Sidor

23 mars 2018

EFIT - en välfylld marsfredag


Så är det återigen dags att fotografera en gång i timmen.
Andra som gör samma sak just idag finns här.


6.30
Vaknar av att maken ger sig av.
Ger utefåglarna mat och konstaterar
att jag behöver fixa om lite på bordet på trappen.



7.30
Tycker att väderprognosen ser bra ut.
Hör inte det meteorologen säger om kylans återkomst i nästa vecka.



8.30
Fixar till en chokladkaka.



9.30
Planerar hur min skröjbrända keramik ska glaseras.



10.30
Fixar till en rödbets- och fetaostpaj.



11.30
Fyller en mjölkflaska med vin inför kvällens tjejmiddag.
Brukar använda sirapsflaskor, men de är slut.



12.30
Tar hand om dahliaknölarna jag köpte på mässan igår.



13.30
Hämtar in posten.
Har fått Försäkringskassans kort för EU-länder,
det där man behöver när man reser utomlands,
till alla fem som är skrivna här.
Dottern får fixa sitt själv.



14.30
På tåget mot stan.


15.30
Men jag har ju tagit fel på tiden!
Trodde vi skulle glasera mellan 15-18 men det var 16-19.
Det går ju inte!
Snälla läraren säpper in mig tidigare
och jag börjar glasera all min keramik.



16.30
Jag har vansinniga mängder att glasera.
Försöker vara metodisk och ta en färg i taget.
Turkost,vitt, blått, transparent.



17.30
Tvättar bort turkos glasyr från blad och blommor
och penslar på grönt och violett.



18.30
Helt slut av olika statiska arbetsställningar
är jag klar med all glasering och väntar på tåget.



19.30
Fördrink med tilltugg hos väninnan.
Hungrig!


20.30
Mitt i middagsförberedelserna får hon
ny tvättmaskin och torktumlare levererad,
men nu ska vi äta!



21.30
Mat, prat och vin.
Och mera mat, prat och vin.



22.30
Citrusfrukter marinerade i rom
serverade med vaniljglass, marängsmul och vispgrädde.


23.30
Hemma.
Ensam.
Lillhunken är på hajk och maken i München.
Imorgon ska jag ha alla butikskollegor här på möte hela dagen
Bäst att jag släcker lampan och sover!

14 kommentarer:

Annika S sa...

Vilket vackert stilleben den första bilden är
Tack för titten
/Annnika

Efwa - Medea sa...

Blir lite sugen på påskpynt när det börjar dyka upp här och där. Men jag ska besöka barnen i påsk så det får vänta lite.
Snygg blus meteorologen hade! (det är sånt jag tittar efter =D)

BP sa...

Skrattade gott åt ditt vin i mjölkflaskan! Snacka om uppfinningsrik när man bara har en BiB hemma:-)))
Å vad är en garnskålskatt, för att inte tala om boxrar och engobe?;-)

Hanna sa...

Ja det kan nog bli en kylig påsk i år har jag konstaterat...

Micke sa...

Visste inte mjölk fanns på flaska :)
Här köps bara från Norrmejerier. De gånger jag köper vill säga..

Gurkiss sa...

Hej :)

Kikar in din dag så här långt.
Vad fint du har på bordet på trappen.
Uj vad tidigt du orkar styra och ställa med saker. Härligt dock.
Önskar att jag själv hade orkat.
Härligt ska ni ut och resa?!
Hoppas att ni får det trevligt.

Ha de gott.
Kram Gurkiss

Frolic-Eirin sa...

titter innom din dag.. Vin på melkeflaske, hvorfor ikke?

Anita sa...

Oj så hektiskt det blev ett tag. Men avkopplande och skönt på slutet hos väninnan med god mat. Ditt bord vid trappen är så fint. Väderprognosen inför söndag ser bra ut hos mig ser jag på väderkartan. Jag lyssnar inte heller på onödigt prat om kyla. Ser att du köpte dahlior på mässan. Stod och höll i några men la tillbaka dom. Ångrar mig lite. Men jag ska på en mässa till, i april, kanske finns det knölar där :)

Önskar dig en skön helg!
Kram Anita

Hanna sa...

Mycket vacker keramik, och vilken trevlig middag som det verkar! :)

Razzy sa...

Oj vilken dag. Skönt att du kunde komma in och börja glasera tidigare. Kram Eva

Ariella sa...

Så kul att dreja själv

Kattis sa...

Keramik, mat, vin och prat... Finfin fredag!

Nette Cecilia sa...

Oj så mycket du hunnit med sedan sist jag var här inne . Hos oss är det full vinter ännu .Skrev till min Åländska vän ,där snödropparna blommar att vi har en halv meter snö + det som rasat av taket ovanpå snödropparna ännu men vi får väl kalla takraset för snödropp . Intressanta bilder från trädgårdsmässan höll fullständig med dig om den blå montern . Borde komma dit någongång . Och så din fina keramik +++ ,trevlig fortsättning på söndagen ,Nette

Eva Trillian sa...

Så mycket godis - både för ögat och magen :)
Ser fram emot att få se dina färdiga keramikalster!