Sidor

03 juli 2011

En pärla i Gamla Stan


Tänk att trots att jag varit så mycket i Gamla Stan har jag helt missat tehuset Chaikhana! Inte nog med det stora tesortimentet, de serverar dessutom utmärkt Afternoon Tea. Bara ett stenkast från turiststinna Västerlånggatan! Lugnt och skönt och vackert!


I torsdags var jag där med fem väninnor. Infriade min födelsedagspresent. Eller ja, en av dem, jag hade fått vårens muminmugg också!

Fyra olika menyer finns att välja på, vi åt en av de engelska och serverades först fyra smala dubbelsmörgåsar med goda pålägg.


Sedan dukades det fram varma scones med marmelader och clotted cream.


Vi satt ute på trottoarkanten vid Tyska kyrkan, det var alldeles för varmt att sitta inomhus. Eftersom vi var sex och det bara fanns tvåpersonersbord flyttade vi ihop några bord. Lovade att flytta oss om det kom utryckningsfordon. Det är nämligen inte tillåtet att placera ut någonting på gatorna i Gamla Stan, vilket många affärsidkare struntar i.



Så till sist var det fritt fram att välja från dessertbuffén!

passionsfruktscheesecake

chokladmoussetårta

halloncheesecake

pekannötspaj
Mätta och belåtna gick vi en i taget för att pudra näsan och gissa vad som händer? Brandkårsutryckning! Fyra stora brandbilar kommer till det lilla torget bredvid och när de sedan ska tillbaka efter falsklarmet (Puh!) ska de förstås köra förbi oss. Där fick vi för att vi raljerat om att vi skulle flytta på oss om det kom utryckningsfordon! Fyra stycken!


De vinkade så glatt till sex fnittriga fruntimmer som stod och drog in magarna så att vi inte skulle vara i vägen ...


Och vi var tvungna att ta en matsmältningspromenad innan vi satte oss ner igen för ett stärkande glas vin!


7 kommentarer:

Anne-Lie sa...

Nu känner jag igen mig igen - har varit lite lite inlägg om trevliga tjejträffar;-))
Snacka om sammanträffande - men du sa falskt alarm. Inte utan att jag undrar om det var något planerat detta;-))

Susjos sa...

Tack för tipset! :)

Göran S sa...

Frun blev helt imponerad av detta ställe,så nästa gång vi åker till Stockholm hänger hon där med te och scones (10 sep),Tack för tipset!!

Leena sa...

Vilket ställe du har varit på! Klart värt ett besök.

Tack för kommentaren om plasttofflorna i Hagia Sofia, det var fel av mig. Blandade ihop med Blå Moskén där vi fick ha dem ... men den är ju inget museum så den fick inte vara med. Du är observant! Och kul att du tittar noga, ibland undrar man ju om besökaren har tittat, än mindre läst ... Ha en fin dag imorgon!

Cari sa...

Ja det var en mycket trevlig eftermiddag.

Lisbet sa...

Så kul ni verkar ha då ni träffas! Brandkår och allt möjligt. Och goda bakverk!

Titti sa...

Vilken tur att vi har dig Anni som gör att minnena består! Vilken underbar kväll det var, dit vill jag tillbaka i vinter.