Sidor

19 juni 2023

Små bergsbyar och parfymstaden Grasse

På tisdagen gav vi oss upp i bergen med vår privatchaufför. Först till Tourettes-sur-Loup där jag hade rabattkuponger till confiserie- och chocolaterie-fabriken (kupongerna tog jag på hotellet i Nice).

Här görs godiset med äkta naturliga råvaror.

Marmeladstansar.

En del av utbudet i fabriken.

Å så butiken, såklart. Där gällde kupongerna!

Vi fick provsmaka många olika godsaker. Mandarinmarmeladen var ljuvlig! Den fick följa med mig.

Choklad köpte jag faktiskt ingen, men godismarmelad till maken.

Sedan körde vi vidare upp i bergen till Gourdon. Stannade först för att se på utsikten och havet långt där borta.

Till höger på klippan ligger lilla Gourdon

som självklart har sina charmiga gränder, i likhet med de andra pittoreska byarna.

Och en del tingel tangel, men inte så mycket skräp.

Det är vackert med murar och stora krukor! (Ja då, jag såg skylten med nougat, men gick faktiskt inte dit.)

Runt hörnet fans en restaurang med lediga bord. Perfekt!

Sedan gäller det ju att tyda menyn och välja rätt. (Middag 223)

Det blev både halstrad och helt rå råbiff till några,

pasta med mustig köttgryta till en (hon var inte helt förtjust för det var inte direkt de finaste köttbitarna)

och sallad chèvre chaud till mig. Jag blev rätt förvånad när osten kom i en form bredvid, den såg mer ut som soppa. Men jisses så gott det var!

Testade ställets chokladmousse också, men den var inte alls lika god som den i Nice.

Kikade runt lite i butikerna och den småskaliga tvålfabriken med alla sina vackra flaskor.

Sedan fortsatte vi till Grasse, den stora parfymstaden, där vi besökte Fragonard och såg på utställningen.

Men det blev jobbigt med alla dofter och ingen av oss var intresserad av att handla, så det blev ett ganska kort besök.

Eftersom det var sista dagen med svågern, han skulle flyga till Stockholm nästa dag, passade vi på att handla hem lite mat och annat. Han släppte oss vid en större affär, så vi kunde vimsa runt i egen takt medan han tankade bilen och fikade i lugn och ro. Win-win.

Vi köpte chipolatas, en supergod korv som han hade grillat på min födelsedag. Nu fick vi de icke engelskspråkiga butiksbiträdena att ge oss både korvar och sedan en fantastiskt god potatisgratäng med tryffel, som vi lagade till i lägenheten. Då fick vi två middagar på samma dag! Middag 224!

5 kommentarer:

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Nu ligger jag efter bland dina franska inlägg och nu blir det fel ordning jag läser men det gör kanske inget. Det blir ju färre middagar ju mer jag läser förstås :)
Små bergsbyar, choklad, marmelad och parfym ... Grasse har jag besökt och jag fick ont i huvudet av doften minns jag så det var skönt att komma ut i friska luften igen.
Den där sallad chèvre chaud blev jag fascinerad av. Fick lite fonduevibbar. Chokladmoussen såg mäktig ut. Och bilden på korvarna fick det att vattnas i munnen på en korvälskare som jag.
Nu ska jag gå baklänges och läsa ditt föregående inlägg!

Kram

BP sa...

En kulinarisk höjdpunkt, bortsett från grytan med bandspaghettin då. Dregel, dregel!
Tänk så mycket ni fick se tack vare att svågern verkar bo där. Verkligen win-win:-)

Maribel sa...

Hej Anni!
Mandarinmarmelad låter gott och så chokladen förstås. Vackra vyer och trevliga byar. Mysiga hus av sten.
Ha det gott /Kram Marika

Anna i Portugal sa...

En sån fin dag och jag hade nog inte klarat av att inte köpa choklad. OCh att prova chokladmousse känner jag är viktigt, det hade jag definitivt gjort också. Mandarinmarmelad låter väldigt smarrigt.

Vonkis sa...

Man ska inte läsa sådan här inlägg den här tiden på dygnet. Jag vill ju äta allt i inlägget. Eller ja, inte tvålen då.