Sidor

06 augusti 2024

EFIT - en hemmatisdag i augusti

7.00
Morgonteet väntar när jag kommer ut i köket.
Muggen köpte jag på vår resa i England
(men än har jag inte lämnat i Skottland i mina reseinlägg).

8.00
Rensade alla sockerärtsplantor igår
och lade nya ärtor i blöt.
Kanske att det går att få en till skörd i år?
Det kostar inget att försöka.
Skålen fyndade jag på loppis på Gotland
och burken i Cannes i våras.

9.00
Trädgården har blivit en djungel
och blåregnet väller ut över verandan.
Dags att klippa, men ...

bonusbild:
... det finns nya knoppar på väg att slå ut!

10.00
Lyxfrukost.
Björnbär under yoghurten och blåbär på toppen.
Har aldrig haft så mycket blåbär som i år!

11.10
Hästhoppningen är igång i OS
och det är dags för svensken, värdsettan.
Som ramlar av.

12.00
Att en dunkudde går sönder i torktumlaren
har jag varit med om,
men i tvättmaskinen?
Jag stänger av maskinen och försöker ösa ut eländet.

13.00
Samtidigt har jag kokat sylt på rabarber
och frysta jordgubbar.
Tyckte att den blev för söt och smaklös,
hade i några stjärnanis.
Fortfarande för söt,
hade i citronsyra.
Fortfarande inget god,
hade i vanilj.
Men konsistensen blir nog bra
och nu är den på burk.

14.00
De nyare kuddar jag tvättade innan olyckskudden
(TUR att jag tvättade den separat!)
har inte blivit helt torra i tumlaren.
Nu får de hänga ute i värmen ett tag.

15.00
Sitter ute och roar mig lite med humlor och blommor.
Hårt ljus gör att blombilderna blir rätt kassa.

16.00
Maken är redan hemma,
så jag slipper cykla till mamma i värmen.
Tar hennes blipp och så åker vi gemensamt.
Packar med en nytvättad kudde,
hennes hade gått sönder.

17.00
Har matat mamma med fiskbullar, potatismos
och något som såg ut som avokado men borde varit ärtmos.
Hon märker ingen skillnad,
tycker bara att allt är gott
och att det var flera år sedan vi sågs ...

18.00
Börjar förbereda vår middag.

19.00
Middagen får vänta.
Maken tittar på tvättmaskinen
och jag på handbollen.

20.00
Glömde jag ta bild innan vi åt,
men här ligger det sista på makens tallrik.

21.00
Så var det dags för Truls.

22.00
Säger maken att vi får köpa ny tvättmaskin.
Han är inte så sugen på att försöka skruva isär vår.

23.00
Lägger de avsvalnade potatisarna i kylen.
Godnatt!

11 kommentarer:

Annika sa...

Vilken härlig skål du hittade på Gotland

Joakim sa...

Oj fy farao jag trodde du hade blandat gröt i matberedaren då jag såg bilden. Hoppas du fick rent

Vonkis sa...

Snygga utlandsköp.

Hörde på hoppningen i bilen och led så otroligt mycket med von Eckermann. Hörde en intervju med honom några veckor innan OS och han sa att det inte bara är att åka till Paris och plocka hem guldet bara för att han är världsetta och vunnit allt senaste året. Tänk så rätt han fick, men nog fasen har det gått troll i OS för ryttarna.

Efwa sa...

Kikar in på din dag. Jag undrade verkligen vad det var i "matberedaren" och så var det i tvättmaskinen. 🙄
Ljuvligt med ännu en blomning på blåregnet.

Micke sa...

Verkar som kuddar och tvätt är dagens tema. Hemska tider vilken sörja det var i tvättrumman. Lär ju fastna i värmeelement, magnetventiler mm. Får se mig om efter nån ny mobil nu sedan, men har ju en som funkar så ingen panik.

Anna i Portugal sa...

Fy vad trist med kudden och tvättmaskinen! OS däremot är ju så roligt att titta på, jag ser nästan allt som svenskarna är med i. Truls är en av de stora behållningarna från detta OS tycker jag. Mondo såklart, men inte oväntat. Kram

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men usch så tråkigt med kudden och ... tvättmaskinen. Mycket OS här också. Och det gick ju bra igår i bordtennisen. Hoppas marmeladen blev god till slut. Ingredienserna låter ju goda.

Kram

Jossu sa...

Det var ett par olycksfyllda timmar med Eckermanns fall och sedan din kudde. Vilken röra i tvättmaskinen, jag blir trött bara av tanken att behöva göra rent den.

Anna sa...

Inne och kikar på din dag! Älskar att se dina Efit bilder! Vilken drummel, att ramla av hästen! Fast jag ska inte säga så mkt, skulle ALDRIG våga sätt mig på en! Har jag sagt åt dig, att gyntanten, som op mig för 4 år sedan, har fått sparken och blivit av med sin licens.
// Många kramar

Annette sa...

Alltid lika kul att följa din dag genom EFIT :) Men kudden... och ny tvättmaskin. Trist. Hör av dig när du är sugen på utställning och lunch i stan!

Maribel sa...

Hej Anni!
Jag har varit med om att dunkudden gick sönder i tvättmaskinen, det var inte kul att städa bort alla dun. Vilken besvikelse det blev, då vi stod runt en telefon och tittade på hoppningen, och allt går bra till att börja med, men sen förstod vi inte vad det var som hände, Tråkigt. Det var inte ryttarnas OS. Trötta efter resan kommer vi hem och tittar på bordtennis, och det går inget vidare, vi lägger oss, och på morgonen får vi höra att matchen vände och de gått vidare till semi. Hurraa! Tror du det går att få en skörd till, kanske skulle jag också prova,
Ha det bra /Kram Marika