Sidor

19 juli 2020

EFIT - en högsommarvarm julisöndag

Länge sedan förra EFIT, men nu är det dags igen. Jag dokumenterar min dag och de andra som gör detsamma finns som alltid på Mickes EFIT-sida.


7.00
Njuter morgonsolen med tebaljan i högsta hugg.
Det är vindstilla och alldeles ljuvligt.



8.00
Vänder upp de nygjutna betongplattorna
och pillar lite på rabarberbladen,
men de behöver torka för att kunna tas bort.



9.00
Kollar vad maken gjorde innan han och Äldste sonen
stack till lägenheten för att måla kök.
Ser att vissa problem uppstått här.



10.00
Gömmer hallon under yoghurt.



11.00
Plockar svartvinbärsblad för att göra saft.



12.00
Vinbär, mynta och brännvin blir vuxensaft.



13.00
Mina keramikblommor har visat sig vara utmärkta
vattenskålar för de minsta.



14.00
Kryper jag under de röda vinbären och lyssnar på sommarpratare.
Borstar bort en fästing som vill vara på mitt ben.



15.00
Står vinbärskoket och rinner av.
Vi har 11 burkar vinbärsgelé kvar i källaren sedan tidigare år,
men det får bli några till.
Kalla mig hoarder. :-)



16.00
När bärmoset hälls ut krånglar avfallskvarnen
och allt blir liggande i ett hörn av diskhon.
Jag pimpar med några blomställningar från palettbladet.



17.00
Fyller på knäckebrödsburken.



18.00
Ser till att ekorrmamman får mat.
Undrar om det ska bli en kull till?



19.00
Nu blir det mat för oss också.
Oj, så skönt det var att sitta ned!



20.00
Min fina slev blir sig aldrig mer lik.
Jag har kokat svartvinbärsmarmelad med rom
och bakar en chokladkaka med svarta vinbär på.
Trodde väl aldrig att denna dag skulle tillbringas
så mycket i köket, där det varit 28 grader varmt.




21.00
Går en vända i trädgården och konstaterar
att bladlössen frodas,
att krusbären är mogna
och att rosor har torkat.
Jag blir bara så trött.
Sprutar med hård stråle bort lössen,
äter några krusbär,
 vattnar rosor och klipper bort det vissna.
Hinner inte med!



Bonusbild
Lägger in en bild på de färdiga trampstenarna mellan grusgång och växthus.
De närmaste är inte nedgrävda än.
Dessa har inte rabarberbladsmönster, utan är helt släta.



22.00
Sitter i hängstolen och gungar sakta.
Lyssnar på koltrastarnas kvällssång
och Lillhunkens glada skratt
som kommer ut från fönstret där uppe.
Slutar min dag där.

20 kommentarer:

joakim sa...

Oj vilken fin bild av fågeln :)

Annika sa...

Hejsan, kikar in på din EFIT, vilken vacker trädgår du har

Lillian "sognafaret" sa...

Her blir man sulten av å titte innom, så mye godt du frister med!

Karoleen sa...

Så fina betongplattorna kommer bli, ett otroligt fint hantverk!

Vonkis sa...

Så stor och fin din linnétagetes är. Min börjar komma nu men jag sådde å andra sidan rätt sent i år. Gott med svartvinbärsbladssaft till både stora och små. Gör du en som ska står och dra eller kokar du bladen till den minderåriga saften?

Ang. bilderna hos mig. Jag har bara kopierat in bilder senaste tiden för att slippa spara över till datorn, undrar om det är det som ställt till det.

Micke sa...

Inte helt fel med lite vuxensaft :)
Vad är felet med bänken?

BP sa...

Dina makrobilder är underbara:-)
Betongplattorna med rabarbermotiv kommer bli hur coola som helst. Sedan visste jag såklart inte att man gör svartvinbärssaft med blad, trodde man använde bären...
Kallar dig inte hoarder utan prepper, och preppers är inne just nu har jag läst. Hoppas vuxensaften blir godare än vad bärmoset ser ut. Påminner om köttfärs;-)
Å efter din "lektion" häromdagen ser till och med jag det är Fru Kurre.
Kan tänka mig att du var helt slut efter den arbetsfyllda söndagen i värmen.

Anni sa...

BP; man kan göra saft på både blad och bär! Moset är en restprodukt som slängs.

Vonkis; jag hällde kokande vatten på bladen + citronsyra, det får stå och dra till imorgon då den silas och sötas.

Micke; det är inte en bänk utan ett skåp. Maken har tvingats ta bort kortsidan för att få in armeringsmattan.

Annika sa...

Kikar in igen, tack för titten hos mig. Gelé kan man inte få för mycket av :-) när mina barn var små, fick de vinbärsgelé till gröten, istället för äppelmos

Maribel sa...

Hej Anni!
En skön dag, mina röda vinbär hänger kvar på busken. De första hallonen är avsmakade, väntar på om det blir några på de nya buskarna med lila och svarta hallon. Söta bilder på både fågel och ekorre, men den skönaste är den sista,
kan känna lugnet.
Ha det gott /Kram Marika

Vonkis sa...

Så mycket köksarbete i den värmen, jag svettas av bara tanken.

Gillar installationen med bärmos och palettbladsblommor :-)

Kristinas oas sa...

Nu förstår jag bättre varför du hade lite bär-fobi just nu. Gissade att det var något sådant! ;) Saft, sylt och bär i frysen kan man inte få för mycket av. Och för egen del har jag börjat byta just detta med en arbetskamrat som jagar och fiskar. Vi byter tid och råvaror, kan man säga.
Kram Kristina

Violen sa...

Skönt att kunna sätta sig till ro efter en lång dags arbete i värmen! Du bjuder på läckra och intressanta bilder, tack!

Susanne sa...

Puh, svettigt värre men som vanligt en fröjd att hälsa på hos dig och följa med dig en dag. Hade ingen aning om att man kunde göra något med bladen på svartvinbärsbusken men det låter spännande. Vad gäller lössen... Är det ett lusår i år eller det kanske det alltid är... Några av mina buskar ser inte roliga ut men tid och ork räcker inte till och Puh vilken lättnad jag kände när jag läste att även du har svårt att hinna jaga löss ;) ;) Tyvärr får min trädgård stå tillbaka en hel del just nu eftersom jag åter igen är aningens otymplig (f-n). Frustrerande att se ogräs och oreda men får försöka komma ikapp så snart jag blir bättre. Tack för att jag fick hänga med dig i köket och i trädgården och den där vilostunden i hängstolen... DEN kändes välbehövlig <3

Janicke Henrikson sa...

Vackert, roligt och fint som vanligt. Mycket godis i ditt varma kök.

Maggan sa...

Härliga bilder på en varm dag och vilket underbart slut när du sitter i din hängstol på kvällen och lyssnar på koltrasten det kallar jag för livskvalitet.Ha det gott/Margareta

Lisbet sa...

ÅÅÅ, vilken underbar dag! :)

Ingmarie We sa...

Anni! Tack så mycket för hjälpen med min blogg. Den fungerar perfekt nu! Vilken händelserik dag du haft. Mest imponerad är jag över hur fin sonens balkong blev. Ha det bra och tack igen.

Eva Trillian sa...

Känner tacksamhet av att kunna njuta av d in trädgård så här utan att behövt slita för det ;)
Gillar dina sista rader allra mest! Frid!

Lena i Wales sa...

28 grader! Det kallar jag sommar och varmt det. Annat här hos mig, just nu regnar det,bläääää.
Vad mycket du hann med! Förstår att du behövde lite vila efter allt detta.
Så fint du har det hos dig!
Trevlig helg!