Sidor

04 maj 2014

Fototriss - så här ser det ut där jag är


Vaknar tidigt.
Koltrastarna kommer så fort de ser mig och jag matar dem med russin.
Tassar sedan ut i det krispiga gräset med kameran.
Narcisserna slokar, tyngda av nattens kyla.
Jag drar in tårna i sandalerna för att slippa bli blöt.



Husets herrar sover.
Pärlhyacinterna och tulpanerna väntar på att solens strålar ska nå dem och smälta bort det frostiga täcket.



I krukorna vid trappan har jag planterat sommarblommor. Den skyddande fiberduken ligger kvar i garaget och jag skyddar mina små plantor mot nattfrosten med det som är lättillgängligt. Tur att barnens gamla paraplyer matchar färgskalan i övrigt.

33 kommentarer:

Åke sa...

Åhhh så vackert! Vilka bilder!!! Mycket härlig triss :)

Anonym sa...

Fina och fiffiga bilder! Jag visste inte att koltrastar gillade russin. Det skall jag komma ihåg. De brukar festa på våra falläpplen när det blir kallt. Fiffigt att använda paraplyer för att skydda växter man sätter ut. Det skall jag pröva. Har massvis med paraplyer och vill börja sätt ut inneväster på terassen. Tack för tipsen! Ha en skön söndag!

Stare Ström sa...

Vilken bra idé att använda paraplyer som skydd mot den starka vårsolen!

Veiken sa...

En triss helt i min smak! Man ser verkligen hur det ser ut hos dig! Dessutom får du ett stort plus för texten! Jag önskar dig en fin söndag!

Jenny sa...

These are beautiful and so colorful which I love. How cute are the umbrellas! I'm glad spring is in your part of the world now. xo Jenny

Anni sa...

@Stare Ström; Förtydligar i texten att paraplyerna skyddar mot frosten, inte mot solen ;-)

Violen sa...

En riktigt vacker triss med mycket vårkänsla! Vilka färgklickar det blir med paraplyerna som skyddar dina växter mot frosten! Hoppas du snart kan ställa undan dem för den här säsongen!
Ha en skön söndag!

Nilla Tankebubblor sa...

Jättefint både bild och text! Söta paraplyer ;-)

Charlotta sa...

Det var snyggt med paraplyerna som skydd, nästan så de får vara kvar på dagarna? ;)
Vacker triss!

Linnéa sa...

Å så fint, man kan andas in den kyliga morgonluften genom dina fina bilder. Vilket läckert hus, blommorna fotade i en härlig vinkel. Paraplyerna, ursmart.
Har nästan samma färg på yttedörren här på torpet.

Ha en fin vecka!

mammi sa...

Vilka fina bilder, blir på bra humör bara av att titta. Smart med paraplyer.
Ha det gott

Gunvor sa...

Underbar triss! Vi har också kyliga nätter. Men inte så tydligt som hos dej. Frosten är vacker på växterna men bara om den inte tar död på dom. Jättehärliga bilder! Paraplyerna är såå fiffiga och fina. Färgmatchar så fint mot huset. Super!

Barbro S sa...

Jättefina bilder. Så vackert du bor, så fint hus och helt underbara små paraplyer :).

BP sa...

Vad gör man inte för trissen...
Sista bilden är för härlig tycker jag. Kan nog inte minnas att jag sett rött på din blogg förut - dags kanske att måla om huset också;-)
Toppen triss!

Eva Trillian sa...

Dina skyddande barnparaplyer förgyller hela min dag med glädje :)) Så mycket finare än fiberduk!

Anonym sa...

Haha man tager vad man haver även när det gäller trädgård.
Jag har inte satt något än.
Mia

Cecilia Artista sa...

Härliga, roliga plantskydd!
Jag tog med russin från Spanien. Ska se om koltrasterna hos oss också gillar dem!

cissi sa...

Vilket paradis du har omkring dej!! Helt underbara bilder! :)

Anonym sa...

Fint skrivet och vackert fotat. Perlhyacinterna ser verkligen fina ut.

Life of Johanna sa...

Så vackra bilder :)

Life of Johanna sa...

Ja, jag blev lite paff när jag såg den överblommade maskrosen redan så tidigt i maj, men det har varit varmare än det brukar så det är väl därför :)

Katarina Cinnamon sa...

Åhh så grönt och fint och vilka roliga paraplyer, man blir glad av dem

mammakero sa...

Jag älskar den första bilden, det ser så otroligt rofyllt ut! Vilken tur att du har bra idéer och snygga matchande paraplyer!

Rantamor sa...

Vilket vackert hus du bor i, och klart att du har en blå dörr.
Men jag är förundrad över att du har haft frost inatt, så långt söderöver.

Fiffigt att skydda dina blommor med paraplyerna, ser riktigt kul ut, får hoppas bara att inte blåsten tog tag i dom så att du fick börja jaga dom.

Tjingelingen från Rantamor.

Gammelsmurfen sa...

bra trissat där mittenbilden blir min favorit

Maria LENN Thunholm sa...

Sà fint, en svensk idyll och en äkta röd svensk villa. Ja, det var ju ett tag sen jag sàg en svensk villa. Vackert!

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Fyndigt med paraplyerna, ser festligt ut.
Här bär vi in pellisarna på kvällen och ut på morgonen :)

Freja sa...

Fint trissat, med blommorna som kämpar på med kylan. Den sista bilden är kanon, med alla de fina paraplyerna som något oväntade "växter" i krukorna!

KajsaLisa sa...

Du förmedlar en härlig på landet känsla med text och bilder.

lilalili sa...

Vilka fantastiskt fina bilder i din triss!

Nett sa...

Vackert, och så mysigt du bor :)

Mias Mix sa...

Vilket härligt perspektiv i dina bilder, ser så hemtrevligt ut! Och perfekt med paraplyerna :)

Jenny sa...

Mysig triss! Och vilket otroligt charmigt och vackert hus! Älskar den blå dörren.