Sidor

14 juli 2020

Min födelsedagspresent och en studie i ekorrkön


När jag fyllde år i april fick jag en liten modell i papp av min man. Han hade gjort en modell av en färdig kompostlåda eftersom vi pratat om en sådan för länge sedan, men aldrig kommit till skott. Föga anade han att jag hade helt andra planer, jag ville ha en specialbyggd trädgårdskompost och jag visste precis var jag ville ha den.

Här på bilden, bortanför vedförrådet, istället för snöbärsbusken.



Från husets entré såg platsen ut så här. Man anar vedförrådet och ser snöbärsbusken. Till vänster om det lilla zinkhuset är vårt trädäck och till höger garaget och min ateljé. Markytan har varit full av buskar som maken och Lillhunken grävt bort, sedan har jag planterat måbär till vänster (ej i bild) och nyinköpta rhododendron mitt på den frilagda ytan.



Jag klippte ned snöbäret, Lillhunken grävde upp rötterna och maken grävde ut en plats för komposten. Min enkla skiss vidarearbetades till en ritning av maken, han köpte virke och jag rödmålade längderna. Så satte vi ut stolpjärnen och drog igång snickeriet. (Soliga bilder ger hårda kontraster, minst sagt)



Idag ser det ut såhär! Min rödmålade spaljé döljer delvis kompostlådorna av lärk som kommer att gråna med tiden. Jag har jämnat ut jorden och flyttat hit den rödbladiga smällspirea som jag köpte tidigare i somras. Den passar bättre här än vid häcken där jag ju senare planterade en massa rosor (vadå planera inköp i förväg?)



Två fack fick vi plats med, det är säkerligen för lite men bättre än inget.

En bra födelsedagspresent! (Nu ska han få bygga min vrå med planteringsbord som jag också har skissat och beställt.)



BP undrade hur jag kunde se om mina ekorrar var hanar eller honor. Därför lägger jag upp några bilder som visar skillnaden. Här ovan syns en rätt tydlig man spread, vilket uppenbarligen även ekorrhanar kan åstadkomma.



Honan däremot har flera spenar på var sida om magen. Den här lilla damen är trädgårdens kaxigaste.

11 kommentarer:

BP sa...

Kompostlådorna var ju föra upphetsande om jag får säga så, men de två sista bilderna är helt klart upplyftande. Tusen tack för bildbevis och länken. Kul att Kurre och hans fru poserade perfekt så att du fick med de väsentliga delarna om könsbestämmer de två:-)

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Lyckliga du som har plats för en kompost. Vilken bra födelsedagspresent, snyggt blev det också med det rödmålade och den rödbladiga smällspirea matchar ju väldigt fint.
Och tack för könsundervisningen av ekorrar. Dom bilderna säger allt. Nu väntar jag bara på bilder på din lilla vrå med planteringsbord :)

Ha en fortsatt skön sommarvecka! Det lovas några dagar med sommarvärme ...

Kram Anita

LillaSyster sa...

Fina bilder på ekorrarna. Bra present du fixat dig. Känner igen mig att handla och ha lite på lager. Är bilden klar inne i huvudet hur det ska se ut så är det lika bra att slå till på växterna när man ser dem. Gräva kan man göra sedan. Tack för din kommentar hos mig.
Ha en bra onsdag, här är det regn idag - men då slipper jag ju vattna =)

Maribel sa...

Hej Anni!
Det blev bra med komposten och spaljén. En fiffig konstruktion. Det är inte helt ovanligt att jag kommer hem med växter som jag inte riktigt vet var jag skall ha. Men det brukar lösa sig, som hos dig.
Ha det fint / Kram Marika

Kristinas oas sa...

Åh, så fin kompost Anni! Bra jobbat av er allihopa! Och se där, nu vet jag hur man ser skillnad på ekorrar också! :)
Här planeras det ibland och andra gånger inte alls när det gäller växtinköp. Jag kör på känsla när jag hittar något jag vill ha. Det löser sig alltid i slutänden. :)
Kram Kristina

Vonkis sa...

Ni kompletterar varandra så bra du och din make :-)

Rosor och ruiner sa...

Oj, vilken tjusig kompost! Tror trädgårdsbordet kommer bli perfekt det med!

Hahah, ja se manssläktet, de är sig lika allihop ;)

Tack för din kommentar inne hos mig. Fattar dock inte det där med bitcoin, vart har jag det? Hittade däremot linkwithin, har ingen aning vad det är till för,så den tog jag bort, och jag tror faktiskt att det blev lite bättre, i alla fall funkade det bättre just när jag gjort det, hoppas det håller i sig nu...

Ha det fint!
Gunilla

Anni sa...

Hoppsan sa, jag råkade avvisa Lena i Wales kommentar:

Alltid kul med presenter som kommer under flera månader!
Ser så fint ut, bra jobbat av gänget.
Önskar dig en fin helg!

Ätliga trädgården sa...

Det blev ju kanonbra med kompostfacken och området runt! Imponerande bilder på ekorrarna och trevliga djur att ha i närheten.
Allt gott
/Anette

Susanne sa...

Ljuvliga bilder från din fina trädgård och dom ursöta små korrarna :) Läste om din smällspirea... Jag har ju också en som jag funderat över om man ska klippa ner eller inte. Den har visserligen bara varit där två år men vet inte riktigt hur den ska skötas. Det finns en gren som liksom drar iväg och jag har funderat om man ska klippa den för att få den att grena sig eller det kanske inte är en sån buske... Ja, så mycket vet jag om mina växter och buskar ;) Tänkte att du nog sitter på den kunskapen <3
Vad snyggt det blev med kompostlådorna förresten! Och snyggt med spaljen!
Allt gott!! Kram

Eva Trillian sa...

Kompost och Kurrar :) Trevliga inslag i trädgården :)
Kurrarna är dock sötast ;)
SV: Tack för din kommentar och påpekandet om problemet på bloggen - sådant jag inte hade upptäckt själv! Tror jag har åtgärdat det nu ...