Sidor

19 januari 2020

Sådant jag gjort en helg i januari


Strax före 15 på fredagen checkade vi in på Villa Lovik, längst ut på Lidingö. Väninnan som fyllde jämnt förra året hade plockats upp utanför sitt hem utan att veta vad som väntade. Nu behövde hon inte oroa sig för karaoke på Finlandsfärjan längre.



Av de sex nyblivna mammorna som lärde känna varandra på BVC tack vare våra barn födda 1995, var vi fem som fått var sitt enkelrum med utsikt över vattnet och Gåshaga på andra sidan viken. Genom badrummets lilla runda fönster såg man genom hotellrummet, ut över hustaken och ned till vattnet.

Först hade vi bokat dubbelrum, men alla insåg fördelen med egna rum. Så lyxigt det kändes och dessutom var det billigare än att dela dubbelrum!



Jubilaren var inbokad på behandling på anläggningens SPA och under tiden passade vi på att fika. Som tedrickare blir jag alltid glad när det finns riktigt gott te att välja på.

Av bakverken var den veganska blåbärspajen allra godast.



Miljön i de gemensamma utrymmena var också väldigt trevlig.



När behandlingen var klar och alla fått fika tog vi bubbelflaskan och plastglas med oss ned till den uppvärmda utomhusbassängen. Fyra grader i luften och 38 i vattnet. Åh, så ljuvligt!



I vårt fredagspaket ingick en pizzabuffé och den var väl inte speciellt kul. Tre sorters små pizzor med lufttorkad skinka, pepparsalami eller champinjoner fanns att välja på.



Till detta serverades 5-6 olika sallader - de var desto godare!



Efter någon drink och en del vin gick vi till mitt rum och dukade upp medtagna ostar, marmelader och mer vin.



När några av tjejerna började bli lite väl trötta kände jag att det var dags att liva upp stämningen, så då var vi två som tog på oss var sin kladdig ansiktsmask som vi fått av väninnan som inte kunnat följa med.

Lite När lammen tystnar-varning där! Oj, så kletigt det var :-)

Sedan sov vi mer eller mindre gott (jag sov som en stock!), åt god och rejäl frukost och checkade ut.



Jag fick skjuts in till stan och tog bussen till Waldemarsudde för att se utställningen om Edward Burne-Jones som bara är kvar i en vecka till. Jag skrev lite om honom och utställningen i ett av mina reseinlägg från sommaren.


Skiss till målningen King Cophetua and the Beggar Maid
Vi är nog få här i landet som hört talas om Burne-Jones som var god vän och kollega till William Morris. Han var pionjär inom Arts and Crafts-rörelsen och levde mellan 1833-1898. Han inspirerades av myter och legender från sagovärlden och målade en vacker drömvärld, som en föregångare till dagens fantasy. En värld som influerat verk som Sagan om ringen och Game of Thrones.


Del av porträtt av dottern Margaret
Burne-Jones ägnade sig helst inte åt beställningsporträtt utan målade främst sin familj och vänner. Han tecknade med blyerts, bläck, kol, grafit och krita, målade i olja, gjorde förlagor till gobelänger och vävda tapeter, arbetade med keramik. När William Morris blir ensam ägare av firman Morris & Co 1875 blir Burne-Jones dess mest framträdande formgivare. Redan fjorton år tidigare var han med och bildade firman och producerade ungefär 660 glasmosaiker åt dem som finns att se i olika kyrkor runt om i Storbritannien.


William Morris klättrande uppför ett berg på Island
Den största samlingen av Burne-Jones verk finns i Birmingham Museum and Art Gallery, så nu har jag ytterligare ett resmål uppsatt på min önskelista.



Uppfylld av konsten och glädjen över att jag tagit mig hit gick jag in på närbelägna Ektorpet där jag faktiskt aldrig varit förut.



Vid den sprakande brasan tog jag en blåbärsmuffin och en mugg te, sedan blev det spårvagn och tunnelbana till Hovet.



Om jag varit en främmande fågel klädd i mina djurgårdskläder på konstutställningen så var jag bara en i mängden här på Hovet. Hit hade också maken och Lillhunken plus en kusin tagit sig och vi fick se en underbar hockeymatch med en härligt stämningsfullt sjungande publik. Att bli lite hes hör till :-)



Grabbarna åkte iväg med tunnelbanan efter matchen, men jag och maken åkte till vännerna i söderort



där vi serverades middag tillsammans med våra gamla studiekamrater från KTH. Kött, rotfrukter, sallad, ostar, citronpaj och såklart ännu mera bubbel och vin.



Lite trött i håret sov jag ut på söndagsmorgonen, sedan ringde jag Mellangrabben som vill komma för att umgås och fika. Jag svängde ihop en citronkaka och tog fram de sista saffransbullarna ur frysen.



Sedan spelade vi spel där båda sönerna snopet kom efter sina föräldrar, såg handbollsmatchen, åt middag och njöt av Mums-Måns och Per Anderson på Så ska det låta. Ack ja, den inspelningen var jag inte på - men det hade jag väldigt, väldigt gärna velat vara ...

7 kommentarer:

Marit sa...

Skal si at du har fått opplevd mye på en helg!
Utrolig vakre tegninger. Jeg så også håndballkampen i går, og den var forferdelig spennende :)

Ønsker deg en fin uke!
Klem

BP sa...

Det måste nog vara det enda hotellet där enkelrum är billigare än dubbelrum. Eloge för det! Men Villa Lovik är ju mest ett konferenshotell, och då är ju dubbelsängar mindre vanliga, så det är kanske förklaringen.

Pizza till lunch får dock underkänt. Era ansiktsmasker däremot får MVG:-)

Målningarna av Burne-Jones är helt fantastiska, nästan som fotografier. Otroligt bra.
Min man gick på Konstfack i Birmingham, så han visste vem Burne-Jones var. B-J:s fönstermosaiker finns bl a i katedralen i stan. Kan även rekommendera Birmingham som stad med alla dess kanaler. Förutom den gräsliga dialekten är det en av mina favo städer i England faktiskt.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

En ordentligt fullmatad helg hos dig. Lät som en trivsam vistelse vid Villa Lovik och det var förvånande att enkelrum var billigare än dubbelrum. Har jag aldrig varit med om.
Visst känner jag till Edward Burne-Jones. Jag har ju rest i William Morris fotspår och hört även om honom under färden. Tycker profilporträttet på dottern Margaret är så vacker.
Och så beundrar jag dig som efter denna intensiva helg med lite trött hår som resultat ändå orkar svänga ihop en citronkaka.
Så ska det låta var verkligen intensivt i söndags. Att sjunga Stad i ljus duett på det sättet var ju något nytt. Kanske ska föreslå vår körledare det, vi har just den på vår reportoar ;)

Kram Anita

Maribel sa...

Hej Anni!
En händelserik helg.
Du hann med mycket, både konst och sport och att umgås med vänner.
Porträttet av konstnärens dotter är mycket vackert.
Så skall det låta brukar jag missa, men såg faktiskt den här gången och undrade om du satt i publiken.
Ha det bra /Marika

Nette Cecilia sa...

Åh så mycket du hunnit med igen ! Så ska det låta senast ja jag funderade nog om du satt i publiken ,det var ett härligt avsnitt . Kramen ,nette

Violen sa...

Vilken helg! Mat, häng med vännerna, ishockey och avkoppling i utomhusbassängen! Inte undra på att du blev trött i håret! Missade så ska det låta den här gången men det kommer väl fler möjligheter. Kommer du att vara i publiken någon mer gång?
Ha det gott!

Mias Mix sa...

Förutom de något trista pizzorna låter det som en hur mysig helg som helst! Både tjejmys, familjemys och lite hockey och kultur :)