Sidor

26 februari 2022

EFIT - en februarilördag med kalas

Ja ja, det kom inget inlägg innan det var dags för EFIT igen. Inte har jag varit runt och läst hos alla bloggvänner heller. Just nu känns sådant inte som det viktigaste, men man kan inte sitta vid nyhetssändningarna hela dagarna. Så när det blir kalas, då ska det firas!



7.00
Jag har sovit i gästrummet några nätter
eftersom jag kände det som att jag hade en förkylning på gång.
Det blev inget av den och ikväll ska äldste sonen sova kvar.
Alltså tar jag bort mina sängkläder.



8.00
Bullarna är utbakade.
Perfekt med Rimbobullar som bakas ut på en gång,
jäser i två timmar och sedan gräddas.



9.00
Lillhunkens dygnsrytm är helt annorlunda mot när han jobbade natt.
Nu äter han frukost kl 9 en lördag!
Det har han nog inte gjort sedan han var en liten parvel.
Som gillade SvampBob Fyrkant.



10.00
Bullarna är i ugnen och jag gräddar rullrån.



11.00
Födelsedagsbarnet har önskat sig rött vin,
så jag har hämtat upp tre flaskor från vårt egenimporterade sortiment.



12.00
På väg till kalaset köper jag de nya muminmuggarna på outleten i Barkarby.
30% medlemsrabatt och 200:- i bonus ger mig ett bra pris.
Bilden tog jag dock hemma på kvällen,
eftersom jag missade att fota på plats.



13.00
På plats vid kalasbordet.
Flickorna har gjort bordsplacering,
men stavat mitt namn med ett extra E.



14.00
Har gjort en fiskfläta (inbakad fläta)
på min svägerska.



15.00
Nu blir det tårta!
Bullar och rullrån är redan avnjutna.



16.00
Dags att åka hemåt igen!



17.00
Vi har jagat jordnötter till småfåglar och ekorrar,
de är slut överallt!
För första gången någonsin går vi in på Dollarstore och hittar nötter.
Plus prisvärda småkrukor.
Perfekt för mina sådder!



18.00
Förbereder inför kvällen.



19.00
Det blev hämtmat idag och Lillhunkens förpackning har läckt fett.
Dags att tvätta duken, med andra ord.



20.00
Melodifestivalen, deltävling 4.
Jag får rätt på vilka låtar som går vidare.
Sedan blev det visst inga fler foton.
Imorgon ska jag jobba i butiken
och nästa vecka får jag ta hem min keramik,
då ska det minsann bli ett inlägg om allt jag gjort!

13 kommentarer:

Efwa sa...

Kul att kika in på din dag. Jag poppade också popcorn på kvällen. Men missade att fota. Hade två barnbarn på besök och då tittade vi på Mello trots att vi inte tänkt titta förrän finalen.
Visst är tyget med rutor fint. Det är dubbelvävt och enfärgat blått på andra sidan. Jag tror att det blir väldigt fint som kappa el jacka.

mossfolk sa...

Men vilken härlig dag! Självklart kan man inte sluta leva för att krig har utbrutit. Det tjänar ju ingen på.
Rullrån har jag aldrig provat. Gör man dem i något särskilt järn?
Den nya muminmuggen med Lilla My och blommorna fastnade jag för. Den får sättas upp på önskelistan :)

Anni sa...

Mossfolk - järnet syns på bilden! Det är elektriskt och riktigt smidigt, som ett våffeljärn. Förr använde man gjutjärnsjärn (vilket ord!) som vändes på spisplattan.

Karoleen sa...

Härligt med kalas, det var länge sedan jag var på ett regelrätt kalas. Men nu får man ju träffas igen, så skönt! Hoppas bullarna blev bra, rånen var väldigt vackra!

Maribel sa...

Hej Anni!
Nej man kan inte sluta leva, men det går inte heller ha borta från tankarna. Kalas har jag inte varit på, på länge. Tårtan ser god ut. De nya muminmuggarna med lilla My och Stinky är fina. Tror att jag skall beställa dem. Idag blir en solig fin dag.
Ha det gott /Kram Marika

Mia Eggimann sa...

Varför äter man inte mer popcorn det är ju skitgott och inte så fett som chips. Rullrån har jag inte sett någon göra på länge.

Anna sa...

Inne och kikar på din dag. Nämen åh! RUllrån, bland det godaste jag vet!!! Önskar jag hade ett eget järn. Du får skicka en massa blåa tankar till mig på tisdag! Kl 7. Första patienten.
// Kram

BP sa...

Ja, du har verkligen blivit en periodare som inte prioriterar bloggen nuförtiden;-)
Vi har också fått en Dollarstore i Arninge. Har heller inte besökt den än, men har hört att butiken verkar vara en guldgruva för vissa saker. Bara tacka och ta emot.
Har alltid frågar mig hur man gör inbakade flätor. Det ser väldigt komplicerat ut, men resultatet är väldigt vackert. Många kvinnliga skidåkare har ju sådana flätor.

Mias Mix sa...

Skönt att förkylningen valde att inte slå till. Och nu när det är så sorgligt och dystert är det extra viktigt att få göra något roligt. Vi var också på kalas igår. Hos 6-åringen Charles <3
Så mycket gott du gör jämt! Och kul att du fick muggarna till bra pris. När sonen gick i gymnasiet i Mora så fanns Dollarstore där. Det var alltid roligt att gå in och hade massa billigt godis och annat "skräp". Nu finns den i Nyköping och jag var faktiskt där förra gången jag var i Nyköping. Blev mest godis nu också :)
Kram

Micke sa...

Rullrån ja.. det gjorde mormor jämt! Mamma brukar gjort också men är några år sedan nu.

Detta med mumin-muggar verkar vara nån kvinnogrej.. ;)

Helt okej det där tjeckiska ölet jag drack, ett bland de billigaste på bolaget.

Vonkis sa...

Först blir man alldeles lycklig av SvampBob-mackan, och så är det ett foto på gräddning av rån direkt efter! Vilken fredagskväll detta blev!

Det där inlägget om keramiken (och annat?) ser jag fram mot, är det där ljuvliga huset från insta med?

Tänk att det finns så mycket som kommer i vägen för att skriva blogginlägg. Mina hopar sig kring veckosluten, de andra dagarna försvinner tiden i ett nafs.

Carina sa...

En aktiv dag som vanligt! Antagligen händer det mer än jag tror här också och kanske vore det ett bra sätt att se och ta in allt som gjorts även när det känns som inget händer :)

Jag har skrivit inlägg men varit för trött för att publicera men nu har jag några jag får uppdatera och återbruka. Följer också nyheterna noga.

Kram, Carina

Carina sa...

Ibland blir jag trött på blogger... Och det är när jag skrivit långa kommentarer och så försvinner de ut i något svart hål nånstans. Tror det hände hos dig nu.

Nåväl - en händelserik dag som vanligt. Och även här går nyheterna i bakgrunden en skrämmande utveckling av ett förlopp som varit negativt länge. Gorån och bullar låter härligt.

Kram, Carina