Sidor

17 februari 2020

EFIT - en blåsig februarimåndag

Swish swosh så gick det två veckor utan att jag tagit mig tid att blogga. Idag är det EFIT igen och jag är en av flera som dokumenterar min dag. De andra finns på EFIT-sidan.


8.00
Obokad måndag - så skönt!
Jag sätter mig med boken och tebaljan på verandan.
Har längtat efter att få börja läsa.



9.00
Lillhunken åker iväg till skolan,
först buss sedan tunnelbana.



10.00
Klart att de väntar, mina koltrastar.
Russin serveras.



11.00
Sitter fast i det norrländska eländet.
Ruskigt bra böcker dessa!



12.00
Har inte märkt så mycket av vare sig Ciara eller Dennis,
oväder brukar ha lugnat sig när de kommer till Stockholm.
Men presenningen har blåst av scouternas kokosbollskatapult,
så jag lägger tillbaka den.



13.00
I förra veckan tog jag fram en kålpudding ur frysen
(Lotta Lundgrens fantastiska recept med kantareller och messmör)
och inser att den måste ätas upp nu.
Så då gör jag det.



14.00
Gör rent en pärm till dotterns bokslut.



15.00
Påbörjar årets sådder.
Padrone (chili) och paradisblomster hamnar i de två lådorna.



16.00
Lillhunken kommer hem och fixar mellis.



17.00
Bokföring och bokslut pågår.



18.00
Dotterns bokslut är klart.
Visst är min lilla häftapparat söt?
Köpte den i Båstad 1981 och har små färgade klamrar i den.



19.00
Det blir rester till middag.
Lillhunken får det som är kvar av gårdagens gigantiska Kebabpizza Hawaii,
maken får resterna från fredagens tjejmiddag
och jag fyller ut min vegetariska färssås med paprika och bönor.
Undrar just vad magen kommer att tycka om kål till lunch och bönor till middag?



20.00
Ser ett par ge sig på att renovera ett gammalt hus.
Som luttrad renoverare suckar jag åt alla naiva tankar,
men allt är ju nytt i början och har man ingen grundkunskap
blir man ständigt överraskad ...
Lite som när man får sitt första barn.



21.00
Ser en bit in i en gammal film som har några riktiga favoritscener.
Rupert Everett är en stjärna :-D



22.00
Får det bli ett avslutande foto på alla tulpanerna på mitt matbord. 
Nu tänker jag läsa vidare i boken!

12 kommentarer:

BP sa...

Det finns två böcker/serier som har haussats upp den senaste tiden. Den ena är "Ålevangeliet" och den andra är Karin Smirnoffs serie. Känner nästan grupptrycket att jag bara måste köpa böckerna på rea.

Kålpudding är gott, bönor är det inte. Men jag hoppas att du inte glömmer att sovrumsfönstret öppet inatt;-)

Å din lilla häftapparat är verkligen söt:-)

Micke sa...

Här äta vira bönor till frukost. Inte mycket men.. �� Iofs så slinker pommes och allt möjligt annat ner då också.. Haha.

Blev som sagt inte mycket till middag igår, vi var inte så sugen i värmen. Ska bli 6 grader "kallare" idag säga det så vi får se då.

Här har vi legat med öppet sovrumsfönster i natt, var småljummet igår. Annars brukar vi stänga det eftersom det är lite trafik där och dämpar mer stängt.

Vonkis sa...

Det är inte alla som har en kokosbollskatapult i trädgården. Den skulle ni nog kunna ställa fram vid nästa halloween :-)

Det här lovet ska jag inte åka in till jobbet någon mer dag men jag har 60 prov om hållbar utveckling att rätta och ca 16 timmars webbkurs om programmering att ta mig igenom. Men webbkursen får jag kompa ut två dagar för i juni.

blooming home and garden sa...

Fint å følge din dag,
Så herlig med den første såing,
Ha en fin dag!

Ida

Gunilla Teckenberg sa...

Jag bor inte så långt från Stockholm men här har det blåst på riktigt ordentligt. Jag bor i skogen så det dånar ordentligt, inget att längta efter alls. Dennis var värre än damen som passerade förut. Ett träd välte över vår väg men grannen lovade bistå, det sitter fast i toppen - tyvärr.

Nu får vi hoppas att vindarna lägger sig till ro.

Hälsningar
/Gunilla

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

En riktigt lugn och skön EFIT-dag för dig. Gillar bildvinkeln på översta bilden. De ståtliga växterna och så alla blå detaljer som liksom tar varandra i hand. Och tebaljan är verkligen en balja.

Nu har vi många koltrastar här också. Men här är det äpplen som är populära. Dom brukar invänta dom också, precis som dina inväntar russinen.

Inatt vaknade jag av ett högt obehagligt skramlande. Det vara Dennis som gjorde något men jag vet inte vad. Sprang upp och tittade men såg inget och vet fortfarande inte vad det var. Det kan ha varit hos någon av grannarna förstås. Kan varit någon snöskyffel som blåste omkull eller så (vad man nu har skyffel till den här vintern).

Och visst är det väl skönt att få komma igång med sådderna. Lite som startskottet på våren. Och så gillar jag din fina häftapparat. Visste inte ens att det fanns färgade klamrar.

Kram Anita

Annette sa...

Så gott med kålpudding! Måste kolla upp Lotta Lundgrens recept. Jag brukar göra en snabbvariant när jag är ensam hemma, bara strimla vitkål och steka i smör med köttfärs och oxbuljong. Den där serien har jag inte läst, men skall nog köpa de två första i serien på bokrean nästa vecka. Och apropå fröer. Undrar hur det går med de fröer jag satte i höstas. Det var egentligen för varmt då, och sedan har det ju inte blivit någon vinter, som behövs för att fröerna skall vakna till. Strax till hästen. I natt får hon vara ute så som hon vill. Här har det varit halv storm, så hon har fått vara installad på nätterna för att hon inte skall få något på sig som flyger omkring. Kram!

Mia Eggimann sa...

Bönor och kål hade fått min mage att explodera. De böckerna har jag inte läst än.

Eva Trillian sa...

Kålpudding! Tack för mattipset . Är ledig imorgon - och nu vet jag vad det blir till lunch :)
Tittade också på programmet från Enskede :) och vi konstaterade från vår soffa att hon hade rätt när hon sa att det är när man bygger tredje huset som man vet hur man vill ha det (inte ordagrant, men ...).
Sv: Klimatkrisen och vad vi kan göra på "markplan" är en autostrada med ideer att kryssa sig fram mellan. Som det här med plast. Det är ju första hand engångsgrejerna vi behöver sluta med. Kanske inte köpa hem nya plastbyttor till förvaring, men använda de vi redan har tills de inte orkar längre. Sedan finns det ju plast och plast, som sagt... Kanske är det inte en tillräckligt snitslad bana för att folk i allmänhet ska orka sig fram ...
Valde bort (vad jag snett, rent socialt) en större (jobbrelaterad) begivenhet i helgen. Ansåg inte att det var ok att göra 7,5 mil för att bli sedd - men inte ha tid att prata ... för att det skulle gynna en arbetsrelation. Det fick vi prata om sedan ...
En del tycker att det tjatas - jag tycker vi pratar alleles för lite om det. På gräsrotsnivå. Vad kan vi faktiskt göra - och gör det någon skillnad (spoileralert:ja)?
Det är skönt att veta att vi är många, ändå!
Tack!
Kram!

Maribel sa...

Hej Anni!
Dina maträtter ger mig några flashbacks, mammas goda kålpudding och kåldolmar. Inte lika goda vita bönor i tomatsås som jag blev serverad till lunch varje dag, på ridlägret i Devon.
Den söta koltrasten gjorde ett besök häromdagen, nu skall jag plocka fram russinpaketet och lägga det nära till hands vid altandörren.
Här är det solsken idag.
Ha det gott /Kram Marika

Maggan sa...

Trevligt att följa din dag.Det är gott med kålpudding den brukar jag göra i bland men nu var det ett tag sedan.Vilka underbart fina Tulpaner.
Bra tips att lägga ut russin till Koltrasten det ska jag testa
den pippin vill man gärna se lite oftare och då kanske den lockas hit och jag längtar till dess den börjar sjunga det är verkligen ljuv musik i mina öron.Ha det gott/Margareta

Lena i Wales sa...

Vilken härligt och lugn dag du fick! Det behövs ibland.
God mat också.
Ha det bra!