Sidor

15 mars 2018

Kalasdagar med massor av tårta!


Lillhunken fyllde 17 på måndagen men firandet började redan i söndag. Jag gjorde pannkakstårta (för en gångs skull på färdigköpta pannkakor, det gör jag inte igen).



Och hans älskade prinsesstårta, denna gång med 17 enkla rosor på. Den här marsipanen är så mjuk och lätt att kavla ut till tårtan, men därmed också lite för mjuk för att tunna ut rosenbladen på "rätt" sätt.



Bordet dukades med den traditionella muminduken (eller rättare - knyttetduken) och en del av allt muminporslin som hushållet har. (Det är inte grabben som är muminfreak, det är mamman.)



Mellangrabben, dottern och hennes älskling kom för att fika. Dottern hade sytt nya byxor och behövde foton till sitt blogginlägg. Hon hade dessutom lappat älsklingens byxor, men det var inte helt enkelt att ta några vettiga fotografier på hans rumpa. Jag kunde dock inte låta bli att föreviga scenen!



På måndagsmorgonen hade jag och maken släpat in det önskade hantelkitet (via min tå), men uppför trappan tog vi det inte. Istället band jag ett paketsnöre som fick löpa runt huset och



uppför trappan till födelsedagsfiraren. (Oj, vad jag längtar efter att badrummet där uppe ska bli klart så att jag kan måla om trappan!)



Till kvällen kom Mellangrabben tillbaka för att äta fondue med oss och mina föräldrar. Först fick han imponeras av Lillhunkens present och insåg då att lillebror klarade mer i curles än han själv ...



Efter fonduen vankades ännu mera prinsesstårta, denna gång prickig. Han fick 17 ljus att blåsa ut också, men jag tog bilden innan ljusen satts dit.

Så följde två dagar i butiken plus migränanfall, så lite seg känner jag mig allt idag.

(Vill du också se mer färg i vårvinterblasket? Gärdsmygen kör med rena färgterapin!)

10 kommentarer:

Anita sa...

Tårtorna är ju rena konstverken. Och gissa om jag blev sugen på fondue. Är säkert 15 år (kanske mer) sedan jag åt det senast. Minns en sommar när vi stannade till ett par dagar i Interlaken i Schweiz. När vi kom dit på kvällen var det värmebölja och vi satt ute och åt mexikanskt innan vi gick till hotellet i den ljumma sommarkvällen. Morgonen efter tittade jag ut och då låg det snö! Det blev kallare under hela dagen och på kvällen gick vi i snöfall till ett ställe med öppen spis och åt ostfondue. Snacka om kontraster. Glömmer det aldrig och jag glömmer aldrig ostfonduen som smakade ljuvligt. Märkligt hur minnen kan poppa upp! Måste nog kolla var jag har fonduegrytan :)

Hoppas migränen gett med sig nu och att då mår bättre!
Kram Anita

BP sa...

Trodde först att jag hade hamnat på ett barnkalas för en femåring, men när jag såg hantelkitet förstod jag att jag haft fel där;-) Åt andra sidan bekräftar mjölken på frukostbrickan att det ändå hade kunnat vara en femåring;-)

Å vad är curles för nåt???!!!! Det måste jag googla.

Skrattade gott åt din bild på dottern och hennes älskling. Bilderna på hennes sida slår den här med bred marginal. Har du tagit fotona på hennes hemsida, eller har hon ordnat dom själv?

BP sa...

Glömde ju säga: Kul att du också hänger på Gärdsmygens "projekt färg". Å färgglatt är det verkligen här hos dig:-)

Susjos sa...

Grattis till lillhunken i efterskott! Så härliga färgglada bilder på tårtor och Muminfamiljen! Cool bild på dottern med måg :-D

..och såklart är det glädjetårar du skulle gråta om du hamnade på en bänk med Johnny Depp, hihi!!!

Lisbet sa...

Vilken fin födelsedagsfirning! Och vilka fina bakverk.
Härligt foto av dottern med kameran :)

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilket härligt firande, och fina tårtor. Bordsdekorationen är helt perfekt för en annan Muminfantast.
Ha en trevlig helg /Marika

Marit sa...

Så flotte kaker du lagde! Marsipankaken så veldig god ut. Jeg samler også litt på kopper og skåler av mumitrollet som det heter her. Det er jo bare så fint. Jeg har to barnebarn som skal få det etterhvert.

God helg!
Klem

Olga T sa...

Ha ha! Muminfreak! Gillas av mig:) Men har aldrig sett en muminduk förut, inte heller glas och servetter.
Har nyligen hittat en tekanna med mumin som står på önskelistan.
Grattis till 17-åringen! Tack för alla färgglada bilder :)

Annette sa...

Grattis i efterskott till minstingen! Så kul att se hur välplanerade era tillställningar är. Gott med tårta! Här blir det inte tårta i dag, men fruktsallad med grädde. Längtar efter vispad grädde av någon anledning, mer än vad jag längtar efter frukten ;) Ha en fin söndag!

Eva Trillian sa...

Så mycket färg och så många tårtor :) och 17 år. Grattis även till 17-åringens föräldrar :)
Migränanfall kan man klara sig utan. :/ helt förståeligt med segheten. Hoppas allt är bra nu!