Sidor

22 januari 2020

EFIT - en solig januarionsdag


Januaris andra EFIT, dagen då vi fotograferar en gång i timmen.


8.00
Plockar upp ett tulpanblad från köksgolvet.
Hade tänkt slänga hela buketten men ångrade mig.



9.00
Kikar ut efter mina koltrastar
och passar på att kolla temperaturen.
4 grader och sol.



9.45
Solen når in i köket.



10.45
Tar rulltrappan upp från tunnelbanan vid Stadshagen.



12.00
Har provsmakat köttbullar och minimozzarella
och går nu S:t Göransgatan mot Fridhemsplan.
Det här punkthuset gillar jag,
klicka gärna upp det så du ser hur tidstypiskt dekorerat det är.



13.15
Har utfört några ärenden och
åker över Tranebergsbron med tunnelbanan.



13.45
Kliver av bussen hemma. Hej huset!



14.30
Fixar lite i trädgården.
Klipper i björnbären och ser att
buskpionen har stora skott - några av dem är redan gröna!
Jag tänker kontakta Kristina på Instagram
för att höra om hon tror att jag borde täcka dem.
Det ska bli minusgrader inatt.



15.30
Har pratat med brorsan i telefon,
bland annat om släktforskningen.
Han har kommit ända bak till 1518
och sett att på pappas sida är alla generationer
från trakterna runt Karlskoga.
Det är väl rena inaveln,
ungefär som makens släkt där så många är från Klövsjö.



16.30
Går igenom fruktskålen.
De sharon/kakifrukter jag köpt är konstiga,
tandköttet drar ihop sig på ett egendomligt sätt när man äter dem.
Inte som om de var sura, utan mer som om de torkar ut tandköttet supersnabbt.
Nu googlar jag och ser att det har med garvsyran att göra,
men ingen tycks veta exakt varför.
Det beror i alla fall inte på mognadsgraden,
för mina har legat och mognat länge.
Eventuellt är det så att sharon är en variant av kaki
och att det är den senare som är oätlig.
Men varför säljs den då?



17.30
Har pillat loss av frön från torkad Padron-chili.
Maken kommer hem med huvudvärk.



18.30
Här har skalats kålrot, morot och potatis.
Ikväll blir det rotmos med sista julkorven till middag.




19.45
Försöker se på handbollen men telefonen går konstant.
Mamma ringer sex gånger (förb*de Alzheimer!),
Äldste sonen en gång,
dessutom pratar jag med min kusin
och har sms-kontakt med både pappa och brorsan.

 

22.00
Betalar räkningar och skriver en faktura.
Det ena är roligare än det andra.
(Jodå, jag har bokat in mig på keramik igen!)



23.00
Behöver se på något upplyftande
och väljer som så ofta ett trädgårdsprogram.
Längtar till våren.

7 kommentarer:

Efwa - Medea sa...

Kikar in på din dag. Fick lite vårkänslor häromdagen när solen sken och fåglarna kvittrade. Snart kommer ljuset och värmen tillbaka.

Anna sa...

Oooh, så vackert hus!!! Lika skoj som vanligt och följa dina EFIT dagar!
// Kram Anna

Lena i Wales sa...

Så kul att följa din dag.
Ditt hus är så fint.
Härligt med sol och snöfritt i denna månad.
Det odlas en hel del kaki här i Spanien och jag äter det nästan dagligen. Det finns två varianter här, en mindre och en större, har olika namn på spanska och just nu kommer jag inte ihåg dem. Min frukthandlare har förklarat för mig, men det har jag naturligtvis glömt. Var hos frukthandlaren idag, men när jag kommer dit nästa gång ska jag försöka att komma ihåg att fråga.
Ha det bra!

Mia Eggimann sa...

Rotmos är förbaskat gott, försökte göra ärtsoppa häromdagen, blev sådär. Fina bilder som vanligt.

BP sa...

Det var otippat att du gillade punkthuset, trodde du var mera förtjust i hus som ditt eget. Där ser man.
Din buskpion är inte ensam om tidiga vårkänslor, körsbärsträden i Kungsträdgården blommade förra veckan...
Sharonfrukter är konstiga. Har slutat äta dom, då jag fick en snarlik allergikänning som jag får när jag äter räkor, fast mycket svagare. Så nu har jag inte ätit frukten på minst 10 år.
Hemlagad rotmos - MUMS säger jag bara, gärna med oxbringa eller fläsklägg om jag får välja.
Ja, handbolls-EM på hemmaplan blev ju en rejäl missräkning. Undrar om laget lyckas kvalificera sig till OS. Troligen inte om de spelar så här dåligt. Åt andra sidan gick det ju inte så bra för Danmark och Frankrike heller...

Kristinas oas sa...

Det var ju tur att ni slapp minusgraderna den gången, nu hoppas vi pioner och annat blommar fint senare i vår.
Jag råkade också ut för konstiga sharonfrukter härom året! Lite samma känsla som när man äter för gröna bananer? Bland det äckligaste jag varit med om!
Kram Kristina (som håller på att läsa ikapp... tågresor är bra till mycket! :) )

Mias Mix sa...

När det gäller vissna tulpaner tycker jag de är riktigt vackra, som små konstverk, medan min man vill slänga dem så fort de ser minsta vissna ut... Inte lätt när man ska vara tillgänglig för alla andra hela tiden. Ibland måste man prioritera sig själv även om det är svårt... Spännande med släktforskning. Jag blev nyligen kontaktad av en person i Enköping, hon släktforskade och det visade sig att vi var bryllingar :)