Sidor

02 mars 2024

EFIT - en lugn marslördag

8.00
Den vanliga morgonrutinen.
Matar fåglar och ekorrar.

9.00
Sitter med bok och tebalja
på verandan.
Tar bilden ur grodperspektiv
för att ni inte ska se hur vansinnigt många
böcker det ligger på bord och i golvnivå.
Hör hur maken letar sig tokig efter nyckeln till släpet,
han ska låna ut det till en scout som ska flytta.

10.00
Ringer svågern i Frankrike
för att gratta på hans 60-årsdag.
Det var han som tog hand om
oss tanter tjejer när vi var i Cannes i våras.
Det vänstra är mitt nya fodral
som kom i brevlådan igår.
På det är bilden av mitt glasfat rättvänd.
Det högra är det fodral jag använt
och faktiskt vant mig vid,
men jag vill gärna ha bilden vänd lika
som på mitt visitkort.

11.00
Spelar några omgångar Wordfeud.
Välkomna att spela med mig, om ni vill!

12.00
Igår började mitt bibliotek med Meröppet,
d v s att jag kan ta mig in med mitt lånekort
och kod mellan kl 08-21.
Nu testar jag och det fungerar utmärkt.
Jag hämtar mina reserverade böcker.
På vägen hem träffar jag några grannar och pratar en stund.
Ser då en katt springa ut från vår tomt
med en ekorre i munnen.
Jag blir så ARG!
Det är inte första gången detta händer.

13.00
Passade också på att låna några nummer
av allt om trädgård.
Lite blandad kompott, det här!

14.00
Tar sista antihistamintabletten
från denna förpackning.
Tur att jag har en till.
Hasseln är på G.

15.00
Vi eftermiddagsfikar på chokladbollar vi köpte
när vi åkte från Rånäs slott.
De förvaras i frysen,
men går att äta direkt.

16.00
Har missat att min Salix Mt Aso blommar!
Den står i stor kruka utanför entrén,
men de vissna fjolårsbladen
har gjort att jag inte sett kissarna.
Läser nu att krukexemplar ska
övervintra frostfritt.
TUR att min inte kan läsa ;-)

17.00
Fixar en Aperol Spritz
och lite snacks.

18.00
Det är match!
Klockan under teven går visst lite efter ...

19.00
Usch, som vår mat såg ut på bild!
Risotto med kräftbuljong
och halstrade pilgrimsmusslor
är mycket godare än bilden visar :-P

20.00
Vi prioriterar hockeyn framför Mello.
Jag har virkat fyra nya hårnät
till min stamkund, några av er minns nog henne.

21.00
Nu ser vi Mello.
Ligger efter i sändningen,
men det gör inget eftersom vi inte röstar.
Kan snabbspola sådant vi inte vill se.

22.00
Hemsk bild på fina Annika som tog sig till final!
Minns när hon var med i Idol,
då var hon en favorit.

Imorgon åker maken till fjälls
och jag ska njuta av att vara gräsänka i en hel vecka.

13 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Varifrån får du fodral med egna bilder ? Snyggt !
Har nog läst dina inlägg hela tiden men jag har varit så trött att jag inte orkat med någonting . Jag har ju avslutat min butik nu så den 15 februari hade vi städat o klart . En enorm trötthet efter all stress ,jag har nästan bara sovit . Nu är jag pensionär på riktigt (2 år sedan jag fick pension ) svårt att fatta att den här dagen inte bara är en ledig dag ,även imorgon är det samma .
Du har ju vår nu förstår jag vi har en 1.5 m höga snövallar här grått , dimmigt o slask ,inget fotoväder ,men till slutet av nästa vecka ser det bättre ut !

Anni sa...

Nette Cecilia -jag gör dem på https://fyndiq.se/designa-eget-mobilskal/

Micke sa...

Kollar in lite här.. Blev lite tidigt i morse ja, på tok för tidigt! 😄

Wordfeud tror jag inte jag spelat på 3, kanske 4-5 år nu. Var lite nyhetens behag eller vad man säger.

Tacosen satt mer än bra i "kistan", var rätt länge sedan nu.

Annika sa...

Snyggt och designa sitt eget mobilskal

BP sa...

Dina böcker gömmer sig väl där i mörkret underbordet;-)
Gillar både det gamla och nya fodralet. Skitsnyggt:-)
Det verkar vara Wordfeuds dag idag. Har inte sett det på jättelänge, men du är #3 som spelar Wordfeud idag. Kanske en renässans på G för spelet.
Det är tyvärr naturens lag eller om det är "The survival of the fittest" som Darwin uttryckte det. Förstår dock din reaktion. Undrar om du reagerat på samma sätt om katten hade haft en mus eller en råtta mellan tänderna. Jag hade nog inte blivit lika arg då...

Efwa sa...

Åh, vilket snyggt fodral. Hade tänkt fråga om var du hittat det men såg att du redan svarat.
Jag spelar gärna wordfeud. Skickade en inbjudan

Vonkis sa...

Det var sannerligen tur att din salix är analfabet!
Tack för påminnelsen att fota under sticklingsbytarkalaset :-)

Eva sa...

Smidigt att kunna komma in på biblioteket även när det inte är öppet. Vacker färg på salixen. Kram p.s det blir nog grått i s-rummet men sängen är blå ;) d.s

Anna i Portugal sa...

Att kunna gå och komma lite som en vill på biblioteket är bra! Så hade vi det i Alingsås också, dessutom bodde vi granne så det var som att ha en egen bokhandel :)

Kul med egendesignat mobilskal och vad gott med choklad i frysen!

Hoppas du får en skön söndag!

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nej, så ledsen jag blev när katten tagit en av dina ekorrar :( Vilket snyggt mobilfodral. Tänk att det är allergidags nu. Hoppas tabletterna hjälper. Smart med biblioteket.
Ha nu en bra vecka som gräsänka!

Kram

Maribel sa...

Hej Anni!
Måste kolla på Fyndiq, mobilskalet är riktigt fint. Jag får ont i hjärtat över den stackars ekorren. Så tråkigt, de blir ju som familjemedlemmar hos dig.
Underbar Salix, rosa fluff. Maken tackar för gratulationerna.
Ha det gott /Kram Marika

Lena i Wales sa...

En fin dag.
Min katt nöjde sig inte med att bara ta en ekorre, hon bar in den halvdöd också. Inte så kul.
Vi har samma system på biblioteket, men jag har inte provat ännu.
Mello tittar jag inte på, så hänger inte med alls.
Ha det bra!

Susanne sa...

Något Mello blir det inte här hemma. Vi väljer annat men brukar ändå titta när det är den stora tävlingen men röstar aldrig.
Vilken ära att få förse damen med hårnät. Klickade in och läste det andra inlägget och såg dom vackra blå huvudskapelserna. Förstår om damen är nöjd. Att vara gräsänka är inte helt fel. Bara rå om sig själv. Men skönt när dom tillbaka i hemmet igen.