Sidor

04 augusti 2017

Djurliv och död på Öjn


Det är makalöst med rabbis på Sudret i år. I tidiga morgontimman när dimman inte lättat än, sitter de i mängder bland solvända och axveronikan. Fullt uppmärksamma på alla ljud. Beredda att skutta iväg så snart faran lurar.



Inte så konstigt när örnen majestätiskt svävar runt över deras huvuden. Vilket dukat bord den har!



På stranden låg en ilandfluten säl. På håll såg den ut som en av de andra stenarna, så badarna som trängdes i flockar bara några meter bort hade nog inte ens fattat att den låg där. Snart börjar den att lukta, då blir det väl inte lika trångt på stranden?



När vi skulle åka hem igår satt det en liten ihopkrupen rabbis utanför grinden. Den flyttade sig inte alls, så den kan inte ha mått bra. Senare fick vi rapport om att den dött och brorsans barnbarn skulle begrava den.

Nu är jag alltså hemma igen. Åker direkt till butiken för att jobba idag, men sedan är jag helt ledig ett tag. Då ska jag läsa bloggar och böcker och fixa i trädgården och hålla glaskurs (jojo, helt ledig är man ju aldrig som egenföretagare) och städa i röran och röja i bråten och planera badrummet och vila och bara vara ...

9 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Livet är ibland död också.Så mycket du har på din agenda.Jag har haft 3 veckor ledigt nu men mår inte så bra magen lider ännu av stressen före semestern och semester har varit allt annat än lugn och ro som jag behövde,men hoppas att det reder upp sig ,kramen Nette

Razzy sa...

Full agenda som vanligt 😊 skönt med lite ledigt från butiken i alla fall. Kram

Vonkis sa...

... och ... :-)

BP sa...

Rabis trodde jag var pluralis av rabbi, och det är då ingen kanin/hare(?) Här har jag lärt mig nå't nytt igen.
Å din ledighet låter inte ett dugg som semester i mina öron, men sedan så är jag ju betydligt mindre aktiv som du;-)

hagen vår sa...

Hei! Det er veldig fascinerende å følge med på dyrelivet rundt hagen. I dag var det et rådyr som tok en lang sving rundt hagen.
Av og til er rovfugler som tar seg en tur innom der hvor vi mater fuglene. Liker det dårlig, men sånn er det i naturen.
Ha det godt! Anne

Annette sa...

Fina bilder! Tråkigt med vildkaninen. Oftast vill ju inte djur visa att de mår dåligt, eftersom de då avslöjar sig för rovdjur och lättare blir byten. Men att den satt så stilla var ju ett tydligt tecken om man förstår djurens signaler.

Karin sa...

Vi åker till Gotland om några dagar ska bla besöka Medeltidsveckan.
Spännande och kul!
Kram Karin

Mias Mix sa...

Första bilden är som tagen ur en saga... Underbar!!

Eva Trillian sa...

Semester nu alltså? Härligt :) Önskar dig en finfin sådan!