Sidor

25 augusti 2024

EFIT - en augustisöndag med röj och vovve

7.30
Låg vaken mellan 03 och 05 i natt,
men tog inga foton då.
Nu sitter jag med grus i ögonen och
repar upp det jag gjorde fel i
mönsterstickningen i går kväll.
Ja, jag stickar i gult
men det är inte till mig ;-)

8.30
Plockar ur diskmaskinen.
Vi åt musslor igår kväll,
efter ettårskalaset
hos brorsonens lilla kvanting.

9.30
Dags för ny tebalja.
Väljer ett te som jag köpte i Edinburgh.

10.30
Har jag bakat en kladdkaka och brett på glasyr.

11.30
Har vi fått upp äldste sonen som sov kvar
för att kunna hjälpa till att släpa saker idag.
Jag och maken röjde i garaget förra helgen
eftersom vi idag tömmer fasters hyrda förråd
och ska stoppa in grejerna här
och på vinden.
Jag röjer plats på vinden när karlarna
åkt första vändan till förrådet.

12.30
Och se vad jag fann på vinden - bortglömt!
Jag köpte fyra (?) sådana småbord
på IKEA för några år sedan
och har tänkt fylla dem med glas.
Men det är först i år som jag kunnat
börja skapa i glas igen,
skapandet har legat nere sedan pappa gick bort.

13.30
Karlarna har åkt för att hämta det sista i förrådet,
de äter lunch samtidigt
så jag mumsar tomater här hemma.
och lite potatissallad.

14.30
Garaget blev inte så fullt som jag trodde,
så det blir ingen "efter-bild".
Nu har en säng hämtats från Lillhunken
eftersom han håller på att byta upp sig till större.
Den bärs upp på vinden så länge,
kanske hamnar den i gästrummet senare.

15.30
Dottern, hennes älskling och hunden Hasse har kommit.
Nu ska vi fika och mumsa på kakan jag bakat.

16.30
Vi ser det mörka molnet närma sig,
men hinner inte gå in förrän regnet plötsligt bara vräker ned.
Fort får vi undan alla dynor och springer in.

17.30
Dottern och hennes älskling har åkt hem till katterna.
Hasse ska bo hos oss i några dagar
(och nätter).
Nu ligger han här och undrar vad som hände.

18.30
Hasse har fått mat och jag klipper sniglar.
Maken kör hem sonen.

19.30
Tycker både Hasse och jag att någon borde komma hem.
Middagen har varit klar i en halvtimme ...

20.30
Går maken och Hasse på kvällspromenad.

21.30
Tänkte vi se film,
men den var textad på danska när det pratades svenska
och ingen text när det pratades danska.
Det blev faktiskt för svårt
för att vara sevärt.

22.30
Istället ser vi vidare på Dessertmästarna.
Ett höjdarprogam!

Håll tummarna för att första natten med Hasse går bra!

6 kommentarer:

Susjos sa...

Så aktiv du är trots lite sömn. WOW så många goa tomater, smakar ju mums med potatisssallad ;-) Fina röda lackerade tånaglar har du också ;-)
Ha en fin start på veckan!
Kram

Anna i Portugal sa...

En skön söndag med en hel del fix, gött sällskap och så en skön avkoppling på kvällen. Dessertmästarna låter kul, ska kika på det, tack för tips!

Karoleen sa...

Lilla söta Hasse, älskar hur han ligger.... bästa sättet att kyla magen så klart! Och gösses så många tomater! Min ligga skörd ligger i skymundan ;-)

/http://karoleen.se

Maribel sa...

Hej Anni!
En härlig tomatskörd. Jag hade fler än jag trott. Håller på att tömma växthuset , det blir nog inga fler. Danska är inte det lättaste språket. Skagen är fint och muséet med alla fina tavlor. Oj vad söt Hasse är.
Ha det gott /Marika

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Hoppas första natten med Hasse gick bra. Vilken härlig stil han har. Så mycket goda tomater du skördat. Trist med regnet som störde fikastunden utomhus. Men kakan smakade nog lika bra ändå.

Kram

Janicke sa...

Hip Hip är en av mina bästa filmer, hoppas att du lyckas se den någon gång. Typisk position för en fralla, hade en gång en som dagisvovve men tyvärr bara ett par dagar eftersom hon inte gick ihop med mina övriga vovvar. Så tack för fnisset!