Sidor

31 juli 2017

Ack dessa tyska slott!


Ni vet väl hur det är när man bara sitter och tomglor in i en öppen eld. Det där sköna lugnet när brasan knastrar och man känner värmen från elden. Eller när man sitter vid havet och ser vågorna slå och känner doften av tång och salt. Fridfull njutning. Som tjuren Ferdinand under korkeken.

Ungefär så skulle jag kunna sitta och glo på ett slott som detta.



Detta är slott Moritzburg, norr om Dresden. Det byggdes på 1500-talet och ligger på en ö med kanaler och konstgjorda sjöar omkring sig.



Så makalöst perfekt och vackert!



Vi stannade till här på vår resa från Prag till Stralsund. Skönt med en bensträckare ibland.



När vi rundade slottet fann vi små söta hus och en skylt mot lustslottet med fasaner. Jag tänkte fel, var fortfarande inne på påfåglar efter upplevelsen i Prag och tyckte att vi skulle gå dit.



Så fick vi se slottet från andra vinklar.



Och kunde inte låta bli att ta fler bilder. Snacka om motiv!



Och snacka om att det blir än vackrare när solen skiner!



Efter en slingrande vandring i skogen kunde vi ana vårt mål.



Men det visade sig inte alls vara så intressant. Inga fasaner (och jag insåg mitt misstag) och helt igenbommat.



Den söta lilla fyren vid sjön höll på att renoveras (här lekte de sachsiska furstarna tydligen sjörövare när de inte roade sig med jakt ...).



Bakom det stängda lustslottet fanns en ruffigare miljö med ett finfint café. Tackolov, vår vandring var inte i onödan! Jag fick mitt tyska bakverk och några korvar till lunch.



Gården var som den bästa teaterkuliss. Så läcker miljö!



Sedan gick vi den snabbare vägen tillbaka till parkeringen och fick se slottet ur nya vinklar.



I efterhand har jag läst att här finns en av Europas största samlingar av horn och djurkranier. Tänk om jag vetat det innan! Nu måste jag dit igen ...

7 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Vackert på vandringen men synd att du inte visste ,kramen nette

Olga T sa...

Visst är det spännnade att besöka slott! Ser både spännnade och vackert ut detta.

BP sa...

Jo, Tyskland, Österrike, Polen och Frankrike såklart kan det där med "riktiga" slott. Å den ruffiga baksidan är nästan charmigare än den perfekta framsidan tycker jag.

Eva Trillian sa...

Varje sagoälskares bild av hur slott ska se ut :) de finns nog i alla varianter i de länder BP radar upp. Måste ge mig ut på tur i Europa - helt klart!

Janicke sa...

Ja, verkligen ett alldeles speciellt slott. Skulle jag också kunna glo på mycket länge. Och vilka härliga gamla stolar i caféet!

Vonkis sa...

Åhhh.
Det är bara att inse, det måste bli en slotts-resa till Tyskland nästa sommar.

Annette sa...

Sååå vackert! Och så fint ljus som lyser upp slottet och perfekta moln på himlen i bakgrunden. Och en annan sak - så välskött det ser ut. Jag har aldrig varit i Tyskland, är det sådär perfekt överallt? Jämför man med byggnaderna i Italien så är ju skillnaden enorm, tyvärr. Och vilket mysigt ställe att fika på! Så snyggt med det rejäla träbordet mot den slitna väggen. Och nu motsäger jag mig själv, när jag lyfter fram det ruffiga ;)