Sidor

27 september 2020

EFIT - sista septembersöndagen


Dag för Ett Foto I Timmen, denna gång på rätt dag men samtidigt med nya Blogger.
Jag kommer nog ha tänkt många fula ord innan hela dagen finns på plats.
Andra, som kanske inte tänker lika fult finns på EFIT-sidan.


8.00
Samtidigt som morgonens första tebalja drar
ger jag småfåglarna mat.
Nötväckan kommer först av alla till matbordet.



9.00
När dagens andra tebalja drar kollar jag runt i trädgården.
Jag har bott hos mamma i fyra dagar
så att pappa kunnat åka till Gotland för att invintra sina bin och huset.
Behöver rensa bland tomaterna i växthuset nu.
 


10.00
Dessa två böcker hade jag med mig till mamma
och nu är de utlästa.
Recensionen kommer så småningom hos Pockethexan,
men jag har gjort en sida här på bloggen
(högst upp finner du den - i alla fall om du läser i datorvy)
där jag skriver in böckerna jag recenserat och länkar till
Pockethexan när hon publicerat recensionen.

Titta nu på omslagen till böckerna,
man har använt samma blommor men spegelvänt dem och bytt färg.
Likbilen är också densamma.
Ska bli intressant att se hur den tredje bokens omslag kommer att se ut
för det ska bli en trilogi.
(Tillägg; nu har jag sett omslaget på den tredje boken!
Bilen är spegelvänd och blommorna i blått.
Hoppas att designern fick rejält betalt för sitt gedigna arbete!)


11.00
Packar för en tur till äldste sonens lägenhet,
han ska ha besök där nästa helg men har inte flyttat in än.

12.00
Ser vi ut över Alvik och Tranebergsbron från tvärbanan.

13.00
Fixar jag med sonens balkong.


14.00
Måste vi redan ta oss hemåt igen.

15.00
Nu är full fart in till hockeyn!
Damerna har redan spelat i en timme och herrarna ska just börja.

16.00
Damerna leder med 6-0 men i herrmatchen är det inga mål.

17.00
Tar mig ännu en av dagens många tebaljor.
Den fjärde halvlitern, faktiskt.

18.00
Fotbollens dammatch är slut (oavgjort)
och herrmatchen pågår men jag plockar björnbär.
3 kilo blev det idag.
Ingen hade plockat när jag var borta.
(Förvånad? Knappast.)


19.00
Kyckling med kantareller
och ett ris som är så hett att det ångar.


20.00
Jomenvisst.
Andrasortering av Polly.
Inköpta på Cloettas fabriksbutik.
Mums.


21.00
Betalar jag för en fin hylla som jag vunnit på auktion.
Den kommer att passa på sonens William Morristapet.
Han blir glad när han får se den.

22.00
Tänker jag njuta av det bästa som går på TV just nu,
Fyraåringarna på äldreboendet.
Först ska jag spana in andras EFIT.
Tack för idag!


 


11 kommentarer:

Vonkis sa...

Visst är nya Blogger aningens motsträvig. Helt plötsligt har en del av texten ändrat storlek när jag publicerar eller uppdaterar ett inlägg. Jag är inte nöjd.

Men den där balkongen däremot, oj så många fina och stora växter!

Tänk att björnbären fortfarande är så fina. Imorgon har jag planerat lyxfrukost med rostat bröd och plommonen och björnbären jag fick av dig. Tänkte att det skulle vara ett bra sätt att börja veckan på.

Micke sa...

Aldrig ätit/plockat/sett björnbär..
Ser ut vara lite bättre väder där. Här är grått och disigt även idag måndag (men inget regn).

Maribel sa...

Hej Anni!
Chokladen är lika god trots lite skönhetsfel. Har kvar av min Royalchoklad och fick påfyllning när dottern besökte sonen. Håller med dig, det är härligt att se åldringarna leva upp med barnen. Trevligt att du samlar dina bokrecensioner, på ett och samma ställe.
Ha det gott /Kram Marika

Razzy sa...

Har inget gevär jag heller vilket är tur för Rådjuren, men väldigt ledsen är jag, hoppas den klarar sig. Härligt med så mycket björnbär, den finns på min önskelista när om vi tillgång till hela tomten. Kram <3

BP sa...

Skrattade gott när jag såg sonens balkong. Där är ingen tvekan vem han brås på om man säger så - hahaha:-) Å då har han inte ens flyttat in...
Hyllan gillar jag skarpt. Den skulle jag genast måla om i blått och vitt. Ja alltså om sonen har samma färgsmak som du vill säga.
Fyraåringarna på äldreboendet har jag missat, men det finns ju som tur är svtplay. För du har rätt, tv-utbudet är rätt bedrövligt.

Annika Siegers sa...

Tack för titten
Visst är det fint programmet om 4åringarna på äldreboendet
Jag har träffat Ingemar Skoog, professorn som leder forskningen på GU
Han är min idol :-)

Violen sa...

Skön blandning av aktiviteter! Fin start på dagen med en mugg te och kärt besök av nötväckan. Alltid lika roligt att följa din dag, du får mycket gjort.

Jag är ovän med nya Blogger. Den nya versionen verkar onödig, tycker inte att någonting har blivit bättre.

Ha det gott! Här har vi just nu en fantastiskt fin solnedgång.

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Oj, har du tomater kvar i växthuset. Fast det är kanske inte så konstigt, jag har ju massor av chili och paprika kvar i uterummet. Tomaterna har jag ju utomhus så dom är skördade allihop. Dom ligger överallt. Ska nog göra lite ketchup endera dan.
Fåglarna har jag inte börjat mata ännu. Än så länge får dom ha trädgården som skafferi. Polly i andrasortering, det skulle maken se. Han är Pollyfantast av sällan skådat slag. Själv avhåller jag mig pga laktosintolerans.
Sonens balkong är en oas. Och fyraåringarna har jag inte sett ännu men ska kolla in på Play,

Kram Anita

Lena i Wales sa...

Jag har hört många som har bedrövats över nya blogger. Gillar inte när de ändrar, bara besvärligt.
En dag då mycket hände och du gjorde olika saker.
Annorlunda med bokomslaget.
Jag hinner med många tebaljor varje dag också.
Polly, vad gott, blir sugen.
Ha det bra!

Susjos sa...

Jösses så mycket te du dricker, dricker du något kaffe alls?
Den Tv-serien ha rjag sett att den skulle börja, men har missat den, få se om jag hinner se den på svtplay.
Fina foton från ett härligt varmt Stockholm med omnejd!
Ha det gott!
Kram

Lisbet sa...

Oj, oj vad du är i farten! Så trevligt med alla fina bilder. Och vilket tedrickande. . . Du frågade om tröjan, den blir till min äldsta dotter, få se när den blir färdig, stickar och virkar annat mellan varven. Ha en skön helg! kram