Sidor

29 oktober 2023

EFIT - jobbsöndag med normaltid

7.00
Normaltid. Äntligen.
Sommartid är ett otyg.

Jo, jag vet att ni är många som undrar vad som hänt.
Jag fattade ett beslut på kvällen i förra EFIT.
Något annat gick inte, varken praktiskt eller för min psykiska hälsa.
Vad som hände sedan vet vi ganska lite om,
men hoppas på en snar lösning
och en BRA lösning för alla inblandade parter.
När det akuta skedet var över för min del
däckade jag fullständigt.
Intressant hur kroppen reagerar!
Vi åkte till Gotland en vecka,
men jag var inte ute någonting.
Satt inne i en korgstol hela veckan och hostade,
snörvlade och läste böcker.

Nu är jag så trött på att vakna med en obehagskänsla varje morgon.
Trött på att vara så trött.


8.00
Chiliskörden blev inte stor i år.
Tur är väl det.
Jag ligger efter med allt just nu.

9.00
Matar både stora och små fåglar.

10.00
Packar för att åka till stan.
Jobbar den här helgen.

11.00
Programmerar om kassaapparaten
till normaltid innan jag öppnar.

12.00
Lugn dag idag.
Igår var det full fart!
Jag har fäst alla trådar i en Riddari.
Sådant tråkjobb som inte blir av hemma.

13.00
Lunchmackan köpte jag
i Munkbrohallen
på vägen hit.
Lite väl mycket majonäs tycker jag.
Men den var god!

14.00
Och där fäste jag sista tråden
i en annan Riddari!

15.00
Plockar bort en del saker
och ställer dit sådant
som jag tagit med mig.

16.00
Den där boken jag tog med,
den blir inte läst idag.

17.00
Våttorkar golvet och stänger butiken.

18.00
På bussen hem.
Det gick betydligt fortare idag än igår.

19.00
En efterlängtad middag,
Lotta Lundgrens arabiska lammfärsgryta!


20.00
Sista vinskvätten och en film om Rwanda
på 70-talet, när motsättningarna började växa fram.
Otäckt.
Inte utan att jag ser likheter med vad som händer idag.

21.00
Det blev te också.
Jag dricker för lite när jag jobbar.
Behöver bättra på vätskebalansen nu.

22.00
Knäpper en bild på höstastrarna
som jag plockat in från trädgården.
Undrar om det blir snö imorgon?

23.00
Fastnar framför en mycket intressant film om Le Havre.
På två dagar bombade britterna sönder hela stadskärnan,
utan att bry sig om civilbefolkningen.
Bildens likheter med de bilder vi idag ser
från Ukraina eller Gaza är slående.
Och nu ska jag försöka sova på det ...

10 kommentarer:

Annika sa...

Här fyllde sambon på maten till fåglarna i dag.

BP sa...

Vad gäller sommartid håller jag INTE med dig. Tvärtom! Låt sommartiden bli normaltid, för hur roligt är det att det är beckmörkt senast vid klockan 15.

Kan inte gissa mig till vad du råkat ut för, men kul att du är tillbaka i Blogglandia i alla fall. Och bilden på Hacke är fantastisk!

Anna i Portugal sa...

Roligt att se ett inlägg från dig. Hoppas det blir bra till slut, för alla inblandade precis som du säger. Hoppas resten av söndagen blir bra!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Vad det än är som hänt så hoppas jag att det ordnar sig och att du får må bra igen.
Varm kram till dig Anni!

Maribel sa...

Hej Anni!
Hoppas det ordnar sig med allt och att du känner dig pigg och kry igen. Dina riddari är jättefina, härliga färger. Hackebilden är ljuvlig, vilken fin fågelmatare. Grytan såg riktigt god ut. Hos oss snöar det, men det blir nog inte kvar.
En stor bamsekram /Marika

Vonkis sa...

Ibland måste man "bara" komma till ett beslut och ta saker därifrån. Hoppas du har börjat landa i ditt beslut. Sänder varma kramar inlindade i en lund av blåregn och magnolia.

Fästa trådar i två riddari! Ja, då hade du att göra. Blev sugen på boken, läser just nu Annika Thors En ö i havet, som handlarom två judiska systrar som kommer till Sverige, för klassen och de älskar den.

❤️❤️❤️

Anna sa...

Lika skojigt som vanligt att följa dina Efit dagar och se dina vackra bilder!
Nu dimper jag ner i huvudstaden igen, den 17 november och stannar till obestämd framtid :D Ska göra op 20 nov. Så fredag och lördag har jag tänkt se mig omkring. Förra lördagen, gick jag till Gamlastan, hamnade vid Järntorget. Men när jag skulle gå FRÅn Gammla stan, ville hittade jag INTE till järntorget. Och höll på att gå vilse!
// Många kramar Anna

Lena i Wales sa...

För mig spelar klockan inte så stor roll, det blir som det blir.
Skönt att du är tillbaka.
Roligt att se bilder från Castor, där jag träffat dig😊.
Lammfärsgryta, låter gott och en skvätt vin är aldrig fel.
Kramar!

Jossu sa...

Hoppas att det löser sig snart och att du återfår energin.
Tack för recepttipset. När Lotta samarbetade med Coop och hade recept på deras hemsida lagade jag en del av dom och var väldigt nöjd. Så det här receptet måste jag också prova.

Susanne sa...

Hoppas att du mår bättre och att saker och ting landat. Superhärligt att se att du är tillbaka. Nu blir det till att läsa ikapp lite för mig. Jag har inte heller haft så mycket möjlighet att vara i bloggvärlden så nu blir det bloggläsning på schemat. Önskar dig en fortsatt fin höst <3