Sidor

07 juli 2019

EFIT - på väg hem från semestern


Bloggtorkan bryts så lämpligt med ett EFIT-inlägg som kommer att fyllas med mobilbilder på hemresan från semesterns sista boende på danska Själland. Andra som fotograferar sin dag finner du här.



7.00
Vaknar av att magen är i olag. Visst bor vi fint? Värdfolket var på bröllop när vi kom, så nyckeln satt i dörren. Inte till huset på bilden, dock. Det är värdfolkets hus. Vi bor i ett med rödmålat korsvirke, som det till höger.



8.00
Duschar. Sååå läcker dusch!



9.00
Färskpressad apelsinjuice, hemkokta marmelader, nygräddat bröd och många pålägg. Plus gott te!
Värdinnan kommer och pratar med oss en stund.


10.00
Konsthallen Arken har öppnat och vi är på väg in.





11.00
Patricia Piccininis utställning är mycket tankeväckande och vacker. Rekommenderas varmt!




12.00
Bilar som denna mötte vi många igår. Nu har jag turen att kunna fotografera en som är parkerad




13.00
Nu är bilen full, säger maken efter sista inköpsrundan. Jag är benägen att hålla med honom.



14.00
Färjan närmar sig Sverige  Vi har ätit räkmackor ombord



15.00
Vi passerar Lagan i spöregn.



16.00
Googlar fram ett fik och hittar Byarums hembygdsgård. Här är det massor av folk! Har tydligen varit gratiskonsert. Vi sätter oss inomhus där det är folktomt.



17.00
Jodå, lite keramik kunde jag klämma in i bilen. Hittade detta i hantverksboden och tycker att det passar med mitt egna.



18.00
Kööö utanför Gränna. 



19.00
Har vi hört klart på VM-finalen.



20.00
Middag och fika på Stavsjö värdshus.



21. 00
Är vi lyckligt ovetande om att det blir seeeg kö igen strax före Södertälje


22.00
Passerar vi radartornet vid Bromma flygplats.



23.00
Hemma har äldste sonen bakat focaccia och vi får smaka. Jag packar upp en del men kryper sedan i säng.

20 kommentarer:

HWIT BLOGG sa...

Så härliga bilder (spännande utställning också!)
Önskar dig en fortsatt skön sommar...
Kram Titti

Hanna sa...

Åååh Danmark är så fint och mysigt! Vi semestrade där förra sommaren. :)

joakim sa...

Underbar konsthall :D och god frulle såg det ut som också.

Micke sa...

Härligt med rese-EFIT-. Men mysko utställning ;)

Annika sa...

Hej som vanligt har du en intressant och kul EFIT-dag
utställningen såg väldigt spännande ut, synd att det är en bit att åka

BP sa...

Vilka vackra hus du visar upp! Otroligt fina. Undrar om de är typiska för just Själland. Å duschen är ju en klar höjdare!

Konstutställningen gillar jag inte alls. Tycker nästan att skulpturerna är aningen äckliga om jag ska vara ärlig.

Bilar som deltog i Carbage Run (vilket perfekt namn) har jag sett på en annan blogg. En himla rolig idé faktiskt: http://carbagerun.dk/sv/om-carbage-run-2/. I inlägget jag läste skulle deltagarna leta efter en Koeningsegg - undrar hur det gick, då ekipaget befann si långt ifrån Ängelholm.

Åsså kom ni hem till köer, men solen sken i alla fall;-)

PS. Såg VM-finalen. En otroligt bra match som USA vann välförtjänt. Men Holland bjöd på riktigt bra motstånd faktiskt - i 60 minuter. Sedan gick det holländska laget på knä. Deras målvakt blev dock utsett till VM:s bästa. Helt rätt! DS.

Lillian "sognafaret" sa...

Noen ganger er hjemreisen det beste med å være borte.

Susjos sa...

En spännande dag, helt klart! Utställningen ser fantastisk och läskig ut på en och samma gång, lustigt nog såg jag en film nu på TV som just slutade, som handlade om en annorlunda flicka med hår över hela kroppen, filmen heter "Lejonkvinnan" och är ett norskt drama med bl.a Rolf Lassgård i en av rollerna, en mycket annorlunda och bra film!
Välkommen hem, vilken fantastisk semester ni har haft!

Hanna sa...

Men gud så segt med massa bilkö!

Anita sa...

Välkommen hem till Sverige igen!

Jag ber om ursäkt över att det var kö just utanför Södertälje ;) Men det är lite typiskt sommartrafiken och så envisas dom med att ha vägarbeten.

VM-finalen tittade jag på men det bästa var att Sverige tog brons! Den matchen tittade jag också på och var jättenervös. Men det gick ju vägen.

Härligt att komma hem till en så läcker focaccia.

Ha en fin kommande vecka!
Kram Anita

Annika S sa...

Nu har vi bokat en tripp till Danmark, vi bara måste se den där utställningen på Arken :-)

Ariella sa...

Lång bilresa. Intressant utställning.

Maribel sa...

Hej Anni!
Underbart hus med halmtak. Tråkigt med bilköer när man bara vill hem.
Ser ut som du fick bilen full med nya växter.
Annorlunda utställning.
Ha det gott /Marika

Kristinas oas sa...

Vilket kul rese-efit! Och välkommen hem! Inte roligt med bilköer, men så länge man inte ska med flyget så...
Läste om utställningen i Sydsvenskan, verkligen annorlunda. Men tänkvärd!
Kram Kristina

Paula sa...

Härlig hemresa, ni hann se mycket och framför allt handla! Jag märker av att jag blir så trött av själva resandet numera, oavsett om jag är på båt, i bil eller buss. Det tar bort lite av glädjen, stel och värk och trött. Nä fy.
Visst fanns det fina grejer på vår auktion, men det var nog inte bästa årgången. En kompis ropade in en bordsskiva signerad Bruno Mattson för en hundring, hon var överlycklig...
Börjar du redan jobba eller fortsätter semestern hemmavid? Kram

Paula sa...

Jag blev så oerhört tagen av Patricias konst och hennes figurer så nu har jag tittat på en film på youtube, det fanns flera att välja påp. Jag är totalt fascinerad över den fantasi och kreativitet hon uttrycker. Det är ju inte bara konstiga figurer utan alla har en mening. Man får verkligen något som man är tvungen att reagera på! Så häftigt! Tack för att du visade!

Ulrika sa...

Vilken fin hemresa ni fick (ja minus köerna, förstås)!

Lena i Wales sa...

En bra hemresedag, förutom köerna, men dem är jag van vid här i UK där det är så enormt mycket trafik. Ni hann med trevlig fika också.
Ha det skönt hemma!

Mias Mix sa...

Kul med många stopp på hemvägen. Ofta vill man bara hem och kör i ett sträck. Kö är mindre kul. Kö varje dag runt Södertälje pga arbete med vägen. Annorlunda utställning, vet inte riktigt om jag gillar den. Mysigt fikaställe och sen blev det verkligen fullt i bilen! Kram

Vonkis sa...

En dag på resande fot för dig med ser jag. Den där utställningen verkar spännande även om jag faktiskt ryggade lite vid bilderna först.

Varför är det en massa badankor på bilen?