Sidor

18 juli 2019

EFIT - en turiststinn torsdag i butiken



Denna julitorsdag kör vi EFIT igen - Ett Foto I Timmen - och jag jobbar i Gamla Stan, så det blir mobilbilder. Vill ni se vad andra gör/gjort denna dag finner ni dem här.


7.00
Hämtar upp lammsmäcka ur frysen så att maken vet vad han ska laga till middag ikväll. Jag lär få värma upp min när jag kommer hem.



8.00
Hade gjort te åt Mellangrabben som sovit över eftersom han skulle till tandläkaren kl 7.40. Uppenbarligen åt han ingen frukost, för teet står kvar.



9.00
Fixar mackor att ta med till stan.



10.00
Lite sen på grund av alla byggen på tunnelbanan. Brända Tomten är en av stadens vackraste platser, tycker jag.



11.00
Har just sålt tre av kollegans väderhönor till en amerikansk turist.



12.00
Mellan kunderna fortsätter jag med mitt evighetsprojekt. Det väcker alltid intresse, speciellt när jag berättar att jag började på tröjan 1989. Ett sant UFO (UnFinished Object)!



13.00
Fotograferar lite keramik till butikens facebooksida.



14.00
Tog med den fina chokladen jag fått av väninnan i Åbo. Vilken ska jag smaka på, tro? Det blir den med blåbär. Mmmmm...



15.00
Berömmer en kvinnas vackra klänning och får ett långt trevligt samtal om Gotland. Eftersom jag inte kunde fotografera hennes klänning får ni se min.



16.00
En amerikansk man kommer tillbaka för att köpa ett renskinnsarmband jag visat honom. Han tänkte sig ett svart men det bruna var en bättre storlek.



17.00
Tar fram boken jag fått av en väninna som i sin tur fått den signerad av författaren. Tror den får följa med hem idag, vill läsa ut den!



18.00
Kikar ner i gränden på den vackra soliga sommardagen jag inte sett så mycket av. Tur att det kommer fler soliga sommardagar.



19.00
Vänder bort mig och fram morgondagens hantverkare.



20.00
Äntligen på bussen hem.



21.00
Kikar runt i trädgården  Zinniorna blommar bland tomaterna i grönsakslandet.



22.00
Äldste sonen och jag har plockat hallon och fördelar en rejäl skörd i fyra tallrikar. I frysen har jag hemgjord vin santo-glass som passar väldigt bra till
Och med det slutar jag min dag.

16 kommentarer:

Micke sa...

Hahaha... 1989?
Det var inte illa.

Känner igen torget, där gick jag ju fram- & tillbaka lite för ett par veckor sedan.

Kollar in mer senare.

Lillian "sognafaret" sa...

Godt det ikke bare er jeg som har slike prosjekter som lar vente litt på seg. Det er ikke bare strikking for min del, men også bøker som forblir halvleste. Når man skal lese videre så husker en ikke hva som har skjedd og knapt hvem de handler om.

Anna sa...

Inne och kikar på din dag.
Härliga bilder.
// Kram Anna

Vonkis sa...

Oj, det var inget dåligt ufo inte! Men vacker. Vad ska det bli?

BP sa...

Skrattade gott åt UFOt - hahaha:-) Ett evighetsprojekt med andra ord. Vänta bara när du sitter på hemmet, då har du nåt att göra;-)

Du hade i alla fall inte tråkigt i butiken idag. Måste vara vara roligare att jobba där under sommaren med många turister i stan än under vintern.

Renskinnsarmband älskar jag. Just nu har jag ett lila armband på mig;-)

PS. Lammsmäcka fick jag faktiskt googla;-) DS.

Efwa - Medea sa...

Vilka fina saker ni har i butiken. Brända Tomten är en fantastiskt vacker plats. Jag visste inte att den hette så men känner igen restaurangen. "Under kastanjen" heter den väl?

mossfolk sa...

Åh, nu fick jag lite gamla-stan-längtan. Så mysigt. Den restarurangen blev en favorit vid vårt besök i vintras.

Paula sa...

Hej! Vet du vad, jag fick börja med att leta upp ordet lammschmäcka! Jag älskar lammkött men hade aldrig hört ordet. När jag läste receptet var det snarlikt såna biffar jag gärna brukar göra. Kanske att jag inte använt senap i, men massor av vitlök som du förstår, "ler". Ang. mat-temat, jag använde turkisk yoghurt blandad med...vitlök, haha. som klister på pizzorna, i ett recept jag sett står det creme fraiche, spelar nog inte så stor roll...
Vilken lång dag, men visst är det skoj att träffa och prata med glada turister! Det gör ju jag också, en dag i veckan på loppis. Imorgon har jag mitt pass. Förstår att väderhönorna går åt , så himla söt. Har sett många varianter av väder-temat, men hönan tog nog söthetspriset. Tack för att du visar din mysiga dag, ha en skön sommarhelg!

Maribel sa...

Hej Anni!
Det blev en lång dag. Älskar ditt UFO, så vackra färger, du får göra klart den. Muminchoklad har jag inte sett. Dina Zinnior är fina, är så glad i mina också. Kommer absolut att så dem igen.
Ha en trevlig helg / Kram Marika

Vonkis sa...

Får ofta googla på ätbara saker du skriver om, den här gången på glassen :-)

Räkmackorna finns på Ica Kvantum i Klockaretorpet (Norrköping). Tyvärr köpte jag inte någon igår men jägarns vad jag ångrar det beslutet. Får ta och åka dit igen snart.

Det verkar finnas en hel del trädgårdar med anknytning till Linné i Uppsala, kanske var du i Linnés Hammarby eller i Botaniska trädgården?

Versch sa...

Det är vackert i Gamla stan, länge sedan jag var i huvudstaden nu.

Tack för omtanken, mår ok idag efter gårdagens vurpan men det känns i kroppen.

Trevlig helg!

Violen sa...

En innehållsrik dag både i butiken och hemma! Gillar de här små glimtarna från butiken, det verkar komma många trevliga kunder. Ett UFO-projekt har vi nog lite till mans. Jag har ett broderi från hedenhöstiden och det lär aldrig bli färdigt.
På min ögonfront är det lugnt nu. Såret hat läkt och det finns inga tecken på infektion. Enda problemet ät att jag har mardrömmar om operationen, den var ingen trevlig upplevelse. Gulligt av dig att fråga hur det går!
Trevlig helg!

Kristinas oas sa...

Gillar att följa med på din dag, och det är alltid intressant att höra om turisterna i affären. Väderhönan var ju kul! :)
Hallon och vin Santo glass, mums!
Kram Kristina

Susjos sa...

Heter platsen Brända tomten? Känner igen den, så vackert där!
Vad är lammsmäcka? Måste googla!
En fin fotokavalkad på din dag!
Kram!

Bosse Lidén sa...

Mums för egna färska hallon.
Brända Tomten såg mysigt ut. Var kommer namnet ifrån?
UFO. Självklart ska den bli klar 2019. Känner du inte pressen? 30 år. Eller är det bättre att vänta till 50 år?

Mias Mix sa...

Vin santo-glass lät spännande. Skönt att du kan läsa och handarbeta när det är lugnt i butiken. Och nån gång blir nog tröjan klar:)