Sidor

12 april 2015

Inte utan stolthet

Blommig fredag vill se något jag är stolt över, eller snarare stoltast över. Jag kan inte rangordna projekt eller rabatter, kan inte välja, men tror kanske att jag inte visat hela bygget av lusthuset? Vissa bilder har visats förr, i olika sammanhang, men inte hela förloppet. (Fast egentligen är jag nog stoltast över mitt blåregn ...)


Nå. Den lilla lekstugan byggdes sommaren innan dottern skulle få sin första lillebror. Den har fungerat som lekstuga, sedan kaninbur och så återigen (sanerad) lekstuga. Förre husägaren hade en gigantisk skräphög här, den slet min svärmor och hennes särbo bort med rötter och allt.



Nu flyttades lekstugan till annan plats i trädgården. Det gick oväntat lätt!



Så kom paketet med lusthuset. Bara att packa upp och börja måla. Jag tror att jag målade i två veckor. Hann precis klart innan det fina sommarvädret slog över till höstregn.



Golvet tejpades och målades och tejpades och målades.



Det blev jag nöjd med!



Och så schablonmålade jag lite dekorer som knappt syns på det färdiga huset.



Maken fräste snygga profiler på alla fönsters spröjs. Lite stil ville vi ju ha!



Och så satte han och Mellangrabben igång med snickrandet.



Den dagen hade vi tur med vädret!



Svärmors gamla matbord och utflyttade grannens gamla stolar fick fungera som tillfälligt möblemang. Hyllor monterades över alla fönster och gardiner hängdes upp.



En ny fräsch träspång kom på plats förra sommaren. I år ska inredningen ordnas med delvis fasta bänkar och ett bord där jag kan duka upp mat eller saker som behövs när jag håller kurs. Det blir riktigt bra, det här!

9 kommentarer:

BP sa...

Ja, ibland behöver man semester från semestern ser jag i ditt föregående inlägg.

Å vilken pysslig familj ni är! Ditt lusthus är ju suveränt snyggt och i din färg såklart. Synd bara att du missade Fototriss som just hade blått som tema den här helgen.

Lisbet sa...

Det är så bra redan! Oj, vad ni kan!
Tack för att du delade med dej!

Razzy sa...

Så vackert :)

Kram Eva

Mias Mix sa...

Det tycker jag verkligen du ska vara! Så hemtrevligt! Och vackert blått förstås!
Ja visst är det skönt att röja och städa. Känner som du, sen är det bara nästa förråd och nästa... Bävar för den dag vi ska röja vinden, 100m2 med kläder,leksaker, böcker mm.

Vilt og vakkert sa...

Heisann! Hvilket herlig lysthus for sene, varme sommerkvelder. Servere salat og frukt... mmmmm!
Absolutt en favoritt.
Ja, kjøp kuleprimula og la dem overvintre her. Jeg verken vanna eller gjorde noe som helst. Blomstene bare kom på nytt. Lykke til

Vilt og vakkert sa...

PS Rosedekorasjonen er rene René Macintosh-roser. Jeg har også brukt dem... i et maleri -nydelig DS

Maribel sa...

Det blev ett riktigt fint lusthus. Ha det gott!

Leena sa...

Men oj vilket fint lusthus! Där har ju ordet lust verkligen hittat sin rätta plats. Så många fina detaljer, vackert! Ska bli ännu mer spännande att se när det är slutmöblerat. Fast för mig skulle den duga som den är ... :-)

kissed by an angel sa...

Wow Anni!!! This is wonderful...I'm very impressed about your work!!! The pavilion looks so beautiful!!!
You can be really proud of it!