Sidor

19 september 2020

I Kristinas oas


Äntligen. Tänk att få se denna fantastiska trädgård i verkligheten, att få gå runt tre gånger; först på guidad tur, sedan på fotograferingstur och sist på gräva-upp-växter-tur. Då har man verkligen tur!!!



I denna välskötta oas bor Kristina som beskriver sin trädgård (och sina resor!) i sin blogg och på Instagram.



Jag hade sett vyerna på hennes fotografier och kände igen mig, men att få gå runt i egen takt och verkligen ta in alla detaljer - det var så häftigt!



Nog skulle jag vilja komma hit när dagliljorna blommar, eller än tidigare när här är fullt av tulpaner, men denna trädgård är självklart så välplanerad att den är vacker året om.



Grusgångarna slingrar sig fram med stenkant mot rabatterna. Jag kunde inte se något ogräs eller någon snigel någonstans.



Däremot finns här fåglar, både Sannas i keramik (dem säljer vi på Castor)



och livs levande i stora välskötta voljärer. Den här snyggingen har just fått en jordnöt av mig.



Men den här var lite fegare och ville bara prata med husse.



Att så mycket kan rymmas i en villaträdgård är helt otroligt - och då har ni inte sett växthuset, odlingslådorna, poolen, komposten, kaninburen eller voljärerna! Det får ni göra i Kristinas blogg.



Ni som inte är så superintresserade av trädgård kan få veta att hon är precis lika bra på att baka som att planera och sköta trädgård. Den här kladdkakan med hemgjord glass och nyplockade hösthallon var som en dröm.



Jag blev tvungen att ta om, för jag glömde att fotografera första gången.



Efter fikat gick vi ut igen. Då sa Kristina
- Säg vad du vill ha så gräver jag.
Smått chockad såg jag henne gräva upp planta efter planta till mig, bland annat denna fina skugglilja



och en söt näva som ska passa under rosorna framför min glasveranda.

Jag vänder mig till Kristinas man och frågar:
- Är det något du vill bli av med?
Jag tänker då sådär lite lustigt att det kanske är någon växt han inte gillar.
- Javisst, säger han och tar fram det han hållit bakom ryggen - en ask med vaktelägg som vi ska få!

Helt omtumlade och alldeles lyckliga efter dessa trevliga timmar satte vi oss i den nu ganska välfyllda bilen och for ut ur Skåne.

8 kommentarer:

BP sa...

Det är ett och annat jag känner igen hos din bloggvän som jag har sett hos dig, bland annat de runda betongplattorna. Ni verkar vara trädgårdsentusiaster båda två, fast Kristina verkar "samla" på gojor också;-)

Anita, de fyra blomsterhaven sa...

Jaha, tänk när du skrev att du hade ett besök kvar att göra i Skåne så tänkte jag i mitt stilla sinne ... "är Anni i Skåne utan att besöka Kristina" :) Och det var du ju naturligtvis inte för det var dit du skulle. Såå roligt. Det är en önskan jag har också, att få besöka Kristinas oas. Jag har följt hennes blogg från början och träffat henne två gånger. Det finns en bloggare till med en vacker trädgård jag skulle vilja träffa .... gissa vilken ;)
Vilken tur också att du glömde fotografera kladdkakan första gången så du fick ta en bit till ;)

Fin helg till dig! Solen skiner idag ... :)
Kram Anita

Vonkis sa...

Ibland måste man offra sig för en bra bild, det är sedan gammalt 🙂

Trädgården ser verkligen fantastisk ut. Nu fick jag en blogg till att hålla koll på.

Det finns så många varma och omtänksamma människor därute, det är bra att påminna sig om det när det känns som att samhället bara blir hårdare och hårdare.

Janicke Henrikson sa...

Sällan en glömd bild sitter så bra! Fint trädgårdsbesök, tack för titten. Underbart med så mycket blommor, och vilken vacker goja!

Ätliga trädgården sa...

Visst är det roligt att få besöka en trädgård irl när man sett den på sociala medier. Kristinas är ju dessutom nåt alldeles extra. Jag har fått samma upplevelse som du när jag hälsat på och när man njuter av och pysslar om en växt man fått tänker man samtidigt på det tillfället och sänder varma tankar till personen.
Fina bilder också!
/Anette

Kristinas oas sa...

Tack snälla Anni för de fina orden och så snyggt du hade fångat trädgården (och fåglarna) på bild! :) Och det var ju tur att du glömde fotografera fikat första gången, eller hur? ;)
Det är så roligt att få besök och att få möjlighet att dela med sig av lite växter. Hoppas de ska trivas i din trädgård, och vill de inte så skyller vi på den jobbiga lerjorden.
Jag hoppas få hälsa på hos dig och se trädgården, kanske nästa sommar, och fortsätta vårt samtal om trädgård, resor och allt annat.
Kram!
Kristina

Maribel sa...

Hej Anni!
Vilken lyckad resa, att få se en fin trädgård och träffa en bloggvän.
Dessutom fina växter att ta med hem.
Ha det gott /Kram Marika

Carina sa...

Ja tänk - vi är bra på mer än en sak vi trädgårdsmänniskor. Du på glas och andra vackra saker. Åtminstone jag behöver ha olika saker att växla mellan. Vacker trädgård och vackra bilder!! Å kakan... ..en favoritkombination :) Tur du tog om.

Kram, Carina