Sidor

16 september 2020

Inte Kina, men Skåne!


Nej, det var inte till kinesiska Peking vi skulle resa, utan bara ett minikort stopp i Norrköping! Här bor Vonkis som snart suttit i isolering i ett halvår och dessutom fyllde år i dagarna. Vad passar bättre än en låda med lite gott och blandat för att muntra upp henne?

Jag hade planterat några palettblad och ett elefantöra, plockat björnbär och stoppat med lite annat. Boken hade jag fått av Pockethexan och min recension av den kommer att publiceras hos henne. Bilden på lådans innehåll har jag glatt knyckt av Vonkis, eftersom jag inte tog någon egen.

Med lämplig distans tittade Vonkis och jag på varandra och båda hoppas vi att vi ska kunna ses under normalare omständigheter snart. Det var i alla fall kul att få ett ansikte på bloggvännen!



Brahehus - en klassisk vy för alla som reser söderut på E4!



Lunch åt vi som så ofta på Gräddhyllan lantcafé utanför Markaryd, en liten oas med så gott bakverk att vi bestämde oss för att ta en macka och kaka istället för full lunch.




Sedan var det raka vägen till Simrishamn på skånska Österlen och min morbror!




Han har ägt huset i 23 år, men det här var första gången jag var där. Trädgården som gömde sig bakom huset var dubbelt så djup som jag hade trott - vilken luring!



Vi gick en promenad i staden, såg gerillastickning (som jag så gärna skulle göra runt min björkstam här hemma, men jag inser vad ekorrarna skulle hitta på då!),



en mysig innergård med restaurang och blombutik,



massor av fina små hus och kyrkan. Om ni bara anade hur många bilder på hus jag har tagit som ni slipper se!

Tillbaka hos morbror bjöds vi på det läckraste grillade kött med "pågasallad", ostar och gott rödvin. Mätta och belåtna kröp vi så småningom i säng.



Morbror var lite trött i håret när vi vaknade. Han och hans fru hade nog gärna sovit längre, men nu hade de morgonpigga gäster! Maken min hade fått veta var kaffe och mackor fanns, så han hade redan ätit en första frukost (och gett mig te på sängen) när de andra gick upp.



När karlarna varit för att handla färskt bröd tassade jag ned för den branta trappan till den framdukade frukosten.



Sedan satte vi oss på cyklar och gav oss iväg mot Brantevik. På vägen finns "Yxornas häll" med 3500 år gamla hällristningar, så där stannade vi till och letade yxor och båtar.



Framme i Brantevik cyklade vi runt och jag fotograferade hus :-)



Det i mina ögon allra finaste huset var ett jugendhus med blåregn, hortensior och blått glas. Vad mer kan en Anni begära?



I hamnen ligger kiosken Branteviks fisk, där kan man välja på flera olika fiskar till en skvätt potatissallad på papptallrik. Mysigt. Jag valde rökt torskrygg, det har jag aldrig smakat förr.



På vägen tillbaka stannade vi återigen vid hällristningarna för en fikastund och alla hjälptes åt att plocka nyponen av de stora vresrosor som växte i överflöd längs stranden. (Nu har de blivit marmelad här hemma.)



Jag lämnade de andra i solen i trädgården och tog en tung kasse med glasalster med mig till väninnan som flyttade från Stockholm till Simrishamn för ett år sedan. När jag frågade henne om vi kunde ses passade hon på att lägga en rejäl beställning av glas också. Så roligt, speciellt i dessa tider när butiken går knackigt.

Nu fick vi en stund av husvisning, prat och kel med den gosigaste av hundar. Jag kunde dessutom hjälpa henne med att ta en stor säck begagnade kläder till hennes väninna i Stockholm. Win-win!



Tillbaka hos morbror bjöds vi lax med läcker potatissallad och morotssås - ett recept att spara (sid 8-9 i broschyren)!



Nästa morgon vinkade vi hejdå och körde norrut längs kusten.



Tog en snabb vända och promenad i Baskemölla


Kula som håller höga bilar borta från att förstöra takfoten


och Vik med sina smala gränder.



Vi åt fräscha räkmackor till lunch på Rökeriet mellan Åhus och Yngsjö.



Sedan skalade vi upp storleken på kåkarna när vi passerade Trolle Ljungby slott



och tog en promenad vid Bäckaskog slott. De vita fyrkanterna är information vid den fina örtagården



där dessa skor stod som mittpunkt.



Det fanns en hel del andra läckra skulpturer i slottsträdgården också.

Nu hade vi bara ett mål kvar i Skåne och vilket mål det var sedan!

8 kommentarer:

Vonkis sa...

Vilken utflykt ni är på. Den ömma modern och jag hoppas att vår Skåneresa som blev inställd i år ska kunna genomföras nästa år. Jag tar och skriver upp det här inlägget för restips :-)

Både besöket och gåvorna var väldigt uppskattat. Björnbären har jag ätit av varje dag men nu är de slut. Boken ska jag läsa när det lugnat ner sig med kurserna.

Mia Eggimann sa...

Skåne är superfint, har varit där en del. En kompis till mig har sommarställe i Simrishamn.

BP sa...

Bra att det inte var jag som trodde ni skulle åka till Kina via Peking;-)

Vilka fina presenter Vonkis fick av dig - wow!

Ja, Skåne är så otrolig charmig (förutom dialekten då). Deras speciella hus är ju mest kända från Ystad, men du visar att det är minst lika fint i Simrishamn och några andra ställen. Kul i sammanhanget är att orterna du nämnde förekommer i Sofie Sarenbrants deckare "Vecka 36".

Sedan är jag totalt förtjust i stilettklackarna. Undrar om de var gjorda i betong eller metall. Torson har jag sett förut. Visst finns det fler sådana i olika färger vis Bääckaskog slott.

Mias Mix sa...

Så härligt med en liten minisemester så här på hösten och dessutom passa på att besöka bloggvänner och morbror. Kan ju inte bli så mycket bättre. Rökt torsk lät gott. De där skorna var väldigt läckra, kulan var smart, älskar smala gränder och vackra hus. Om huset dessutom har blått glas och blåregn förstår jag att du föll pladask :) Kram och ha det gott!

Lena i Wales sa...

Vilken trevlig resa och mycket ni hann med att se.
Massor av god mat. Oh, den där räkmackan, vad avis jag blir. Längtar så efter en riktigt god räkmacka, mums.
Ha det bra!

Maribel sa...

Hej Anni!
Så trevligt ni ser ut att ha haft det. Väldigt vackra hus och bilderna på maten gör att man blir riktigt hungrig.
Ha det gott /Marika

Carina sa...

Mmm ett på många sätt väl så bra resmål som Peking :) Jag kikade på gerillastickningen, blomsteraffären och annat i Simrishamn i juli. Tycker om den lilla stan. Fikan i Markaryd lät god - varför har jag inga ärenden i de trakterna längre?

Kram, Carina

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Men Anni, vilken härlig resa! Att det var Norrköping anade jag. Lunchen bestående av macka med kaka såg delikat ut. Och så Simrishamn. Denna mysiga lilla stad. Där bodde vi under några sommardagar för många år sedan. Minns fortfarande var apoteket låg. Av någon dunkel anledning besökte vi det varenda dag :)
Gerillastickning är kul. Och just det ... undrar vad ekorrarna skulle hitta på :)
Brantevik ... jag det minns jag ju också. Och det finaste huset var verkligen fint. Rökt torskrygg såg delikat ut. Nyponmarmelad var en nyhet som jag anar kan vara väldigt gott. Och så slottsbesök, jo jag tackar jag!

Och tackar gör jag för denna trevliga tripp i Skåne! En fin helg till dig!
Kram Anita