Sidor

23 mars 2022

Vi renoverar växthuset

Förra helgen var det dags. När jag sett väderprognosen och insåg att vi hade möjligheten att fixa till växthusets grund innan det är dags att flytta ut sådderna, så var det bara att dra igång!

Växthuset fick jag i present av mina föräldrar för dryga 20 år sedan och det har stått på slipers som sakta fallit sönder. Nu skulle vi gjuta grund och dessutom höja upp växthuset till samma nivå som marken framför entrén för att slippa trappsteget.

Jag hade funderat på om vi skulle köpa ett större växthus, men kände att detta var lagom stort för platsen, även om det är för litet för behoven.

Först gällde det att bära ut allt skröfs. Lillhunken fick bära ut de tunga keramikkrukorna, det gör han varje år så han är van ;-)

Sedan plockade maken och jag bort allt glas, jag tömde krukorna på gammal jord och Lillhunken fick hjälpa till med att lyfta växthusstommen till annan plats.

När växthuset är tillbaka kommer jag inte att ha de tunga keramikkrukorna där, utan de blå har nu hamnat på trädäcket och dottern ska få de gröna.

Nu kunde jag ansa ligusterhäcken från insidan. Och som ni ser är det ganska många slipers som behöver bytas. Till nya eller annat material är frågan.

Det ser onekligen lite knäppt ut när växthuset är borta, men björnbärsspaljé, häck och deutzia står kvar.

Eftersom vi inte burit ut utemöblerna till bersån kunde vi ställa alla glasrutor och dörren där.

Så snickrade maken till en gjutform.

Den bars ned till platsen och armeringsnät formades. Vi behåller de sexkantiga stenarna under betongen eftersom de ligger hyfsat plant och vi därmed sparar betong. Nu ska det bli en skarvfri betongplatta som inga myror kan krypa upp igenom.

Japp, så långt har vi kommit just nu. Jag kommer att fylla på detta inlägg med fler bilder allt eftersom arbetet fortskrider, istället för att göra flera olika inlägg.

Igår var jag för att glasera min keramik, men någon hade programmerat fel och bränt flera av mina saker (bl a muminhuset) på glasyrprogram istället för skröjprogram. Det fanns ingen info om detta utan det var tack vare en av de andra kursdeltagarna vi fick veta att felet begåtts. Behöver jag berätta hur besviken jag blev? Om två veckor eller så får jag nog hämta hem allt. Håll tummarna för att något i alla fall blivit bra! Det kommer att bli ett separat inlägg!

Nu ska jag promenera till mamma på hemmet. När jag ringde och berättade att jag skulle komma fick jag veta att de lagt henne till sängs efter lunchen, för hon var trött. Får se om hon är vaken igen när jag kommer.

Helg två hyrdes en cementblandare och den grova betongen kom på plats på lördagen.
 
Maken grävde för elröret och gjöt fast änden inne i grunden.
 

På söndagen gjöts finbetongen och ytan slätades till.


En vecka senare var formen borttagen och växthuset åter på plats! Trampstenarna i gräsmattan har minst sagt trampats ned och behöver lyftas.

Kanten har blivit riktigt fin och jag har grävt ned en stor pion där herrarna trampat ned klematis och hasselört. Det är inte helt lätt att göra ett så stort arbete mitt ibland växterna.

Elröret kommer upp i ena hörnet och andra änden är i källaren under glasverandan. Nu slipper jag ha skarvsladd!

Behovet att flytta ut plantor var stort så jag fick kliva försiktigt över det nygjutna trappsteget (som inte längre är ett trappsteg utan mer "entrésteg"). Innan betongen brunnit för mycket tryckte jag ned min glasgowros (den som Lillhunken skrivit ut i sin 3d-skrivare) för att mönstra ytan.

Nu är mina glasdekorer och ljuskronan på plats, massor av småplantor utflyttade, frostvakten igång och som kronan på verket fick maken fast den kantstötta men fina knoppen vi hittade i fasters kråkslott på toppen!

10 kommentarer:

Mias Mix sa...

Mycket jobb med er trädgård men jag blir lika glad varje gång jag ser den. Och ni är så duktiga hela familjen! Bra att passa på nu i vårsolen. Vi åkte ifrån solen och till regnet istället. Men det har inte alls regnat så mycket som de visade på prognosen som tur är.
Dags för en vårfika snart. Kram och ha det bra!

BP sa...

Du och din man samt Lillhunken är verkligen ett sammansvetsat team. Ni är bra på olika saker och kompletterar varandra perfekt ju. När jag läser dina inlägg förstår jag mycket väl varför jag och min man aldrig köpt hus utan bott i lägenhet sedan vi träffades för över 40 år sedan. Ingen av oss har minsta talangen för att bygga saker och ting...
Lycka till nu med växthuset. Åsså hoppas jag verkligen att några av dina keramikalster kunde räddas...

Maribel sa...

Hej Anni!
Oj vilket jobb, men det är bra att få det gjort så inte glasen spricker om det blir skevt. Har inte vårstädat mitt växthus heller ännu. Det blir lite till en förvaringsplats över vintern. När innertältet plockas ihop och tomaterna flyttas in, då blir det storstädning. Har varit på min keramikkurs tre gånger, och det är några gånger kvar. Det är så himla roligt och lite av kunskaperna från förr satt kvar. Så tråkigt med dina skapelser, hoppas att det gick att rädda något.
Ha det gott /Kram Marika

Janicke sa...

Håller tummarna för både växthuset och för keramiken, hoppas att det går bra. Vårblommorna spirar under tiden!

Lillian "sognafaret" sa...

Så langt våren har kommet hos deg. Gleder meg til å se hvordan veksthuset blir når det er ferdig.

Vonkis sa...

Hann precis tänka att ni har väl inte hunnit klart allt redan när jag kom till delen att uppdatering kommer :-)

Skönt att kunna spara in på lite förarbete med plattorna. De är (var?) snygga men det där med myror i växthuset är ju ett gissel. Ska ni ha i lite färg i betonggolvet?

Håller alla tummar jag har att keramiken blev bra. Minst sagt surt att någon gjort fel och dessutom inte kunde meddela det på egen hand.

Carina sa...

Det kommer bli väldigt bra det där :) Men det lät trist med bränningen, besviken och det är alltid bäst när man gör sina egna misstag. Andras kan vara lite jobbigare... Efter att vi var inne i stan i veckan och jag såg att mamma haltade lite så föreslog jag igen att hon kanske kunde fundera på rullator. Det är ju liksom ok när man är 89 och har problem med fötterna. Men hon tycker det verkar stökigt. På vägen hem från jobbet idag åkte jag förbi en bonde för att försöka få tag i kasserat ensilage och pratade med hans mamma, 91, och hon hade rullator. Men är den inte svår att hantera i och ur bilen när du ska handla? Nej då - det är jättelätt. Hörde när mamma kom hem och var förvånad när hon inte satt i solen när jag gick in för att hämta något. Då kom hon sakta från källaren - hade ramlat i matkällaren och blivit där en stund... Hade slagit sig och skrapat sig rejält. Då kunde jag ta upp rullator igen. Den hade inte hjälpt där men ändå...

Kram, Carina

Kristinas oas sa...

Vad fint det kommer att bli och skönt att slippa myrorna i växthuset! Tur ni är flera som kan hjälpas år med fixandet. Misstag med keramik är ju skit, milt sagt! Åh, vad sur jag hade blivit.
Kram Kristina

Vonkis sa...

Här händer det grejer :-)

Vonkis sa...

Så fint det blev! Och tänk så härligt det kommer bli när allt växer för fullt där inne (och ute).