort tack för länken också:-)

PS. Alltså pm jag ska vara helt ärlig så bor jag ju i DIF-land här i Täby. Men hellre DIF och Bajen än AIK, eller vad säger du;-) DS.

Lena i Wales sa...

Vilken fin minisemester och vad maten ser lockande ut.
Härliga bilder från det fina Köpenhamn.
Mycket trevligt inlägg, tack!

Maribel sa...

Hej Anni!
En härlig tripp till Köpenhamn. Ni hann med mycket.
Den lilla vovven är så söt.
Ha det fint /Marika

Mias Mix sa...

Åh vad mysigt att du var där tillsammans med sonen! Vi var ju i Köpenhamn i somras men ser på dina bilder och vill dit igen. Ni hittade många mysiga ställen.
Sova på tåg är inte lätt så det gjorde du bra.
Skrattade åt din kommentar om att du måste se gammal ut för att du är lång :) Det var inte riktigt så jag menade :)
Och ja, vi har bokat Alperna i sommar igen. I augusti, till Österrike. Ska bli jätteskönt.
Ha det gott! Kram

Mira sa...

Det verkar ha varit en dejelig tripp!Varför gör man inte sånt oftare? Rådhuset i Köpenhamn sa du?! Upp på besökslistan! Ha det gott!

Susjos sa...

Men så mysigt med en tripp till Köpenhamn med sonen, och så mycket ni hann med att göra!
Nu längtar jag till Köpenhamn!

Annette sa...

Jag förstår att du sov sedan, efter allt som ni hann med! Jag beundrar din energi. Själv är jag litet loj för tillfället, även Bella blev sjuk och nu har de smittat mig. Men det är gott om tid att bli frisk tills nästa vecka, det fixar jag :) Ser fram emot att ses igen!

Cari sa...

I dagens DN, 14 mars, har de en rese-artikel om Köpenhamn.

Anna sa...

Nu blev jag nalta avundsjuk!!!! Och inte så lite heller!!! Hoppas jag tar mig dit, när jag vunnit kriget mot FK!

Eva Trillian sa...

Tack för en trevlig bild-tur till Köpenhamn! :)